AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #1 Skrevet 29. august 2019 Jeg får to typer panikkanfall, eller jeg skiller imellom dem og er usikker på om det egentlig går under det samme. Jeg har et provosert panikkanfall og et uprovosert panikkanfall, er ihvertfall slik jeg kategoriserer dem. Den provoserte panikkanfallet sier seg selv, den føler jeg blir provosert av noe. Som oftest så skjer det i behandling med psykolog. Panikkanfallene kommer så raskt og det er ikke alltid jeg ser dem komme. Det er ikke slik at jeg tenker/ veit at "Om jeg snakker om *spesifikk traume* så kommer panikkanfallene", det er heller ikke slik at jeg føler eller tenker "I dag har jeg en dårlig dag, i dag kan jeg få panikkanfall" eller "I dag kan jeg få det om vi snakker om det og det temaet/traumet". Jeg ser dem ikke komme, og jeg merker det ikke før de er der. Noen ganger så går det så fort, at jeg klarer ikke å stoppe det fordi jeg oppdager det når jeg er midt inn i et anfall. Jeg ser jo at visse tema kan trigge det, men det er ikke en selvfølge og det er snakk om at jeg kan prate om temaet 20 ganger også få panikkanfall 2 av 20. Jeg ser jo at det er ganske vagt her, om det egentlig er provosert av ytre faktorer eller ikke. Det er nettopp denne kategorien jeg er så usikker på. Er dette også ekte panikkangst? Eller er det som jeg tror, provosert anfall så det er ikke ekte? Fordi, for meg og slik jeg har forstått det, så er kategori nr 2 reell og uten tvil panikkangst. Det er de uprovoserte panikkanfallene. De som kommer som lyn fra klar himmel. Jeg kan stå i dusjen og tenker absolutt ingenting og dagen har vært super og flott og BAM et panikkanfall. Totalt blottet for grunn og trigger, de bare kommer. Disse kan skje når som helst, hvor som helst. Disse har jeg hatt flere av over lengre periode, men de er ikke like hyppige som den første nevnte. Men for meg så er jeg 100% sikker på at disse er de reelle panikkanfallene, det som virkelig går under panikkangst. Jeg hadde de oftere før, men da hadde jeg generelt mer angst i kroppen, dette var før behandling. Er begge deler panikkangst, eller kun den siste? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg er livredd for at psykologen skal tro at jeg skaper panikkanfallene i timen helt selv. Noe jeg ikke gjør i det hele tatt, men er fortsatt redd for det. Siden jeg har forstått det at det er de andre som er ekte.. eller? Anonymkode: f4749...27f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #2 Skrevet 29. august 2019 Det er forskjell på angstanfall og panikkanfall. Og det første er angstanfall Anonymkode: df0e9...fae
Gjest Familytree Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 (endret) Ved å si at de blir provosert, vet du hva som forårsaker panikkanfallet. De som ikke blir provosert skremmer mer fordi de viser at det kanskje ikke er noe mønster som bestemmer angrepene, men at de skjer ut av ingenting. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: det første er angstanfall Hvorfor? Endret 29. august 2019 av Familytree
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #4 Skrevet 29. august 2019 Du kan tenke på angsten fra en skala fra 0-10 der 0 er ingen angst og 10 er panikkangst. Mellom der er det angst i ulik styrke. 8-9 føles som sterk og ubehagelig angst, angstanfall. Men om en ikke klarer å roe ned den og katastrofetenker kan det gå opp til 10 og få panikk. Anonymkode: 0e4e5...ebc
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #5 Skrevet 29. august 2019 3 minutter siden, Augustotejerina skrev: Ved å si at de blir provosert, vet du hva som forårsaker panikkanfallet. De som ikke blir provosert skremmer mer fordi de viser at det kanskje ikke er noe mønster som bestemmer angrepene, men at de skjer ut av ingenting. Hvorfor? Når det kommer it av det blå føles det mer skremmende, for da blir det vanskelig å roe den ned og du vet ikke hva du skal roe. Får du angst i en heis f eks vet du at det er situasjonsbetinget og at angsten vil roe seg når du kommer ut av heisen Anonymkode: 0e4e5...ebc
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #6 Skrevet 29. august 2019 5 minutter siden, Augustotejerina skrev: Ved å si at de blir provosert, vet du hva som forårsaker panikkanfallet. De som ikke blir provosert skremmer mer fordi de viser at det kanskje ikke er noe mønster som bestemmer angrepene, men at de skjer ut av ingenting. Hvorfor? Fordi angsten er utløst av noe konkret. Anonymkode: df0e9...fae
