Gå til innhold

Han overfører sin psyke på meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kort fortalt. Lever i et forhold med en mann med sinne problemer. Han har fått diagnosen moderat depresjon. 

Det er så ille, tidvis, at jeg har valgt å flytte fra han. Han er så stygg og nedlatende.

I neste øyeblikk kan han si han elsker meg og digger meg.

Den siste tiden har han begynt med noe nytt og det skremmer meg. Han sier at han er helt frisk. Det er derimot jeg som er syk, som bør legges inn og som har problemer. Han har overhodet ikke en depresjon, det er det jeg som har og det er jeg som antakelig trenger en innleggelse. Jeg blir redd av hvordan han snakker og hvordan han mener ting foregår. 

Han sier og at jeg har programmert hodene til barna slik at de skal si til han at han er for sint   (de har gjentatte ganger sagt til han at de blir lei seg når han er så sint). Han mener jeg manipulerer dem. 

Jeg har nevnt dette for min fastlege nå fordi jeg er redd. Han er bekymret og lurer på om min mann kan utvikle en personlighets forstyrrelse... 

Det er snakk om utredning. Men hva kan dette være da? Noen tanker?

Han har mye traumer i bagasjen. Mye psykiatri i familien. Han har vært verdens beste og mest stabile mann (med antydning til depresjon kun om vinteren). Men for et års tid siden endret det seg. Nå er han svingende, sint og deppa og med gode perioder der han er glad. Depresjon tror jeg nok det er men han roter med hodet mitt og prøver få meg til å tro at jeg er syk. Han har forøvrig ikke skyld i noenting som skjer. Han tror ikke på meg når jeg sier han er sint heller, for det husker han ikke at han er. Psykologen hans kaller det dissosiasjon. Men han har kun depresjon som diagnose.

Innspill? Jeg er redd og Rådvill  . 

K36

Anonymkode: 10089...288

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vurderer du i det hele tatt å leve med alt dette og oppi noe slikt? 

Forlat han fullstendig! Kutt han ut! Nullstill deg selv, få hjelp til dine problemer og fokuser kun på deg selv. 

Gå videre i livet! Det er den beste gaven du kan gi til deg selv. 

Anonymkode: 024fc...dd9

• Liker 2
Skrevet

Har han en jobb? Hvis ikke, bør han snarlig få en. En mann uten jobb rakner fort i sømmene, og det blir ikke bedre før livet er på plass..

Anonymkode: e488d...c80

Skrevet

Han har misbrukt deg psykisk hele veien. Det er ikke sykdom bak dette, det er sånn han er. Nå har han gått fra å skylde på depresjon og traumer, til å si at det er du som er problemet. Men det er fortsatt manipulering og har vært det hele tiden. 

Anonymkode: dc35d...931

Skrevet

Han er i jobb og nei han har ikke vært slik hele tiden. Våre første 8 år sammen var bare fine. Han var så snill og god. 

Dette sinne og depresjonen ble utløst av en konflikt på jobben hans som var helt ekstrem. 

Jeg har forøvrig forlatt han. Men er likevel redd for hva som skjer med han og jeg er fortsatt glad i han. 

Ts

Anonymkode: 5d750...154

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er i jobb og nei han har ikke vært slik hele tiden. Våre første 8 år sammen var bare fine. Han var så snill og god. 

Dette sinne og depresjonen ble utløst av en konflikt på jobben hans som var helt ekstrem. 

Jeg har forøvrig forlatt han. Men er likevel redd for hva som skjer med han og jeg er fortsatt glad i han. 

Ts

Hva handlet konflikten på jobben om? Er du sikker på at det var en reell konflikt, eller kan det være en del av sykdomsbildet?

Anonymkode: ec560...0c5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva handlet konflikten på jobben om? Er du sikker på at det var en reell konflikt, eller kan det være en del av sykdomsbildet?

Helt reelt. Jeg snakket med sjefen hans. 

Kan ikke si for mye om den konflikten pga arbeidsplass er avslørende. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt reelt. Jeg snakket med sjefen hans. 

Kan ikke si for mye om den konflikten pga arbeidsplass er avslørende. 

Håper det blir bedre etterhvert! På et tidspunkt, hvis han ikke bedrer seg, ville jeg gått. Man kan ikke endre andre enn seg selv.

Skrevet

Tydelig at han er sykdomspreget. Jeg ville ha tatt kontakt med fastlegen igjen og presset på med innleggelse. Stor sannsynlighet at han ikke oppfyller kriteriene for tvungen innlegelse, så da må han jo frivillig legges inn. Hvis han ikke går med på det må du seriøst vurdere å forlate dette forholdet og beskytte barna dine fra oppførselen hans. Dette er ikke greit for noen av dere, og han trenger hjelp. 

Anonymkode: 77b63...ad2

Skrevet

Dette er psykisk mishandling på det groveste. Selv om han er syk så må du skjerme deg selv og barna nå. 

Skrevet
1 time siden, Hubbie skrev:

Dette er psykisk mishandling på det groveste. Selv om han er syk så må du skjerme deg selv og barna nå. 

Ts her. "På det groveste"? Hvorfor det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...