Gå til innhold

Jeg har en stygg uvane bak rattet.... tror jeg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg skal kjøre inn på en parkeringsplass eller kjøre inn på en veg i et gatetun eller annen plass med lav fart og masse mennesker. Så holder jeg alltid inn kløtsjen, har også en fot på bremsen og noen ganger så må jeg jo bremse ned i fart, men så triller jeg så å si inn/ut fra parkeringsplass eller innpå vegen. Jeg slipper så klart kløtsjen så fort jeg er inne på vegen. 

Grunnen til at jeg gjør dette, er fordi jeg føler jeg har mer kontroll på bilen og farten min generelt. Jeg har en gammel bil som lett hopper og som kveles lett når jeg kjører sakte i 2. eller 3. tredje gir. Jeg føler at i en slik situasjon så blir det å kvele og hoppe veldig forstyrrende for meg og de rundt meg, når jeg/vi allerede er i en ganske så kaotisk situasjon (inne på en parkeringsplass hos et kjøpesenter f.eks). Og som sagt, jeg føler jeg har generelt sett mer kontroll og jeg føler jeg er 100% klar til å bråbremse i en nødssituasjon, uten at bilen hopper eller kveles. 
Jeg har opplevd å bli påkjørt bakfra på en parkeringsplass, fordi jeg kvalte bilen og de bak var for opptatt med å se etter ledig plass, enn å følge med på meg og min bil. Jeg har også opplevd 2 nesten krasj av samme årsak. Jeg kjørte verken saktere eller raskere enn det som er normalt på et slikt sted. Problemet er at jeg bråstopper jo så å si, fordi bilen kveles.


Er dette veldig ille og dårlig uvane? Hva kan konsekvensene være? Sliter jeg ut kløtsjen mer f.eks? 

Anonymkode: ee43c...5ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør akkurat det samme. Hender også ofte at jeg holder inne clutchen i krappe svinger i lav hastighet. 

Aner ikke om det er feil eller ikke. Jeg har kjørt bil i flere tiår, og har nok en gang langt tilbake i fortiden lært at dette er "riktig". Men om jeg lærte på på kjøreskolen eller hos noen som ikke hadde peiling klarer jeg ikke å huske.  

Ser heller ikke bort i fra at dagens biler er nokså forskjellige fra bilene jeg kjørte tidlig på 1980-tallet. Så kanskje det er feil å holde inne clutchen? Jeg har faktisk ikke tenkt over at jeg gjør det før jeg så innlegget ditt. 

Anonymkode: 61083...056

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg har nøyaktig den samme uvanen 😛 Tror ikke det er noe farlig annet enn at det selvsagt sliter på clutchen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør akkurat det samme. Hender også ofte at jeg holder inne clutchen i krappe svinger i lav hastighet. 

Aner ikke om det er feil eller ikke. Jeg har kjørt bil i flere tiår, og har nok en gang langt tilbake i fortiden lært at dette er "riktig". Men om jeg lærte på på kjøreskolen eller hos noen som ikke hadde peiling klarer jeg ikke å huske.  

Ser heller ikke bort i fra at dagens biler er nokså forskjellige fra bilene jeg kjørte tidlig på 1980-tallet. Så kanskje det er feil å holde inne clutchen? Jeg har faktisk ikke tenkt over at jeg gjør det før jeg så innlegget ditt. 

Anonymkode: 61083...056

Skulle til å legge til det nå, jeg glemte en ting. Jeg kan også gjøre det inn i en rundkjøring. I små rundkjøringer så kan jeg glatt trille hele veien igjen, med kløtsjen inne. Kobler på bilen igjen i det jeg kjører ut. 

Har liksom ikke tenkt at det er så stort farlig jeg heller.. har alltid gjort det slik, fordi jeg ble lært opp til det under kjøretimene. Jeg lærte også bakkestart med kløtsj og ikke med håndbrekk. Jeg prøvde håndbrekk-metoden en gang, og jeg klarte det bare ikke. Synes det er enkelt og problemfritt å finne gripepunktet også gasse på og ferdig. Selv på min gamle skraphaug som er litt treg og lett for å kveles. 


-ts

Anonymkode: ee43c...5ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, altflyter skrev:

Haha! Jeg har nøyaktig den samme uvanen 😛 Tror ikke det er noe farlig annet enn at det selvsagt sliter på clutchen :) 

Sliter det på den når man holder den inne (og foten av gassen så klart) og triller inn eller gjennom en rundkjøring? 
Jeg har forstått det at det å sitte i et lyskryss, mens man holder på gripepunktet (har kløtsjen litt ut) så sliter det veldig. Det er fy-fy har jeg hørt. Så det gjør jeg ikke.. men jeg setter ikke bilen i fri også bare holder på brems, jeg holder inn både kløtsj og brems, sliter det også? 

-ts

Anonymkode: ee43c...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter jeg ut kløtsjen mer f.eks? 

Anonymkode: ee43c...5ae

Om du ¨slurer¨ på kløtsjen vil det medføre økt slitasje. Selv om du ikke trykker inn kløtsjen så mye att den slurer kan det føre til unødvendig slitasje på trøstelager afaik. Vil anbefale å avlære den kjørestilen.

En ting som burde vært stresset mer er fordelene med å rygge inn på p-plass. Det tar mye lenger tid å sette seg inn, starte, sette på belte, rygge ut. Tid mye kan ha skjedd bak bilen, -unger som leker etc. Når du skal parkere har du full oversikt, -revers og inn på plass. Mye tryggere når du skal ut igjen.

Tips... Full kløts over fartsdumer \ hull etc. Avlaster \ kobler drivværk fra fjæring, så denne får jobbet optimalt.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke slik at jeg holder foten på pedalen under vanlig kjøring. Jeg sitter ikke å holde den halvveis inne mens jeg kjører i 30 sone og gjennom et gatetun. Det er kun i de situasjonen jeg beskriver, på parkeringsplasser grunnet lav fart og for å være beredt på bråbrems. Når jeg kjører inn på en veg hvor jeg risikerer å må stoppe for sykkelister eller bråstoppe for fotgjengere som ofte løper over veien, og inn og gjennom rundkjøring. Da er det snakk om å ha kløtsjen helt inn, ikke halvveis. 

-ts

Anonymkode: ee43c...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, altflyter said:

Haha! Jeg har nøyaktig den samme uvanen 😛 Tror ikke det er noe farlig annet enn at det selvsagt sliter på clutchen :) 

Nei,

det sliter ikke mer på klutsjen,

men du sliter mer på bremseklossene (pga bortfall av motorbrems).

Hilsen ræcing-sjåffør.

Anonymkode: 44a57...892

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha oppkjøring snart og hadde egentlig det samme problemet.

Jeg holdte alltid inn clutchen uansett om jeg var på tur inn i et kryss eller skulle svinge av.

Når jeg hadde kjøretime så ble jeg bedt av min kjørelærer og legge av meg den uvanen da han mener at man kjører mere komfertabelt og mere "miljøvennelig". 

For min del så bryr jeg ikke hva folk gjør så lenge de ikke er noen ulykker i bildet. 

Ja, man har faktisk mere kontroll med og holde inne clutchen for da bruker man ikke 1-2 sekunder på og trykke in clutchen for og så bremse ned. 
Reaksjon tiden før man reagerer på og trykke ned clutchen og bremsen før faren oppstår er faktisk ganske stor når man tenker på det :)

Anonymkode: c84c7...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,

det sliter ikke mer på klutsjen,

men du sliter mer på bremseklossene (pga bortfall av motorbrems).

Hilsen ræcing-sjåffør.

