AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #1 Skrevet 1. september 2019 Jeg har hintet til samboer det siste året at stebarnets mor kanskje kan bidra litt økonomisk når det gjelder sønnen deres på 15 siden han, etter eget ønske, bor 100% hos oss. Samboer svarer: hvorfor skal hun betale noe når han ikke tilbringer noe tid med hun? Jeg mener jo at det er da en forelder bør bidra?? Er det ikke derfor det finnes barnebidrag? 😳 Anonymkode: e4cfc...025 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #2 Skrevet 1. september 2019 Hvorfor bryr du deg? Det er en sak mellom moren og faren. Anonymkode: 9229e...011 9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #3 Skrevet 1. september 2019 Det er jo nettopp fordi at mor ikke har noen daglige utgifter at hun skal bidra. Det er jo hele poenget med barnebidrag. Den som har det daglige samværet har jo masse utgifter hele tiden. Anonymkode: 197c3...324 12
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #4 Skrevet 1. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor bryr du deg? Det er en sak mellom moren og faren. Anonymkode: 9229e...011 Hvis de bor sammen så går det utover samboers økonomi at det bor flere der. Alle utgifter øker ved flere under samme tak. En 15 åring spiser ofte mye mat og står timesvis i dusjen, utgifter jeg regner med at stemoren er med på å betale. Anonymkode: 197c3...324 10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #5 Skrevet 1. september 2019 Vise han definisjonen: Hva er barnebidrag? Barnebidrag skal betales av den av foreldrene som ikke bor sammen med barnet sitt. - https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag Anonymkode: 71c40...d33 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #6 Skrevet 1. september 2019 Han trenger tydeligvis ikke bidraget da siden han ikke orker bry seg med det. Og for ordens skyld, både i denne saken og all evig fremtid: slutt å hinte! Si det heller som det er fremfor å gå rundt grøten. Anonymkode: e12d7...87b 9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #7 Skrevet 1. september 2019 Joda, men kanskje moren har lite penger å leve av etter regningene er betalt, hva vet du? Jeg får mindre enn det minste beløpet i barnebidrag, men jeg orker ikke å krangle på det for jeg vet at mor har lite penger. Anonymkode: d542e...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #8 Skrevet 1. september 2019 Han har rett på barnebidrag av mor. Du kan ikke kreve noe av han. Det du derimot kan gjøre er å kreve at alle utgiftene som følger 15 åringen skal betales av hans penger. Hvorfor skal du betale morens del? Anonymkode: 587ec...b64 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #9 Skrevet 1. september 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bryr du deg? Det er en sak mellom moren og faren. Anonymkode: 9229e...011 Når man bor sammen så er det faktisk steforeldre sin sak også!! Anonymkode: 81837...6d7 9
Gjest theTitanic Skrevet 1. september 2019 #10 Skrevet 1. september 2019 Han kan kreve henne men kanskje han lar være fordi hun da vil kreve samvær. Og han vet det blir konflikter. Å ikke ha konflikter er faktisk verd noen penger det også. Det er bare 3 år igjen til han er myndig.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #11 Skrevet 1. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Når man bor sammen så er det faktisk steforeldre sin sak også!! Anonymkode: 81837...6d7 Steforeldre kan da nekte å bidra til å oppfostre sønnen. Meeen dersom far ikke vil søke bidrag i fra moren har det sikkert sine grunner, og ikke noe steforeldren kan gjøre noe med. Det er å blir en sak dem i mellom. En skriver lenger opp at mor kan ha liten inntekt, og derfor vil han ikke kreve noe i fra hun. Velger du å bli i lag med en forelder, vet du hva du går til og kan la være å gå inn i forhold med vedkommende. Anonymkode: 9229e...011 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #12 Skrevet 1. september 2019 Du er altså stefar til barnet? Og mener at barnets stemor skal bidra økonomisk? Nei, det er ikke stemors ansvar å bidra økonomisk, ei heller ditt. Det er barnets mor og far som skal forsørge sitt eget barn! Bor barnet fast hos dere så skal kun far betale barnebidrag. Anonymkode: a3d89...4df
