Gå til innhold

Akupunktur som smertelindring

Fremhevede innlegg

Skrevet

For flere år siden hadde jeg traume mot et kne (nærmest kasta kneet i gulvet), og etter å ha prøvd x antall behandlingsmetoder hvor healing var det eneste som til en viss grad hjalp, somlet jeg meg til å prøve akupunktur. På tidspunktet jeg begynte med akupunktur var det rundt 12 år siden traumet. Jeg vet jo at hvis jeg hadde prøvd akupunktur mye tidligere så hadde jeg kanskje blitt bra, men det tok sin tid før jeg fant på å prøve. Da hadde jeg prøvd healing, osteopat, trykkbølge, og...ja, i det hele tatt. Etter to år med akupunktur og litt fram og tilbake med smerter tok jeg en pause for to måneder siden. Inntil for et par uker siden har det gått greit, men litt for hardt tråkk på gulvet (!) gjorde at det kom tilbake. Selvfølgelig kan jeg få mer akupunktur.

Det er kanskje individuelt, men det jeg lurer på er om det er andre her som har fått akupunktur over flere år og har hatt nytte av det. Hvis du fikk traume-akupunktur, altså akupunktur mot smerter, - har du blitt helt bra? Hvor lang tid gikk det fra traumet oppsto til du fikk akupunktur, og hvor lenge holdt du på med akupunkturen?

Anonymkode: 24fb4...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg prøvd healing, osteopat, trykkbølge, og...ja, i det hele tatt. Etter to år med akupunktur og litt fram og tilbake med smerter 

Har du ikke prøvd noen behandlingsmetoder som er vitenskapelig bevist å funke utover placeboeffekten?

Jeg vil anbefale deg å gå til en ordentlig lege, fysioterapeut kanskje? Det er ikke sikkert at de kan hjelpe deg heller, legekunst er ikke magi og kan ikke fikse alt, men alt du nevner i tråden har jo definitivt ingen effekt annet enn placebo.

Anonymkode: 05124...b65

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ikke prøvd noen behandlingsmetoder som er vitenskapelig bevist å funke utover placeboeffekten?

Jeg vil anbefale deg å gå til en ordentlig lege, fysioterapeut kanskje? Det er ikke sikkert at de kan hjelpe deg heller, legekunst er ikke magi og kan ikke fikse alt, men alt du nevner i tråden har jo definitivt ingen effekt annet enn placebo.

Selvfølgelig har jeg det. Det var det første jeg prøvde! Aner ikke lenger hva jeg ikke har prøvd i ettertid. Akupunkturen har hjulpet, og til en viss grad healing slik jeg har opplevd det. Folk får tro hva de vil om det som er alternativt, jeg er kvitt bl.a. søvnvansker med hjelp av alternative metoder. 

Skrevet

Hva har legene kommet frem til? Bildediagnostikken sier hva?

Anonymkode: 912ff...daf

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har legene kommet frem til? Bildediagnostikken sier hva?

Anonymkode: 912ff...daf

Normale funn. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Placeboeffekten er jo også gull. Èn ting er medisin som vitenskap, men en annen ting er livskvaliteten til den pasienten man behandler. Det er ingenting som fungerer etter dagevis år etter år med smerter, så prøver pasienten noe alternativt og opplever en bedring. Ja, mest sannsynlig er det placebo, men hvordan kan man be noen slutte med det så fremt det ikke er farlig eller setter til side tradisjonell behandling når pasienten får bedre livskvalitet? Det blir for tynt å holde på prinsippet med at det ikke er vitenskapelig bevist når man har med den enkelte pasient å gjøre. 

Det er svært mange kroniske smertetilstander som vanskelig lar seg behandle av helsevesenet. Hvis man opplever noe som helst placeboeffekt gjennom andre verktøy; flott. 

Anonymkode: f36c1...750

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Placeboeffekten er jo også gull. Èn ting er medisin som vitenskap, men en annen ting er livskvaliteten til den pasienten man behandler. Det er ingenting som fungerer etter dagevis år etter år med smerter, så prøver pasienten noe alternativt og opplever en bedring. Ja, mest sannsynlig er det placebo, men hvordan kan man be noen slutte med det så fremt det ikke er farlig eller setter til side tradisjonell behandling når pasienten får bedre livskvalitet? Det blir for tynt å holde på prinsippet med at det ikke er vitenskapelig bevist når man har med den enkelte pasient å gjøre. 

Det er svært mange kroniske smertetilstander som vanskelig lar seg behandle av helsevesenet. Hvis man opplever noe som helst placeboeffekt gjennom andre verktøy; flott. 

Anonymkode: f36c1...750

Takk for fint svar :) 

Livskvaliteten er ikke noe å skryte av når det er så smertefullt. Knærne påvirker hverandre, så selv om det var bare ett kne jeg hadde traume mot så ble også det andre berørt. Det samme ble legger, lår, korsrygg og hofter. Innesko kan hjelpe med å avlaste, men jeg kjenner stor forskjell på å gå på f.eks. parkettgulv, laminatgulv og kork. Det myke er best, det harde er et mareritt. Jeg har ikke lyst å være avhengig av innesko hele livet, og knapt nok kunne gå fra bad til soverom uten å ha dem på. 

Men er det noen her som har fått akupunktur som smertelindring over flere år, og blitt bra av det, selv flere år etter oppstart...? Hvor lang tid gikk det fra traumet oppsto og til du prøvde akupunktur, og hvor lenge holdt du på med akupunkturen?

TS

Skrevet

Sjekk dette ut, ts. jeg har en venninne som slet med smerter i knærne etter en skiulykke i 45 år til hun fant dette. Da hun tipset meg om det begynte jeg med det også, og ble kvitt en smerte i ene kneet som hadde kommet snikende over de siste månedene:
https://www.medicalmedium.com/blog/recovering-from-physical-injuries

Jeg ver mye om dette så spør om det er noe du lurer på. Det første man kan gjøre er å kutte ut denne maten:
https://www.medicalmedium.com/blog/foods-to-avoid-for-healing-chronic-illness

Anonymkode: a77ed...311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...