Gå til innhold

Ta bilder/se brudgom før vielsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet det er tradisjon om at man ikke skal se hverandre før vielsen, men jeg har begynt å tenke på om dette kan være den beste løsningen for oss likevel.

Jeg er en person som lett tar til tårene i slike situasjoner. Og da snakker vi ikke om noen romantiske tårer på kinnet, men virkelig alt for mye gråting... Ser derfor for meg at selve vielsen kan bli litt mer håndterlig om jeg har møtt brudgommen i forkant. 

En tanke har derfor vært at vi kan treffes og ta bilder før vielsen. Da får vi slått to fluer i en smekk: jeg får samlet meg litt og takler kanskje vielsen litt bedre, og vi slipper ventetid for gjestene etterpå.

Noen som har erfaring med dette? Som har innspill eller tanker? Når man har fotograferingen etterpå så er det gjerne lurt å tenke på sånne ting som åpent lokale, fingermat og velkomstdrink for gjestene. Men er det andre/liknende ting man bør være obs på hvis man velger å ta fotograferingen først?

 

Anonymkode: 36ba7...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så vanvittig mye bedre enn å ta det etterpå, jeg har aldri forstått at ikke alle gjør dette;

- sminke og hår er helt fresht

- man har god tid til å ta de perfekte bildene, i stedet for å stresse for å nå et tidsskjema/middag. 

- man kan bruke hele tiden etter vielsen med gjestene sine, i stedet for å være borte i 2 timer. Så mye bedre utnyttelse av dagen. 

- man får en rolig og fin stund sammen, tid til hverandre, til å snakke litt før alt braker løs 

 

Vi sov sammen natt til bryllupet, han hadde sett brudekjolen, vi tok bilder før bryllupet, og sikkert en del andre "regelbrudd" jeg ikke husker. Er like lykkelig gift 10 år senere. 

Anonymkode: 03523...1da

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått greia og "panikken" med at ingen må se bruden før vielsen. Hva tror de skjer liksom? 

Det aller beste er å ta bildene. "bli ferdig med det", så kan man dra og være med gjestene sine. Vært i så mange bryllup der vi venter 1-2-3 timer på brudeparet. Får et glass drikke og bare veeeeenter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner har tatt bildene før. Fresh sminke, mye bedre tid, gjester slipper vente lenge etter vielse osv. Man kan ta fine bilder av brud.og brudgom som ser hverandre for første gang, uten å være i kirka. Og det øyeblikket du går opp og møter han, vil nok være spesielt uansett. Og det fanger nok fotografen opp, om dere har fotograf der og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo å se hverandre for første gang bryllupsdagen, skal være når bruden går opp til alteret 😍

Jeg selv er sånn som gråter av ALT! Og da mener jeg ALT; nyfødte, flinke barn, "Ja vi elsker", når noen forteller om triste ting, når noen synger nydelig, når noen overvinner noe, Norske talenter, korpsmusikk på 17.mai og bryllup 🙈😂

Var så engstelig for mitt eget bryllup! Gikk så fint, var en "ut av seg selv"-opplevelse! Overhodet ikke tårer 😂 La ikke merke til om der var pyntet eller ei heller.. 🙈😂

Når det er sagt, må jo folk gjøre det de føler for selv!

Ser at det "store" nå er "første blikk-bilder", så det er jo et alternativ 😊

Anonymkode: 37d3e...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kaleidoskop said:

Jeg har aldri forstått greia og "panikken" med at ingen må se bruden før vielsen. Hva tror de skjer liksom? 

Det aller beste er å ta bildene. "bli ferdig med det", så kan man dra og være med gjestene sine. Vært i så mange bryllup der vi venter 1-2-3 timer på brudeparet. Får et glass drikke og bare veeeeenter. 

Og med så mange skilsmisser som skjer i Norge, så kan man jo nesten anta at det er de som har fulgt alle disse reglene, som er de som blir skilt!! :rolleyes: 

Anonymkode: a1ce4...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og med så mange skilsmisser som skjer i Norge, så kan man jo nesten anta at det er de som har fulgt alle disse reglene, som er de som blir skilt!! :rolleyes: 

Anonymkode: a1ce4...d13

Haha, ja det beste er nok å se hverandre først 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer definitivt til å ta bildene før vielsen, ser ingen negative sider ved det selv.

Anonymkode: a35d8...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet det er tradisjon om at man ikke skal se hverandre før vielsen, men jeg har begynt å tenke på om dette kan være den beste løsningen for oss likevel.

Jeg er en person som lett tar til tårene i slike situasjoner. Og da snakker vi ikke om noen romantiske tårer på kinnet, men virkelig alt for mye gråting... Ser derfor for meg at selve vielsen kan bli litt mer håndterlig om jeg har møtt brudgommen i forkant. 

