Gå til innhold

Hvordan kvalifisere seg til lederstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er nå godt voksen og har "alltid" hatt full jobb. Jobber i akademia/ kultursektoren. Jeg ønsker meg en lederstilling i kultursektoren. Jeg har lurt på om jeg skal ta et slikt voksenkurs som man kan ta på kveldstid, på BI. Men jeg er usikker på om det er dette som skal til for å skaffe seg ledererfaring. Har også undret meg over om det kan være en ide å dra til et slikt bemanningsbyrå, for å høre om der fins et vikariat på en lederstilling i en hvilken som helst bransje. Hva er veien for å skaffe seg en lederstilling? Jeg har søkt tre lederstillinger i sommer, da jeg hadde "alle andre" kvalifikasjoner enn nettopp denne ledererfaringen. Men hvordan bør jeg gå fram? Det verste er at etter det jeg ser, er det ikke de hardtarbeidende som får lederstilling. Det er de manipulative hissigproppene og sleipingene som evner å sno seg i systemene, som klarer å klatre i organisasjonene. Ofte er det psykopaten som seirer. Fins det håp for den ærlige hardtarbeidende personen, i forhold til å kvalifisere seg til en lederstilling?

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Det verste er at etter det jeg ser, er det ikke de hardtarbeidende som får lederstilling. Det er de manipulative hissigproppene og sleipingene som evner å sno seg i systemene, som klarer å klatre i organisasjonene. Ofte er det psykopaten som seirer. Fins det håp for den ærlige hardtarbeidende personen, i forhold til å kvalifisere seg til en lederstilling?

Jeg anbefaler at du bør jobbe med innstillingen din til arbeidslivet først:) 

Anonymkode: 8b740...630

• Liker 13
Skrevet

Det er som regel alltid enklest å få en lederstilling der man allerede jobber. Ledelsen der kjenner deg og vet hva dine styrker og svakheter virkelig er, ikke hva du hevder i søknad eller på intervju. Det er dessuten ikke nok å være hardtarbeidende for å lykkes i en lederstilling.

Det høres dessverre ut som du enten jobber et sted nå som ikke har spesielt god ledelse, ev. at det er dine holdninger det er noe galt med dersom det du beskriver over er gjengs i *alle* jobbene du har hatt. Jeg har i alle fall aldri opplevd det du beskriver. Ledergruppen der jeg jobber nå er faglig sterke, omgjengelige mennesker som er gode på ledelse.

Anonymkode: c409f...ff5

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Jeg er nå godt voksen og har "alltid" hatt full jobb. Jobber i akademia/ kultursektoren. Jeg ønsker meg en lederstilling i kultursektoren. Jeg har lurt på om jeg skal ta et slikt voksenkurs som man kan ta på kveldstid, på BI. Men jeg er usikker på om det er dette som skal til for å skaffe seg ledererfaring. Har også undret meg over om det kan være en ide å dra til et slikt bemanningsbyrå, for å høre om der fins et vikariat på en lederstilling i en hvilken som helst bransje. Hva er veien for å skaffe seg en lederstilling? Jeg har søkt tre lederstillinger i sommer, da jeg hadde "alle andre" kvalifikasjoner enn nettopp denne ledererfaringen. Men hvordan bør jeg gå fram? Det verste er at etter det jeg ser, er det ikke de hardtarbeidende som får lederstilling. Det er de manipulative hissigproppene og sleipingene som evner å sno seg i systemene, som klarer å klatre i organisasjonene. Ofte er det psykopaten som seirer. Fins det håp for den ærlige hardtarbeidende personen, i forhold til å kvalifisere seg til en lederstilling?

Strengt tatt , nei.

Lederoppgaven er faglig relatert, men mesteparten av jobben henger på personlige egenskaper og dine evner til å motivere , inspirere og styre mennesker; det man i mange settinger kaller å manipulere og å være psykopat.

Så å prøve komme fra faglige stillinger til lederstillinger bare basert på sin faglige kompetanse, vil typisk feile. 

Ofte har man rene faglige lederstillinger, der det kun er snakk om å styre økonomi og budsjett, og det kan man ofte kvalifisere seg med enkle kurs.

Men lederjobber som forholder seg til mennesker, krever hands on erfaring.

• Liker 4
Skrevet

Å få lederstillinger krever egentlig bare flyttbarhet. Lederstillinger er uhyre populære og sjangsen for å få en der du bor er omtrent null. Du må søke på alle lederstillinger du kvalifiserer til i hele landet også ta det du får. 

Anonymkode: 3b005...4c7

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Det verste er at etter det jeg ser, er det ikke de hardtarbeidende som får lederstilling. Det er de manipulative hissigproppene og sleipingene som evner å sno seg i systemene, som klarer å klatre i organisasjonene. Ofte er det psykopaten som seirer. Fins det håp for den ærlige hardtarbeidende personen, i forhold til å kvalifisere seg til en lederstilling?

Ser mottatt av deg. jeg. De som enten er veldig flinke, eller tar lederutdanning på masternivå, får lederjobb. Jeg jobber også i akademia. Synes du har en dårlig holdning til alle, og det er ikke en god lederegenskap...

Anonymkode: a90c7...c43

• Liker 5
Skrevet (endret)

Lederutdanning på masternivå er et godt tips. Takk! Flyttbarhet er også et tips. Ja, jeg er flyttbar. Dette er et godt tips, og jeg har sett at det fungerer.  Erfaring med ledelse kan gi lederstilling. Dette er litt rart, for en gang må jo være den første erfaringen. Eller tenker man at man bør ha ledererfaring allerede fra barndommen, og da er det gjerne for sent for de fleste av oss. Dette er et usaklig tips, så Druid, jeg blir dessverre nødt til å avlike svaret ditt, da det ikke sier noe konkret om hva JEG kan gjøre med mitt problem. Man bør ha gode holdninger, og ja det har jeg hatt tidligere. Det er et godt tips. Takk.

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Skrevet

Hvilken grunnutdannelse har du? 

Anonymkode: ec044...00e

Skrevet
19 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Er dessverre en drittverden vi bor i, og hardarbeiende blir som regel tråkket på - og ikke forfremmet til ledere. Jeg regner med at du mener "spisse albuer" når du henviser til hissigpropper, og det stemmer som regel. Sleip er også ganske mye til stede, eller sagt på en annen måte - smiskere. De som spiller spill. En annen observasjon jeg personlig har hatt som jeg har lyst å legge til i forhold til din observasjon, er at de som "sprenger seg frem" til sånne stillinger har høy såkalt "sosial kapital" i form av nettverk og ikke minst utseende. Det er allerede forsket på at de med et meget pent utseende gjerne kommer seg opp og frem. Så er du en "hot dame" eller en "hot fyr" med riktig hipster sveis som er sleiket bakover, så har du allerede grunnlaget på plass. Dette kaller de gjerne en "leder" fordi mange folk liker å "gjøre som de pene sier". Så dette er et problem når det faglige kommer alltid i bakgrunn for det ytre. "Perfekt genetikk" som Hitler kunne ha vært stolt av - så har man et perfekt utgangspunkt.

Hva slags kurs er det snakk om på BI? På BI er det slik at den største verdien av kurset er de du eventuelt møter på kurset, og ikke nødvendigvis det du har lært, selv om det er mye spennende å lære også. 

Anonymkode: 73998...c54

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dessverre en drittverden vi bor i, og hardarbeiende blir som regel tråkket på - og ikke forfremmet til ledere. Jeg regner med at du mener "spisse albuer" når du henviser til hissigpropper, og det stemmer som regel. Sleip er også ganske mye til stede, eller sagt på en annen måte - smiskere. De som spiller spill. En annen observasjon jeg personlig har hatt som jeg har lyst å legge til i forhold til din observasjon, er at de som "sprenger seg frem" til sånne stillinger har høy såkalt "sosial kapital" i form av nettverk og ikke minst utseende. Det er allerede forsket på at de med et meget pent utseende gjerne kommer seg opp og frem. Så er du en "hot dame" eller en "hot fyr" med riktig hipster sveis som er sleiket bakover, så har du allerede grunnlaget på plass. Dette kaller de gjerne en "leder" fordi mange folk liker å "gjøre som de pene sier". Så dette er et problem når det faglige kommer alltid i bakgrunn for det ytre. "Perfekt genetikk" som Hitler kunne ha vært stolt av - så har man et perfekt utgangspunkt.

Hva slags kurs er det snakk om på BI? På BI er det slik at den største verdien av kurset er de du eventuelt møter på kurset, og ikke nødvendigvis det du har lært, selv om det er mye spennende å lære også. 

Anonymkode: 73998...c54

Kjære anonym. Her opplyser du meg om noe jeg ikke ante. Jeg har sett på disse BI kursene og lurt litt på hva meningen kan være. Hvis du sier at det er nettverket man oppnår gjennom slike kurs, så forstår jeg opplegget mye bedre. Dette visste jeg ikke. Nå føler jeg motivasjon til å ta et kveldskurs. Jeg tenker, at det faglige kan vel også være et slags utbytte. Man kommer igang igjen med lesing og studering. Dette kan være nyttig. Jeg har bra DNA, og jeg kan smiske. Nå skal jeg gå på igjen, og se hva jeg klarer å oppnå. Takk for oppklaringene :)

Skrevet

Alle ledere jeg kjenner er hardtarbeidende, og har jobbet seg sakte fremover. Og virkelig fortjent stillingen. På grunn av erfaring, soliditet, kommunikasjonsegenskaper og kompetanse. 

Alle som ikke når opp sitter på gulvet og skriker "urettferdig", "trynefaktor". Men de går likevel ikke så langt som deg, at de slenger om seg med begrepet "psykopat". 

Du fremstår ikke som et lederemne. 

Anonymkode: 1456a...c3f

Skrevet
4 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Lederutdanning på masternivå er et godt tips. Takk! Flyttbarhet er også et tips. Ja, jeg er flyttbar. Dette er et godt tips, og jeg har sett at det fungerer.  Erfaring med ledelse kan gi lederstilling. Dette er litt rart, for en gang må jo være den første erfaringen. Eller tenker man at man bør ha ledererfaring allerede fra barndommen, og da er det gjerne for sent for de fleste av oss. Dette er et usaklig tips, så Druid, jeg blir dessverre nødt til å avlike svaret ditt, da det ikke sier noe konkret om hva JEG kan gjøre med mitt problem. Man bør ha gode holdninger, og ja det har jeg hatt tidligere. Det er et godt tips. Takk.

Ledererfaring kommer ikke bare fra betalte lederstillinger, det kan også kommer gjennom å være tillitsvalgt på ulike nivå, verneombud/hovedverneombud og ledelse i frivillige lag/organisasjoner. Jeg har omfattende ledererfaring fra frivillighet, og har her vist både økonomiforståelse, evne til å planlegge og følge budsjetter, gjennomføringskraft og personalledelse. Referansene mine herfra har gjort meg aktuell for lønnet arbeid som leder.

Druid har faktisk et poeng selv om du ikke ser det. Personlig egnethet er en viktig faktor for å lykkes i en lederstilling. Folk som vil være sjef bare for å være sjef blir sjelden gode ledere, og slik du fremstiller deg i denne tråden er du en slik en. At du vil ta en hvilken som helst lederstilling gjennom vikarbyrå tilsier at det å ha makt for deg er viktigere enn jobben du skal gjøre. Du omtaler andre mennesker veldig negativt, kun fordi de får til noe du ikke selv klarer. Skal du bli en god leder er du avhengig av å kunne omgås og samarbeide med alle typer mennesker. Dersom det inntrykket du gir i denne tråden representerer den egentlig deg, bør du gjerne droppe hele målet om å lede andre i det hele tatt. 

Anonymkode: f677d...548

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Ta utdanning som kvalifiserer deg. Administrasjon og ledelse? 

Skrevet

BI har en ganske god Executive Master. Jeg tror ikke et kveldskurs holder, dessverre. Ta f.eks Økonomiforståelse i ledelse, Ledelse makt og mening og Prosjektledelse... koster mye penger, kanskje jobben kan betale? 

Jeg var selv heldig og fikk ledererfaring som ung, i deltidsjobb ved siden av studier. Det hjalp videre. 

For øvrig, hvorfor ønsker du å være leder? 

Anonymkode: 9d2cf...97a

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor du ønsker å være leder? 

Anonymkode: a90c7...c43

Skrevet

OsloMet har et årsstudium i kulturledelse, som du kan sjekke ut. Tror det er mulig å ta deltid over 2 år, men her er jeg ikke sikker. 

Henger meg på de over her, og lurer på hva som er motivasjonen din?

Anonymkode: d84b7...f02

• Liker 1
Skrevet

Å få en lederstilling er først og fremst å få tillit. Ha evnen til å bygge lag sammen med andre. Det ser ut som du har et og annet å jobbe med på veien. 😅

Anonymkode: 6c585...b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...