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på angstanfall og panikkanfall. Og det første er angstanfall Anonymkode: df0e9...fae Ifølge to psykologer (jeg har spurt direkte) så er angstanfall og panikkanfall forskjellige ord på det samme. Så det er ingen forskjell. -ts Anonymkode: f4749...27f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #8 Skrevet 30. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det kommer it av det blå føles det mer skremmende, for da blir det vanskelig å roe den ned og du vet ikke hva du skal roe. Får du angst i en heis f eks vet du at det er situasjonsbetinget og at angsten vil roe seg når du kommer ut av heisen Anonymkode: 0e4e5...ebc Det er jeg enig i. Når et anfall kommer uten en tydelig grunn, så får jeg panikk av å ha panikk. Som for eksempel en gang da det skjedde hos psykologen og vi snakket om noe ufarlig. Utav det blå så fikk jeg panikkanfall/angstanfall og jeg satt der og tenkte "Hva fader er det som skjer med meg?!" også fikk jeg enda mer panikk av å ha panikk og jeg forsto ikke hvorfor det skjedde eller hva som trigget det. Er det noe spesifikt som trigger det, for eksempel når vi snakker om et traume. Så roer jeg meg selv ned ved aktivt skyve vekk de tankene og tenke på noe annet. Er det en spesifikk situasjon, så forsvinner panikken så fort jeg forlater situasjonen, som f.eks heis eller folkemengder. Jeg synes også at disse panikkanfallen er mindre skumle og lettere å godta. Disse panikkanfallene går rett opp, også går de ned, ferdig. Mens de uten grunn går rett opp, også bygger de seg litt opp til og blir sterkere, før de til slutt går nedover. De går alltid litt mer opp når jeg innser at "Oh shit, nå har jeg et panikkanfall", det gjør ikke de provoserte. De uprovoserte er som oftest sterkere og lengre, enn de som er provoserte. -ts Anonymkode: f4749...27f
OPIgirl Skrevet 30. august 2019 #9 Skrevet 30. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi angsten er utløst av noe konkret. Anonymkode: df0e9...fae Ikke nødvendigvis.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #10 Skrevet 30. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge to psykologer (jeg har spurt direkte) så er angstanfall og panikkanfall forskjellige ord på det samme. Så det er ingen forskjell. -ts Anonymkode: f4749...27f Helt uenig. Men siden det ikke er lov å skrive med tittel her inne kan jeg ikke utdype mer Anonymkode: df0e9...fae
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #11 Skrevet 30. august 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt uenig. Men siden det ikke er lov å skrive med tittel her inne kan jeg ikke utdype mer Anonymkode: df0e9...fae Kan hende du har rett altså, sier bare det jeg har blitt fortalt, og jeg finner ingen forskjell når det jeg googler det på norsk, men på engelsk derimot, da finner jeg en forskjell. Så da stemmer det da. Under lidelsen panikkangst, så er det de uprovoserte som er de reelle panikkanfall (eksempel nr 2 i hovedinnlegg), mens de provoserte er mer angstanfall. Selv om at mine symptomer på begge av disse to, er ganske så like, så er det to forskjellige ting. Angstanfall som jeg også kan ha, er hvor jeg har høy angst over lengre tid. Det kan være snakk om timer, og de kan ende i et akutt angstanfall (som jeg vil kalle for provosert panikkanfall). Det er da angstanfall...Panikkanfall er de som kommer uten grunn, uten oppbygging og helt utav det blå. Men kan et angstanfall komme som et panikkanfall? Som i timen hos psykologen, det er jo en trigger men det er tema som har gått bra å snakke om 20 ganger, mens 1 gang så får jeg panikk der og da, er det da angstanfall eller panikkanfall? Fant denne lille listen og den viser forskjellen som du sier. https://www.healthline.com/health/panic-attack-vs-anxiety-attack#symptoms Så kanskje det stemmer det du sier, at det er en reell forskjell. De to ordene blir jo brukt mye omhverandre og jeg gjør også det. Mine personlige definisjoner som jeg bruker til daglig og som jeg prøver å unngå å bruke her i tråden er at angstanfall er høy angst over lengre tid. Panikkanfall er akutt og kraftige anfall. Disse panikkanfallene deler jeg da opp i to; ekte panikkangst (uprovosert og uten grunn) og uekte panikkangst (som egentlig da er angstanfall) (provoserte og med grunn) Psykologen min setter alt under en og samme boks: diagnosen panikklidelse. Jeg er uenig, fordi jeg mener, som deg, at det er en forskjell. -ts Anonymkode: f4749...27f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #12 Skrevet 30. august 2019 De panikkanfallene du får hos psykologen er kanskje del av en ptsd. Mens de som bare kommer i det daglige er panikklidelse? For meg er panikkanfall de som kommer raskt, med hyperventilering og full panikk liksom. Mister helt kontrollen over meg selv. Angstanfall for meg kan gjerne være usynlig for omverden. Høy puls, det knyter seg i brystet, jeg er redd og kan føle for å komme meg vekk eller gråte. Men er mildere enn panikkanfallene og varer gjerne lenger. Anonymkode: 30aa2...a1a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #13 Skrevet 30. august 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: De panikkanfallene du får hos psykologen er kanskje del av en ptsd. Mens de som bare kommer i det daglige er panikklidelse? For meg er panikkanfall de som kommer raskt, med hyperventilering og full panikk liksom. Mister helt kontrollen over meg selv. Angstanfall for meg kan gjerne være usynlig for omverden. Høy puls, det knyter seg i brystet, jeg er redd og kan føle for å komme meg vekk eller gråte. Men er mildere enn panikkanfallene og varer gjerne lenger. Anonymkode: 30aa2...a1a Du sier noe der... for ptsd stemmer ganske godt med når det blir trigget. Jeg ser på det ganske likt som deg, at angstanfallene er mildere og kan vare i lengre tid. Noen ganger så kan jeg føle at jeg går å brygger på et panikkanfall nesten, men da er det jo angstanfall. -ts Anonymkode: f4749...27f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå