Gå til innhold

Hadde du spise mindre kjøtt hvis...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du måtte drepe dyrene du spiste selv, hadde du spist mindre kjøtt? Jeg tenker egentlig ikke på jakt her, det kunne godt være på et slakteri. Hvis du måtte ta livet av en gris for å få bacon til frokost, eller ta livet av en ku for å få biff til middag, hadde du greid det uten å bli lei deg? 

Personlig så er jeg veldig glad i kyr. Jeg stopper alltid å ser på dem når jeg går forbi et beite. 🥺

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det hadde jeg nok. Men dersom jeg var tvunget til å arbeide som slakter, hadde jeg nok vendt meg til det også. Og med tiden hadde kjøttforbruket vært det samme.

Det er mange jobber jeg ikke er så interessert i å ha - jobbe med lik, i kloakken eller bedervede matvarer. Men man blir vant med alt, og får en profesjonell distanse til det. 

Anonymkode: 4c80a...13a

Skrevet

Tror jeg hadde blitt lei meg, men hadde kanskje blitt vandt til det.. har jo ikke problem med å drepe fisk, men foretrekker å gjøre det snarest og kjapt uten at fisken behøver å lide, tenker det hadde blitt noe det samme. Men jeg tror jeg ville blitt mye mye mer opptatt av at dyrene skal ha det godt mens de lever og at selve avliving var kjapp og så lite stressfult for dem som mulig

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Monsemamma skrev:

Tror jeg hadde blitt lei meg, men hadde kanskje blitt vandt til det.. har jo ikke problem med å drepe fisk, men foretrekker å gjøre det snarest og kjapt uten at fisken behøver å lide, tenker det hadde blitt noe det samme. Men jeg tror jeg ville blitt mye mye mer opptatt av at dyrene skal ha det godt mens de lever og at selve avliving var kjapp og så lite stressfult for dem som mulig

Jeg har drept fisk jeg også, og det er litt ubehagelig. 

Skrevet

80 % av alt kjøttet som spises her i hjemmet er enten skutt eller fisket selv. Samme gjelder flåing, sløying og partering så tror ikke det hadde vært noe big deal for meg å gjøre det med de siste prosentene. 

Anonymkode: 47fa3...26d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde spist mer kjøtt om jeg slaktet selv.

Jeg spiser kjøtt 1-2 ganger per uke+kanskje 2 skiver med kjøttpålegg i tillegg i uka. Det blir i snitt ca 200, max 300g per uke. På et år blir det 10-15 kg. En slaktegris veier 30-120 kg. Hvis jeg hadde slaktet en gris eller en kalv måtte jeg altså spist mer kjøtt.

Anonymkode: e09d0...459

• Liker 3
Skrevet

Ja det hadde jeg, men jeg hadde også sluttet å spise grønnsaker om jeg måtte hente den opp fra jorda også.

Rett og slett for mye arbeid om man må gjøre det selv.

Hadde jeg klart å drepe et dyr? Det spørs på situasjonen. For å få mat på bordet er vi alle villige til å gå langt. Et dyr som ikke er ved bevissthet er ikke det samme som en hylende gris. 

Anonymkode: a9685...96a

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde spist mer kjøtt om jeg slaktet selv.

Jeg spiser kjøtt 1-2 ganger per uke+kanskje 2 skiver med kjøttpålegg i tillegg i uka. Det blir i snitt ca 200, max 300g per uke. På et år blir det 10-15 kg. En slaktegris veier 30-120 kg. Hvis jeg hadde slaktet en gris eller en kalv måtte jeg altså spist mer kjøtt.

Anonymkode: e09d0...459

Men jeg tenkte ikke at man nødvendigvis måtte spise en hel gris fordi man drepte den. :P Du kunne ha delt med andre, men du måtte drepe den. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det hadde jeg, men jeg hadde også sluttet å spise grønnsaker om jeg måtte hente den opp fra jorda også.

Rett og slett for mye arbeid om man må gjøre det selv.

Hadde jeg klart å drepe et dyr? Det spørs på situasjonen. For å få mat på bordet er vi alle villige til å gå langt. Et dyr som ikke er ved bevissthet er ikke det samme som en hylende gris. 

Det er ikke så mye arbeid å ha grønnsaker i hagen. Vi har et lite drivhus hvor vi har agurker, tomater osv. Ganske lite jobb syns jeg. Men jeg skreller agurken jeg har selv sådd fordi skallet er mye tykkere enn den jeg kjøper i butikken. Poteter er i alle fall ikke noe særlig arbeid. :P 

Gjest Krampus
Skrevet
Akkurat nå, Chiyo skrev:

Men jeg tenkte ikke at man nødvendigvis måtte spise en hel gris fordi man drepte den. :P Du kunne ha delt med andre, men du måtte drepe den. 

