Gå til innhold

Er jeg hjerneskadet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om jeg har en hjerneskade... jeg bare føler ikke at hodet mitt fungerer som det skal.

Jeg ble født alt for tidlig, kanskje jeg fikk en hjerneskade som ingen oppdaget eller bare ble født med en underutviklet hjerne?

Jeg vokste opp med traumatiserende omgivelser, kanskje hjernen min bare ikke har utviklet seg sånn som den skal? 

Noe er i allefall galt.... jeg er god på alt som har med teoretisk kunnskap å gjøre, jeg er kjempe god i feks. matte.. men resten av livet er vanskelig for meg å forstå, og jeg føler at jeg ikke fungerer like godt som andre... kan det være jeg har autisme eller noe? 

Jeg er veldig frustrert og fortvilet... har gått i behandling i psykiatrien, psykologen overtalte meg til å tro at hun hadde "fikset meg", hun endret på svarene jeg ga på ulike skjemaer slik at jeg fremsto som helt frisk og skrev meg ut av psykiatrien... jeg vil bare kunne fungere i et samspill med andre... ikke gå rundt helt tom i hodet og ikke forstå hva det er som skjer rundt meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autisme kanskje? Det er ikke uvanlig å få autisme når man ble født prematurt.

Anonymkode: 54a9b...35e

• Liker 2
Skrevet

Har du alltid følt at hodet ikke fungerer som det skal og at det har vært likt hele tiden eller er det noe som har utviklet seg eller kommet i senere tid?

Jeg er også født for tidlig (uke 25). Dersom du hadde fått hjerneskade pga dette hadde dette med stor sannsynlig blitt oppdaget allerede da man som prematurt barn får mye oppfølging og ulike tester og undersøkelser som utreder blant annet dette.

Jeg går til psykolog og han sier at for de fleste premature barn er det ofte tøffere å vokse opp fordi hjernen ikke er ferdig utviklet når man blir født og dermed er det mye mer belastende. Basert på dette og at du har vokst opp i traumatiserende omgivelser kan det jo ha hatt noe å si for hvorfor du føler at hodet ditt ikke fungerer som det skal. 

Ville begynt hos fastlege og fått henvisning til en ny psykolog. Gjerne også MR av hodet og kanskje nevrologisk utredning dersom legen finner det hensiktsmessig. 

Anonymkode: e1830...f0e

• Liker 3
Skrevet

At du har vokst opp i traumatiserende omgivelser er grunnlag for det meste av problemer i seg selv. 

Anonymkode: add9e...763

• Liker 4
Skrevet

Du kan ikke spørre om det på et forum. Du må kontakte lege

Anonymkode: 6a772...646

• Liker 1
Skrevet

Ble også født prematurt. Ca 10 uker for tidlig. Hele livet har jeg hengt et hakk bak jevnaldrende. Både med tanke på relasjoner og sosialt samspill og motorisk (klosset) evne til å se sammenhenger og "knekke koder". Har aldri fått oppfølging angående dette. Antar selv at det har med tidlig fødsel å gjøre, men har ikke fått bekreftet dette. Født på 80 tallet, regner med at kunnskapen rundt senskader/plager er bedre nå. 

Må legge til at jeg nå i 30 årene har et nokså normalt liv. Greier å ha kjæreste og noen (få) vennskap. Har satt i gang med høyere studier, greier å henge greit med. Klarte ikke noe av dette da jeg var 20. Hvor gammel er du? 

Anonymkode: f6ebd...320

Skrevet

Hvis du ikke allerede har vært igjennom det, ville jeg bedt om en nevropsykologisk utredning hos DPS (eller privat, hvis du foretrekker det og har økonomi til det). Da får du sett om hodet "fungerer som det skal" eller ikke, og eventuelt hvor skoen trykker. Du kan også lettere få tips om ulike tilpasninger som hjelper deg, hvis du har vansker. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble også født prematurt. Ca 10 uker for tidlig. Hele livet har jeg hengt et hakk bak jevnaldrende. Både med tanke på relasjoner og sosialt samspill og motorisk (klosset) evne til å se sammenhenger og "knekke koder". Har aldri fått oppfølging angående dette. Antar selv at det har med tidlig fødsel å gjøre, men har ikke fått bekreftet dette. Født på 80 tallet, regner med at kunnskapen rundt senskader/plager er bedre nå. 

