Gå til innhold

Brun ris??


Karianne

Anbefalte innlegg

I min iver på å spise sunnere mat så har jeg tenkt å skaffe meg brun ris, da det er anbefalt. Men de har det jo ikke på svære matvarebutikker, jo....

Innvandrerbutikker? Heter det egentlig brun ris? For det er vel ikke sånn svart villris som menes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

Brun ris er rett og slett upolert ris og fås kjøpt i mange innvandrerbutikker. Vi bruker ofte en blanding av brun og hvit basmatiris, og det er veldig godt, spesielt til stekt ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bland upolert ris med villris. Det blir også kjempegodt :)

Kjøp i innvandrerbutikk om det er i nærheten. De har mye bedre priser (og ris) enn matbutikkene.

Har en hvit thai ris kjøpt der og den er kjempegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tak i brun ris både på helsekostbutikk (naturris) og innvandrerbutikk (brun basmati). Jeg anbefaler sistnevnte, den trenger kortere koketid og smaker bedre.

Brun ris kokes på en litt annen måte enn hvit, dvs. med mye vann der det som blir til overs helles fra til slutt, istedet for at risen absorberer alt vannet. Blir mer som å koke pasta. Koketiden er også lengre enn for hvit ris - jeg pleier å koke brun basmati i 30 min.

Jeg liker brun basmati særlig sammen med tomatbaserte gryter, feks i jambalaya, eller jeg blander den ferdigkokte risen med surret løk, vårløk, urter og spinat og bruker den som tilbehør til foliebakt fisk med sitron (supersunn middag... :wink: ). Til wok, thai og indisk mat synes jeg imidlertid hvit ris smaker best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Og for det med koketid, det visste jeg ikke. Står vel på pakken, men allikevel.

Da skal jeg til en innvandrerbutikk og kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen foskjell fra hvit ris...er at den brune skal legges i bløt en stund før den kokes (iallefall den vi bruker).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også hvit basmatiris bløtlegges ofte, jeg har flere oppskrifter der det anbefales. Koketiden på risen blir da kortere.

Jeg pleier imidlertid ikke å bløtlegge hverken hvit eller brun ris, bare hele byggryn (som også kan kokes og brukes som ris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg holder på å koke naturris nå...45 minutters koketid er heavy greier, så det blir nesten aldri gjort. Har kjøpt risen på helsekost, men skal titte i innvandrerbutikk neste gang jeg stikker innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg kjøper naturris i matbutikk' date=' og den trenger bare 15 minutters koketid.[/quote']

Det har jeg gjort i dag! Ming naturris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg kjøper naturris i matbutikk' date=' og den trenger bare 15 minutters koketid.[/quote']

Det har jeg gjort i dag! Ming naturris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med hvordan risen kokes kan forklarer hvorfor en asiat jeg engang delte felleskjøkken med kokte ris på den måten. (vel og merke, han hadde helt vanlig, hvit, "norsk" ris da, kjøpt på rema, men kokte vel etter vane, han kunne jo ikke akkurat lese på pakken...)

Jeg antar dette smaker annerledes enn "vanlig" ris. Jeg er så kjedleig at jeg alltid bare bruker uncle ben, 20 minutters ris jeg. Er det i det hele tatt muig å forklare meg hvordan dette brune/sunne/naturlige ris-opplegget smaker? Bruker dere det helt som vanig ris, til allslags mat, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg synes naturrisen er mye bedre enn vanlig hvit ris, fordi den faktisk smaker noe. Smaken er litt nøtteaktig, synes jeg, men det varierer vel med typen ris. Ellers bruker jeg den akkurat på samme måte som annen ris.

Jeg har kjøpt risen på helsekost, men innvandrerbutikker er nok endel billigere. Tror jeg betalte 36kroner for en kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er brun ris og naturris det samme?

Brun ris, naturris og råris er alle synonymer for upolert ris, dvs. der bare det ytterste skallet på riskornet er fjernet.

Men det finnes altså ulike typer upolert ris, akkurat som det finnes ulike typer hvit ris (basmati, arborio, jasmin etc.). Den upolerte ristypen som selges på helsekost, og som kalles naturris, er relativt store riskorn (ihvertfall den varianten jeg har kjøpt). Brun basmatiris er mindre korn, og smaker altså som hvit basmatiris, bare med den ekstra, nøtteaktige smaksnyansen all upolert ris gir. Det blir som forskjellen mellom fine og grove brødtyper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Jeg synes naturrisen er mye bedre enn vanlig hvit ris, fordi den faktisk smaker noe.

enig. Og det syns jeg egentlig gjelder det meste som kan fåes i grovt og fint - det grove smaker mer, og dermed bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...