Gå til innhold

Beinhinnebetennelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror jeg har pådratt meg en beinhinnebetennelse. Jeg hadde sånn Nextcare kuldeomslag og kjørte på med det i 3 dager, og gikk på Voltarol de neste 3 dagene. Så er på dag 7 nå, og har tatt det meget medro for å unngå belasting på foten. 

Jeg trodde jo at jeg skulle være god nå etter en uke, men nå tror jeg at jeg sannsynligvis har fått beinhinnebetennelse, så da, ja, er det bare å ta det med ro videre, eller går man til legen med dette? 

Hva er deres erfaring?

Anonymkode: 5b67e...da6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen.

Ikke gjør som meg og ignorere det gang på gang, for da kan det bli kronisk.

Anonymkode: ecd95...e2e

Skrevet

Du kan gå til legen, men sannsynligheten er stor for at han/hun bare slår ut med armene, ber deg spise Ibux og ta det med ro. Fastleger har dessverre lite kunnskap om denne typen skader, og de unngår ofte å henvise videre fordi det uansett er lange køer.

Hvis du vil kontakte en behandler, og du har penger til å betale for det, ville jeg valgt en manuell terapeut med kjennskap til idrettsskader. Hvis du bor i/rundt Oslo kan jeg anbefale NIMI.

Hvis du ønsker å forsøke å behandle selv, ville jeg (som du allerede har gjort) forsøkt å begrense all belastning på beina de neste ukene. Kompresjonsstrømper (sånne man bruker på fly) kan også føles behagelig en periode. Bruk dine mest behagelige sko (helst joggesko med masse demping). Du kan også smøre Ibux Gel rett på leggen. Varmt/kaldt-behandling anbefales også, da det får igang blodsirkulasjon. Sett deg med beina i badekar eller ta med en stol så du kan sitte utenfor dusjen med beina innenfor. Sett på så varmt vann du klarer og dusj leggene i dette i to minutter. Så bytter du til så kaldt vann du klarer, to minutter. Fortsett denne byttingen noen runder. Gjenta i flere dager.

Og så, kanskje det aller viktigste: ta det helt med ro, til det er helt over. Og IKKE gjenoppta aktiviteten som førte til betennelsen, uten å finne ut hvilke justeringer du bør gjøre først. (Andre sko, annet underlag, bygge opp styrke, innleggssåler, begrense intensitet etc. etc.)

God bedring.

Anonymkode: 62812...7d3

Skrevet

Takk for svar! Jeg har nå lest meg opp på manuellterapeut og bestilt time hos en klinikk med erfaring med idrettskader, takk for tips :)   TS

Anonymkode: 5b67e...da6

Skrevet

Det eneste som hjelper ved beinhinnebetennelse er hvile. Det kan sitte i ganske lenge, og det er ingenting spesielt du kan gjøre for å bli kvitt det raskt annet enn hvile og betennelsesdempende medikamenter. Det må nesten bare gå seg til. 

Og husk! Har du opplevd det kraftig én gang, så kan det fort komme tilbake igjen. Det kan dermed bli noe du blir plaget med hvis du faktisk ikke er flink nok til å hvile det godt av deg. Så bruk tiden, slik at du unngår å bli plaget av det! Kanskje manuellterapeut har noen gode øvelser for å forebygge beinhinnebetennelse, men utover det er det ingen kur for det. 

Skrevet

Tåhev ❤️ Det kan neppe gjerne betennelsen, men bidra til at det ikke kommer så lett tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...