Må legge til at jeg nå i 30 årene har et nokså normalt liv. Greier å ha kjæreste og noen (få) vennskap. Har satt i gang med høyere studier, greier å henge greit med. Klarte ikke noe av dette da jeg var 20. Hvor gammel er du? 

Anonymkode: f6ebd...320

Jeg er 20 år gammel. Så fint at det går bra nå!

Jeg ser på facebook og lignende, de jeg har gått på skole med før som er i gang med høyere utdanning og er på ulike sosiale sammenkomster... jeg har egentlig ikke noen venner og sliter meg gjennom videregående noen få fag av gangen. Det er veldig tungt at mange ting som virker å komme naturlig til andre er så tungt og energikrevende for meg.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du alltid følt at hodet ikke fungerer som det skal og at det har vært likt hele tiden eller er det noe som har utviklet seg eller kommet i senere tid?

Jeg er også født for tidlig (uke 25). Dersom du hadde fått hjerneskade pga dette hadde dette med stor sannsynlig blitt oppdaget allerede da man som prematurt barn får mye oppfølging og ulike tester og undersøkelser som utreder blant annet dette.

Jeg går til psykolog og han sier at for de fleste premature barn er det ofte tøffere å vokse opp fordi hjernen ikke er ferdig utviklet når man blir født og dermed er det mye mer belastende. Basert på dette og at du har vokst opp i traumatiserende omgivelser kan det jo ha hatt noe å si for hvorfor du føler at hodet ditt ikke fungerer som det skal. 

Ville begynt hos fastlege og fått henvisning til en ny psykolog. Gjerne også MR av hodet og kanskje nevrologisk utredning dersom legen finner det hensiktsmessig. 

Anonymkode: e1830...f0e

Har alltid følt det sånn og har alltid vært den blant mine jevnaldrende som virkelig ikke har forstått hvordan ting fungerer og har slitt følelsesmessig, kombinert med slik situasjonen var hjemme, ble det til at jeg ble veldig stille og innesluttet, trakk meg veldig tilbake fra alle situasjoner som var vanskelige.

Har i løpet av de siste årene prøvd å få til noen til for meg selv, som å for eksempel skaffe utdanning... men bare den lille sosiale kontakten med andre som er nødvendig for å få til det er nok til å gjøre hverdagen min veldig tung og krevende.Det tar så mye krefter å hele tiden jobbe så hardt for å forstå situasjonen jeg befinner meg i der og da.  

Skrevet (endret)

Det virker ikke som du skal ha noe autisme spektrum diagnose. Har du vanskeligheter for å skjønne sosiale signaler? Føler deg ekstremt ukomfortabel når du ser folk i øynene, typ din egen mor eller bestemor? Har du få, men sterke interesser? Har du få venner? Du sier du har vært hos Psykolog og Psykiater. Hvis du har bltt skrevet ut, uten noen diagnoser ville jeg ikke tenkt på det. Du sliter kanskje med en depresjon eller en veldig tidlig midtlivskrise.

Hold hodet opp uansett, gjør noe du ikke ville ha gjort vanligvis. Tren og spis sunt. Du vil føle deg mye mer på plass.

Endret av Oisann
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Oisann skrev:

Det virker ikke som du skal ha noe autisme spektrum diagnose. Har du vanskeligheter for å skjønne sosiale signaler? Føler deg ekstremt komfortabel når du ser folk i øynene, typ din egen mor eller bestemor? Har du få, men sterke interesser? Har du få venner? Du sier du har vært hos Psykolog og Psykiater. Min far er selv Psykiater og jeg er Psykolog. Hvis du har bltt skrevet ut, uten noen diagnoser ville jeg ikke tenkt på det. Du sliter kanskje med en depresjon eller en veldig tidlig midtlivskrise.

Hold hodet opp uansett, gjør noe du ikke ville ha gjort vanligvis. Tren og spis sunt. Du vil føle deg mye mer på plass.

Du bør redigere innlegget ditt. I retningslinjene : Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/ yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder som omhandler og samtidig gi råd om sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene. 

Anonymkode: d0215...192

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bør redigere innlegget ditt. I retningslinjene : Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/ yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder som omhandler og samtidig gi råd om sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene. 

Anonymkode: d0215...192

Redigert.

• Liker 1
Skrevet

Time fastlege, -henvisning til Nevropsykolog, tester over flere timer, flere ganger. 

a.