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #13 Skrevet 1. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du er altså stefar til barnet? Og mener at barnets stemor skal bidra økonomisk? Nei, det er ikke stemors ansvar å bidra økonomisk, ei heller ditt. Det er barnets mor og far som skal forsørge sitt eget barn! Bor barnet fast hos dere så skal kun far betale barnebidrag. Anonymkode: a3d89...4df ?? Ts er steMOR. Hvordan får du det til å bli stefar? Stemoren mener at moren skal bidra da sønnen bor med faren og stemor. Far mener det ikke er nødvendig hvisst jeg skjønner ts rett? Syntes stemor skal respektere det og si som sant er at hun ikke vil bidra økonomisk for demmes sønn. Anonymkode: 9229e...011 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #14 Skrevet 1. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: ?? Ts er steMOR. Hvordan får du det til å bli stefar? Stemoren mener at moren skal bidra da sønnen bor med faren og stemor. Far mener det ikke er nødvendig hvisst jeg skjønner ts rett? Syntes stemor skal respektere det og si som sant er at hun ikke vil bidra økonomisk for demmes sønn. Anonymkode: 9229e...011 Ts kan jo være stefar også. Ingen lov som sier at far til barnet kun kan ha kvinnelig partner. Anonymkode: 6d04e...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #15 Skrevet 2. september 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bryr du deg? Det er en sak mellom moren og faren. Anonymkode: 9229e...011 Fordi vi bor under samme tak, og deler på utgiftene. Og fordi jeg omgås stebarnet 100% og mye mer enn det moren hans gjør 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Han trenger tydeligvis ikke bidraget da siden han ikke orker bry seg med det. Og for ordens skyld, både i denne saken og all evig fremtid: slutt å hinte! Si det heller som det er fremfor å gå rundt grøten. Anonymkode: e12d7...87b Jo, det trenger han.. Vi hadde virkelig trengt litt ekstra penger. 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, men kanskje moren har lite penger å leve av etter regningene er betalt, hva vet du? Jeg får mindre enn det minste beløpet i barnebidrag, men jeg orker ikke å krangle på det for jeg vet at mor har lite penger. Anonymkode: d542e...1f4 Moren har god råd. bra jobb, splitter ny bil, flott leilighet og flust av merkeklær og kun seg selv å tenke på.. Så barnebidrag har hun råd tid... Anonymkode: e4cfc...025 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #16 Skrevet 2. september 2019 19 timer siden, theTitanic skrev: Han kan kreve henne men kanskje han lar være fordi hun da vil kreve samvær. Og han vet det blir konflikter. Å ikke ha konflikter er faktisk verd noen penger det også. Det er bare 3 år igjen til han er myndig. Det er nok det som er grunnen, ja.. Men er det så fælt at gutten får litt samvær hos sin mor??? Det er tre år hvor vi ikke har råd til å reise på ferie det.. For å sette det på spissen Anonymkode: e4cfc...025
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #17 Skrevet 2. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi vi bor under samme tak, og deler på utgiftene. Og fordi jeg omgås stebarnet 100% og mye mer enn det moren hans gjør Jo, det trenger han.. Vi hadde virkelig trengt litt ekstra penger. Moren har god råd. bra jobb, splitter ny bil, flott leilighet og flust av merkeklær og kun seg selv å tenke på.. Så barnebidrag har hun råd tid... Anonymkode: e4cfc...025 Men betaler hun ikke barnebidrag heller? Anonymkode: 27c08...e2b
Gjest theTitanic Skrevet 2. september 2019 #18 Skrevet 2. september 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok det som er grunnen, ja.. Men er det så fælt at gutten får litt samvær hos sin mor??? Det er tre år hvor vi ikke har råd til å reise på ferie det.. For å sette det på spissen Anonymkode: e4cfc...025 Det sa jeg ikke. Om gutten ikke vil så er det dumt om han tvinges pga pengekonflikt. Kort fortalt er det far som bestemmer om han velger å kreve henne. Han har nok sine grunner ettersom ingen velger å ha mindre penger om de ikke må. Selv om det er et lovverk så betyr ikke det at det går smertefritt å kreve bidrag. Det kan bli krangel og spetakkel i årevis med barn i midten.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #19 Skrevet 2. september 2019 18 minutter siden, theTitanic skrev: Det sa jeg ikke. Om gutten ikke vil så er det dumt om han tvinges pga pengekonflikt. Kort fortalt er det far som bestemmer om han velger å kreve henne. Han har nok sine grunner ettersom ingen velger å ha mindre penger om de ikke må. Selv om det er et lovverk så betyr ikke det at det går smertefritt å kreve bidrag. Det kan bli krangel og spetakkel i årevis med barn i midten. Jeg personlig, mener jo at den forelderen som har barnet bør oppfordre til samvær med den andre parten. Uavhengig av penger. En skal ikke være sjeleglad fordi barnet helst vil bo hos seg selv, og bare drite i om barnet er med sin mor/far. Nesten ingen 15 åringer vil tilbringe tid med foreldre. Sånn er det bare. Det er jo "bare" tre år til han blir myndig, skriver en lenger opp her. Så såå mange år med bråk og spetakkel blir det ikke... 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men betaler hun ikke barnebidrag heller? Anonymkode: 27c08...e2b betaler ingenting. Anonymkode: e4cfc...025
Gjest Nina1975 Skrevet 2. september 2019 #20 Skrevet 2. september 2019 Du må nesten kreve at han bidrar mer en deg til fellesskapet, at han betaler 2/3 av mat, strøm og bil etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå