Gå til innhold

Kontantstøtte for eldre


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Ropstad vil ha kontantstøtte for familiemedlemmer for pleietrengende eldre, om de da unnlater å bruke kommunale pleietjenester. 

Jeg synes det høres ut som en bra idé, tror kommunene vil spare penger på det. 

Hva mener dere? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPbJ64/krf-ropstad-vil-ha-kontantstoette-for-eldre?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja vet ikke helt. Men at noe må gjøres i forkant av eldrebølgen er helt klart. Det offentlige greier snart ikke å ordne alt. Der jeg jobber (sykehjem) har vi fått vite at om de pårørende som har mulighet nekter å ledsage sine til fex tannlege, ja så kan det hende de ikke får til tannlegen. 

Selv måtte jeg ta fri uten lønn for å være med gammel forelder til undersøkelse. En annen gang måtte broren min kjøre 30 mil for å følge til en operasjon, da ingen andre hadde mulighet. 

Noe må gjøres slik at pårørende settes mer i stand til å ta ansvar for eldre pleietrengende. 

Det er hverken økonomi eller nok fagfolk slik det er nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Helgeline skrev:

Tja vet ikke helt. Men at noe må gjøres i forkant av eldrebølgen er helt klart. Det offentlige greier snart ikke å ordne alt. Der jeg jobber (sykehjem) har vi fått vite at om de pårørende som har mulighet nekter å ledsage sine til fex tannlege, ja så kan det hende de ikke får til tannlegen. 

Selv måtte jeg ta fri uten lønn for å være med gammel forelder til undersøkelse. En annen gang måtte broren min kjøre 30 mil for å følge til en operasjon, da ingen andre hadde mulighet. 

Noe må gjøres slik at pårørende settes mer i stand til å ta ansvar for eldre pleietrengende. 

Det er hverken økonomi eller nok fagfolk slik det er nå.

Det blir jo også helt feil om man som pårørende skal presses til omsorgsoppgaver om man ikke egentlig har anledning. Skulle selvsagt ønske at vi hadde råd til å gi all den omsorg hver enkelt trenger, men det koster vel for mye. 

Tenker bare at om man fikk noe økonomisk kompensasjon og mulighet til å gå ned litt i stilling (midlertidig) så ville det vært både fint for en del familier, og kanskje spart en del for kommunen. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det blir jo også helt feil om man som pårørende skal presses til omsorgsoppgaver om man ikke egentlig har anledning. Skulle selvsagt ønske at vi hadde råd til å gi all den omsorg hver enkelt trenger, men det koster vel for mye. 

Tenker bare at om man fikk noe økonomisk kompensasjon og mulighet til å gå ned litt i stilling (midlertidig) så ville det vært både fint for en del familier, og kanskje spart en del for kommunen. 

Der er jeg enig. Jeg husker jeg (for spøk) spurte min sjef om jeg kunne overføre noen av mine sykt barn-dager (som jeg nesten ikke brukte) til å bruke på min syke og gamle forelder. Det var legetimer, både vanlige og spesialist, øyelege, hørselssentral... var travelt. I tillegg til barna og full jobb. Tror vi snart må innse at mennesker har forpliktelser andre steder enn kun til jobben!

Da får vi et bedre samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Helgeline skrev:

Der er jeg enig. Jeg husker jeg (for spøk) spurte min sjef om jeg kunne overføre noen av mine sykt barn-dager (som jeg nesten ikke brukte) til å bruke på min syke og gamle forelder. Det var legetimer, både vanlige og spesialist, øyelege, hørselssentral... var travelt. I tillegg til barna og full jobb. Tror vi snart må innse at mennesker har forpliktelser andre steder enn kun til jobben!

Da får vi et bedre samfunn.

Ja. Og så kunne staten/kommunen kompensert litt for det (så ikke arbeidsgiver må ta alt). De ville spart penger OG en del eldre ville fått bedre livskvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ja. Og så kunne staten/kommunen kompensert litt for det (så ikke arbeidsgiver må ta alt). De ville spart penger OG en del eldre ville fått bedre livskvalitet. 

Det med livskvalitet er et godt poeng. I det siste har vi begynt å spørre de eldre hva SOM ER VIKTIG FOR DEM. Det er formalisert bla i innkomstintervjuer. Ett svar går igjen: Familie.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Helgeline skrev:

Det med livskvalitet er et godt poeng. I det siste har vi begynt å spørre de eldre hva SOM ER VIKTIG FOR DEM. Det er formalisert bla i innkomstintervjuer. Ett svar går igjen: Familie.