Anonymkode: 44a57...892

Takk for opplysningen! Det er en dyr uvane vi har altså 😝 hva kan man gjøre istedenfor å bruke clutchen for å føle man har kontroll da? For å unngå å kvele bilen som ts påpeker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du holder klutsjen mye inne, er det en ventil (EGR?) som kan sotes ned etterhvert. Koster fort noen tusen å rense eller bytte..

Prøvd og erfart. Prøver så godt jeg kan å ikke holde på klutsjen mer enn nødvendig, men det er jammen vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, altflyter said:

Takk for opplysningen! Det er en dyr uvane vi har altså 😝 hva kan man gjøre istedenfor å bruke clutchen for å føle man har kontroll da? For å unngå å kvele bilen som ts påpeker? 

Altså, klutsjen må jo inn før eller siden, kan ikke kjøre et kryss på 2-gir i 10km/t med klutsjen ute, da er jo motoren kvelt for lengst,

men det gjelder å lære seg å først ta klutsjen inn rett før det er behov for det, altså rett før man er på tomgangsturtallet og motoren begynner lugge/dra.

Også er det vel ikke noen krise om du tar klutsjen inn 2km/t for tidlig heller,

men å kjøre med klutsjen inne på 2. gir i 30 km/t er jo totalt unødvendig.

Hilsen maxi-taxi-sjåffør.

Anonymkode: 44a57...892

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, altflyter skrev:

hva kan man gjøre istedenfor å bruke clutchen for å føle man har kontroll da? For å unngå å kvele bilen som ts påpeker? 

Ligge i ¨forkant¨ -gire ned tidlig.

a.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen din gammel er det vel bare et tidsspørsmål før du trenger ny, men da vil du vel kanskje ikke ødelegge en eventuell nyere bil. På dette spørsmålet får du kanskje flere svar på et eller annet bilforum eller VG-debatt eller noe sånt?

Anonymkode: 33f39...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, altflyter skrev:

Nei,

det sliter ikke mer på klutsjen,

men du sliter mer på bremseklossene (pga bortfall av motorbrems).

Hilsen  ræcing-sjåffør.

Anonymkode: 44a57...892

Hadde tatt dette med noen sekker med salt...

Slitasje på bremseklosser er neppe målbar ved fartsjusteringer inne på en parkeringsplass.

Bremseklosser er vel de billigste slitedeler på en bil, bortsett fra vinduspussere, og griselett å bytte, -det klarer man lett selv,

-Evt. meget lite å betale i timer på værksted. Bytte klutsj \ trustelager er noe helt annet, -ofte må motor ut for å splitte klutsjhus \ gearkasse fra motor.

Hva en  ræcing-sjåffør er aner jeg ikke.

a.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Sliten&kjørt52 said:

Hadde tatt dette med noen sekker med salt...

Slitasje på bremseklosser er neppe målbar ved fartsjusteringer inne på en parkeringsplass.

Bremseklosser er vel de billigste slitedeler på en bil, bortsett fra vinduspussere, og griselett å bytte, -det klarer man lett selv,

-Evt. meget lite å betale i timer på værksted. Bytte klutsj \ trustelager er noe helt annet, -ofte må motor ut for å splitte klutsjhus \ gearkasse fra motor.

Hva en  ræcing-sjåffør er aner jeg ikke.

a.

"Racing-sjåfør" siden du må ha det inn med saksa.

Anonymkode: c84c7...365

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en uvane om du selv mener at det er det eller det skaper situasjoner som kunne vært unngått ved at du lot være.

Svaret vet du nok best selv, de fleste billister har ulike vaner bak rattet og alle er ikke uvaner for det om. 

Tut og kjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kjørt slik. Har også en jobbvei gjennom boligstrøk, med mange stopp, knappe svinger, og trange og bratte gater, der jeg bruker clutch i stedet for bremse om jeg må stoppe i motbakke. Så slører vel på clutchen 1/4 av veien til jobb. 

Har aldri, gjennom 20 år som sjåfør, opplevd "slitt" clutch eller å måtte bytte bremseklosser. (og jada, bilene er på service årlig) 

Anonymkode: dddbc...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...