En tanke har derfor vært at vi kan treffes og ta bilder før vielsen. Da får vi slått to fluer i en smekk: jeg får samlet meg litt og takler kanskje vielsen litt bedre, og vi slipper ventetid for gjestene etterpå.

Noen som har erfaring med dette? Som har innspill eller tanker? Når man har fotograferingen etterpå så er det gjerne lurt å tenke på sånne ting som åpent lokale, fingermat og velkomstdrink for gjestene. Men er det andre/liknende ting man bør være obs på hvis man velger å ta fotograferingen først?

 

Anonymkode: 36ba7...0b9

Vi skal gjøre det sånn av omtrent samme grunn. Ta litt «egden off», samt at vi vil være mest mulig sammen med gjestene våre. 😊

Anonymkode: 6adc9...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Fint å se at det er fler som tenker det samme. Vi er heller ikke sånn kjempetradisjonelle, så det er ikke så viktig for oss å følge tradisjoner helt slavisk. 

Slik jeg både tenker selv og får det beskrevet fra flere her, så ser jeg faktisk bare fordeler med dette. Vi er også opptatt av å få til en bra fest på kvelden, og da er det jo en fordel at middagen ikke starter for sent (eller varer for lenge) også. 

Anonymkode: 36ba7...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎8‎/‎30‎/‎2019 at 12:28 PM, AnonymBruker said:

Vet det er tradisjon om at man ikke skal se hverandre før vielsen, men jeg har begynt å tenke på om dette kan være den beste løsningen for oss likevel.

Jeg er en person som lett tar til tårene i slike situasjoner. Og da snakker vi ikke om noen romantiske tårer på kinnet, men virkelig alt for mye gråting... Ser derfor for meg at selve vielsen kan bli litt mer håndterlig om jeg har møtt brudgommen i forkant. 

En tanke har derfor vært at vi kan treffes og ta bilder før vielsen. Da får vi slått to fluer i en smekk: jeg får samlet meg litt og takler kanskje vielsen litt bedre, og vi slipper ventetid for gjestene etterpå.

Noen som har erfaring med dette? Som har innspill eller tanker? Når man har fotograferingen etterpå så er det gjerne lurt å tenke på sånne ting som åpent lokale, fingermat og velkomstdrink for gjestene. Men er det andre/liknende ting man bør være obs på hvis man velger å ta fotograferingen først?

 

Anonymkode: 36ba7...0b9

Deler bare min erfaring. Jeg synes det var veldig spent og intens stemning under vielsen. Så det var helt fantastisk å gå ut i bilen og få et lite avbrekk fra all oppmerksomheten :)

Dersom du er rett for mye tårer så kan dere gå sammen opp? Du er ikke nødt til å bli gitt vekk av faren din :) Det er også den norske tradisjonen om du heller gjør det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Deler bare min erfaring. Jeg synes det var veldig spent og intens stemning under vielsen. Så det var helt fantastisk å gå ut i bilen og få et lite avbrekk fra all oppmerksomheten :)

Dersom du er rett for mye tårer så kan dere gå sammen opp? Du er ikke nødt til å bli gitt vekk av faren din :) Det er også den norske tradisjonen om du heller gjør det slik.

Ja, ser det absolutt som en mulighet at vi går sammen opp. Min far lever ikke lenger, så det hadde uansett ikke vært noe alternativ å gå med han. Og, jeg føler det er litt gammeldags å bli «gitt bort». Dette er jo en handling vi gjør sammen, og da kan det nok føles riktig at vi går sammen også. Og det kan kanskje ta bort litt av stresset rundt tårer. Takk for forslag. 😊

Anonymkode: 36ba7...0b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ganske low key der i bryllups-tradisjoner, vi kledde på oss i samme rom, kjørte til vielsen sammen. Jeg var høygravid og hormonell, men ingen tårer før alle våre venner klikka ropte og skre etter vielsen. Det var overveldende mye kjærlighet. 

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Vi kommer også til å ta bilder først. Men det er fordi vielsen er kl 16 og da blir det dårlig med tid etterpå. 

Anonymkode: 84084...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi skal sove i samme seng natta til bryllupet. Kle på oss på samme soverom, spise frokost ilag, kjøre samme bil til vielsen og gå ned til lokalet i lag. Jeg ser mannen min hver dag og det gjør jeg på byllupsdagen min og. 

Anonymkode: f7baa...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å møtes utenfor kirken før vielsen starter og så gå inn sammen når dere begynner. Det tullet med å følges opp(og faktisk gis bort, som jo er det det symboliserer) av far er bare tull og ikke norsk tradisjon før i senere år.

Anonymkode: 80f71...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...