 

Ja og det sier egentlig seg selv. Samtidig må vi ta godt vare på de som ikke har (tilgjengelig) familie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal mennesker uten helsefaglig utdannelse gjøre alle prosedyrer som gjøres på sykehjem? Hva med observasjoner og ulike prøver som gjøres ofte på sykehjem? Skal hver enkelt kjøpe og lære alt det? 

Det blir dyrt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bertine skrev:

Hvordan skal mennesker uten helsefaglig utdannelse gjøre alle prosedyrer som gjøres på sykehjem? Hva med observasjoner og ulike prøver som gjøres ofte på sykehjem? Skal hver enkelt kjøpe og lære alt det? 

Det blir dyrt! 

Det må jo være snakk om ting man kan gjøre uten å ha noen opplæring da. Som dusj, vask, matlaging, sørge for at medisiner blir tatt f eks 

(Må legge til at det er mange av oss som har en viss kompetanse på dette. Og det er gjerne de som ville vurdere et slikt opplegg. Vi kan da gjøre mer enn kun de helt enkle tingene)

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som en god idé, men den har sine mulige fallgruver. For hvem er det som i såfall skal utføre disse omsorgsoppgavene på hjemmebasis?

Jeg "gjetter vilt" og går ut fra at det hovedsaklig blir kvinner. Noe som igjen vil gå utover kvinners yrkesdeltagelse og samfunnsbidrag: Enden på visa blir da at kvinner er mindre og mindre utearbeidende, og mer og mer hjemmearbeidende. Og når det er dokumentert at landet har tjent svært godt på at kvinner deltar i arbeid utenfor hjemmet, så lurer jeg på om det er god samfunnsøkonomi å sende dem tilbake til hjemmet for å pleie sin egen syke mor(bokstavelig talt) - og det etter et yrkesliv med vekselvis inn og ut av arbeid pga. svangerskap, fødselspermisjon, syke småbarn.

Det eneste positive med forslaget er det vil gi omsorgsytere penger for arbeid de i dag gjør gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ichiko skrev:

Det kan høres ut som en god idé, men den har sine mulige fallgruver. For hvem er det som i såfall skal utføre disse omsorgsoppgavene på hjemmebasis?

Jeg "gjetter vilt" og går ut fra at det hovedsaklig blir kvinner. Noe som igjen vil gå utover kvinners yrkesdeltagelse og samfunnsbidrag: Enden på visa blir da at kvinner er mindre og mindre utearbeidende, og mer og mer hjemmearbeidende. Og når det er dokumentert at landet har tjent svært godt på at kvinner deltar i arbeid utenfor hjemmet, så lurer jeg på om det er god samfunnsøkonomi å sende dem tilbake til hjemmet for å pleie sin egen syke mor(bokstavelig talt) - og det etter et yrkesliv med vekselvis inn og ut av arbeid pga. svangerskap, fødselspermisjon, syke småbarn.

Det eneste positive med forslaget er det vil gi omsorgsytere penger for arbeid de i dag gjør gratis.

Godt poeng. Enig i siste delen også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi slutte å gi statlige kontantoverføringer for å oppfordre til å falle ut av yrkeslivet og utarme verdiskapningen ytterligere?

Jeg skjønner at KrF ønkser kvinner tilbake der de hører hjemme, men resten av universet er på vei til å utvikle seg, så kan noen være så snill å fortelle denne haugen av tullinger at de går feil vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2019 den 19.32, Helgeline skrev:

Tja vet ikke helt. Men at noe må gjøres i forkant av eldrebølgen er helt klart. Det offentlige greier snart ikke å ordne alt. Der jeg jobber (sykehjem) har vi fått vite at om de pårørende som har mulighet nekter å ledsage sine til fex tannlege, ja så kan det hende de ikke får til tannlegen. 

Selv måtte jeg ta fri uten lønn for å være med gammel forelder til undersøkelse. En annen gang måtte broren min kjøre 30 mil for å følge til en operasjon, da ingen andre hadde mulighet. 

Noe må gjøres slik at pårørende settes mer i stand til å ta ansvar for eldre pleietrengende. 

Det er hverken økonomi eller nok fagfolk slik det er nå.

Det er helt klart økonomi her, når man kan betale folk for å slutte fungere i samfunnet for å gjøre noe de generelt ikke er kvalifisert til.

Og nivået på fagutdannelsen knyttet å ta folk til undersøkelser og tannlege (en liten detalj av alt ett sykehjem faktisk skal kunne utføre) kan ikke være begrensningen her. 

Dette er "la meg være ett rasshøl, fordi jeg ikke fungerer i min lederstilling" spillet som deprimerende mange utsultede sykehjem spiller for tiden. Det handler om en form for lojalitet til kommunen som er direkte skadelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...