Gå til innhold

Størrelse på pupiller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slik at alle har forskjellige størrelser på pupillene, eller hvordan fungerer dette? 

Har jo hørt at når man f.eks har røkt hasj så har man store pupiller, mens når man er ruset på opioider så er pupillene svært små. Og med store mener jeg så store at man knapt ser irisen, mens når de er små så er de så små at man knapt ser pupillen. Kom til å tenke på dette ettersom en kollega av meg har ENORMT store pupiller. Ser knapt øyenfargen hennes. Så tenker jeg på min pappa som har veldig små pupiller, er så vidt man ser dem. Når jeg ser meg selv i speilet har jeg normale pupiller, men når jeg røyker hasj er de kjempe store. 

Hvordan fungerer dette? er det slik at noen har naturlig store og små pupiller? Eller er disse menneskene på noe?

Anonymkode: 8c00a...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen mennesker har store, og andre har relativt små. Jeg har alltid hatt veldig store. Det kan også påvirkes av forskjellige stoffer som trekker iris sammen (som gir store pupiller, f.eks. MDMA) eller opioider som får iris til å slappe av (små).. Hvordan de reagerer på lys sier mer om det er noe annet bak enn rent biologiske forskjeller.

Med f.eks. MDMA er det laaangt forbi hva som er innefor "normalen". Lite sannsynlig at det er noe annet enn naturlige forskjeller om du ikke merker noe annet.

Relatert bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pupillene ser ut som kollegaen min sine. Men når jeg tenker meg om har hun ADHD, kan det være hun går på Ritalin? Gir det slik effekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De pupillene ser ut som kollegaen min sine. Men når jeg tenker meg om har hun ADHD, kan det være hun går på Ritalin? Gir det slik effekt? 

Ja, det kan gi store pupiller. For noen reagerer pupillene mer enn med andre. 

Anonymkode: f451b...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ekstremt store pupiller hvis jeg er syk,stressa etc. Man ser knapt iris

Anonymkode: 5b4c9...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, amfetaminer og andre stimulanter gir større pupiller. Det kan hende at hun går på Metamina også, det er amfetamin. Det skal en del til før Ritalin gir SÅ store pupiller, det har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...