Så hver gang jeg ville ha ei stripe bacon så måtte jeg først samle en stor flokk mennesker, så måtte jeg kjøpe en hel gris, frakte den til slakteriet, så drepe og dele opp kjøttet før jeg kunne dra hjem med de to baconskivene jeg ville ha til frokosten. 

Hadde ikke giddet det nei. 

Skrevet
2 minutter siden, batcat skrev:

Så hver gang jeg ville ha ei stripe bacon så måtte jeg først samle en stor flokk mennesker, så måtte jeg kjøpe en hel gris, frakte den til slakteriet, så drepe og dele opp kjøttet før jeg kunne dra hjem med de to baconskivene jeg ville ha til frokosten. 

Hadde ikke giddet det nei. 

Nei, ikke hver gang. :fnise: Det er jo bare en hypotetisk situasjon. Jeg ville bare vite om dere ville fått dårlig samvittighet hvis du selv måtte drepe dyret du spiste. Hvor ofte du måtte slakte et dyr, er egentlig ikke så viktig. 

Skrevet

Nei det hadde jeg ikke... har veldig dårlig samvittighet for å spise kjøtt. Tror det hadde blitt VELDIG mange vegetarianere hvis man måtte drept/slaktet selv

Anonymkode: 409f8...4b5

• Liker 1
Gjest Krampus
Skrevet
Akkurat nå, Chiyo skrev:

Nei, ikke hver gang. :fnise: Det er jo bare en hypotetisk situasjon. Jeg ville bare vite om dere ville fått dårlig samvittighet hvis du selv måtte drepe dyret du spiste. Hvor ofte du måtte slakte et dyr, er egentlig ikke så viktig. 

Slaktedelen har jeg ikke problemer med. Det var mere styret med å samle sammen masse folk som var stress 😅 har vokst opp med jakt og fiske og tett på slaktedyr, så det skulle gått fint. 

Skrevet
22 minutter siden, Chiyo skrev:

Det er ikke så mye arbeid å ha grønnsaker i hagen. Vi har et lite drivhus hvor vi har agurker, tomater osv. Ganske lite jobb syns jeg. Men jeg skreller agurken jeg har selv sådd fordi skallet er mye tykkere enn den jeg kjøper i butikken. Poteter er i alle fall ikke noe særlig arbeid. :P 

For meg som virkelig absolutt hater alt som har med hage og noe slikt å gjøre, da er det MYE arbeid 😂 det er noe av det aller værste du kan spørre meg om å gjøre av «hus» arbeid 😵😵 

Skrevet

Hadde ikke giddet å gjøre det arbeidet selv nei, men å drepe dyret skulle jeg nok klart. Kjøtt er godt, men ikke gris da. Det liker jeg ikke. 

Anonymkode: 997d9...53d

Skrevet

Tja, jeg fisker jo, så ser ikke noe forskjell på det og å jakte.

Men om jeg måtte sløyer/partert dyrene selv hadde det nok stoppet seg for meg. Har vært med noen ganger, både med vilt og fisk, men det er for avansert, mye innvoller og mye rart for min del. Liker å få kjøttet ferdig for min del.

Anonymkode: 2cd23...36d

Skrevet
1 time siden, Chiyo skrev:

Hvis du måtte drepe dyrene du spiste selv, hadde du spist mindre kjøtt? Jeg tenker egentlig ikke på jakt her, det kunne godt være på et slakteri. Hvis du måtte ta livet av en gris for å få bacon til frokost, eller ta livet av en ku for å få biff til middag, hadde du greid det uten å bli lei deg? 

Personlig så er jeg veldig glad i kyr. Jeg stopper alltid å ser på dem når jeg går forbi et beite. 🥺

Ja det hadde jeg klart. Jeg hadde ihvertfall klart de om de var mine og de fikk dø på eget tun. Pga stort kvantum kan jeg ikke la de dø her. Problemet til dyra er transporten.

Anonymkode: aee49...34e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det hadde jeg ikke... har veldig dårlig samvittighet for å spise kjøtt. Tror det hadde blitt VELDIG mange vegetarianere hvis man måtte drept/slaktet selv

Anonymkode: 409f8...4b5

Spar oss for slikt piss...

Anonymkode: aee49...34e

Skrevet

Jeg spiser omtrent ikke gris etter dokumentaren til Brennpunkt, så jeg hadde definitivt spist mer kjøtt hadde jeg slaktet selv, ja, så lenge dyret også ble stelt av meg, for da hadde jeg visst at det hadde levd bra i tillegg. 

Anonymkode: f7a50...67f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser omtrent ikke gris etter dokumentaren til Brennpunkt, så jeg hadde definitivt spist mer kjøtt hadde jeg slaktet selv, ja, så lenge dyret også ble stelt av meg, for da hadde jeg visst at det hadde levd bra i tillegg. 

Så nå at spørsmålet var mindre kjøtt, jaja, jeg har ikke sovet enda, får skylde på det. Jeg hadde spist mer kjøtt hadde jeg slaktet selv, som sagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...