• Liker 1
Skrevet

Har du blitt sjekket for Aspberger? Høres litt ut som det med tanke på det sosiale aspektet. 

Anonymkode: e615f...15f

Skrevet

Det trenger overhodet ikke ha noe med autisme å gjøre, en traumatisk oppvekst alene holder i massevis. Om man har lært i ung alder at verden og folka i den er farlig, er det ikke rart i det hele tatt at det føles veldig krevende med sosial kontakt. Kontakt en annen psykolog, slik at du kan få skikkelig hjelp. 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig, veldig vanlig med diverse kognitive vansker hvis man var prematurt født, avhengig av hvor prematur man var. https://tidsskriftet.no/2013/10/nyheter/barn-fodt-prematurt-kan-trene-opp-kognitive-funksjoner https://forskning.no/hjernen-partner-ntnu/hjernen-fungerer-annerledes-hos-tidligfodte/281789

Samtidig er en traumatisk oppvekst også noe som disponerer for vansker senere. Så hva som plager deg (mest) er vanskelig å si. En evnetest/nevropsykiatrisk vurdering hadde nok kunne gitt deg litt mer forklaring i vanskene dine. Fastlegen kan henvise deg til det. 

Anonymkode: 35231...bde

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Oisann skrev:

Det virker ikke som du skal ha noe autisme spektrum diagnose. Har du vanskeligheter for å skjønne sosiale signaler? Føler deg ekstremt ukomfortabel når du ser folk i øynene, typ din egen mor eller bestemor? Har du få, men sterke interesser? Har du få venner? Du sier du har vært hos Psykolog og Psykiater. Hvis du har bltt skrevet ut, uten noen diagnoser ville jeg ikke tenkt på det. Du sliter kanskje med en depresjon eller en veldig tidlig midtlivskrise.

Jeg kjenner meg igjen i de fleste spørsmålene du stiller, men vanskelig å vite om det i "stor nok" grad for en slit diagnose. 

Det ble satt en rekke diagnoser på meg i psykiatrien, var til en slags vurdering i 13 års alder og fikk beskjed om at jeg hadde angst, OCD og tilbakevendene depresjoner. Hos psykologspesialist i 19 års alder ble det sagt at disse ikke stemte og at jeg hadde C-PTSD og en rekke personlighetsforstyrrelser... hun mente at hun hadde "fikset" dette og at om jeg fortsatt slet var det fordi jeg ikke hadde jobbet hardt nok. 

Jeg spiser sunt, trener jevnlig og sover nok.

Skrevet
7 minutter siden, AnOnYm jEnTe. skrev:

Hos psykologspesialist i 19 års alder ble det sagt at disse ikke stemte og at jeg hadde C-PTSD og en rekke personlighetsforstyrrelser... hun mente at hun hadde "fikset" dette og at om jeg fortsatt slet var det fordi jeg ikke hadde jobbet hardt nok. 

Nei uff... hvis du fortsatt slet, var det fordi du ikke hadde jobbet hardt nok?!? Har du kompleks PTSD så er det omfattende vansker man får etter omfattende traumatisering. Klart man kan streve mye med det, selv etter behandling. Men mist ikke motet - kanskje får du det veldig bra med tiden. Uansett om du trenger mer behandling, eller om livet gjør deg godt og det løser seg uten. Jeg syns slett ikke du skal føle noe skyld eller skam om du fortsatt strever!

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Iia skrev:

Nei uff... hvis du fortsatt slet, var det fordi du ikke hadde jobbet hardt nok?!? Har du kompleks PTSD så er det omfattende vansker man får etter omfattende traumatisering. Klart man kan streve mye med det, selv etter behandling. Men mist ikke motet - kanskje får du det veldig bra med tiden. Uansett om du trenger mer behandling, eller om livet gjør deg godt og det løser seg uten. Jeg syns slett ikke du skal føle noe skyld eller skam om du fortsatt strever!

Jeg trodde på det hun sa uten å stille noen spørsmål ved om det stemte... hun sa flere ganger "Gjør alt jeg sier, da vil du bli helt frisk innen ett år, hvis ikke vil du være dømt til et liv som svingdørpasient i psykiatrien" og hun endret på svarene mine på skjemaer som var til for å vurdere fremgangen min... 

Det slo meg aldri som galt, jeg stolte kun på at hun visste bedre enn meg.

Endret av AnOnYm jEnTe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...