Gå til innhold

Typiske skrivefeil fra dyslektikere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hviilke feil er det vanlig at dyslektikere gjør når de skriver? Jeg har inntrykk av at de skriver ordene slik de uttales. Da skjønner jeg ikke hvorfor noen skriver "i fjord" istedenfor "i fjor" f.eks. "I fjor" uttales jo ikke med "d" på slutten.

Anonymkode: 7b1e7...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor noen skriver "i fjord" istedenfor "i fjor"

Det skyldes vel helst autocorrekt eller tull&tøys? 😁

Anonymkode: 9d346...3c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generalisering. Du leser to ord som uttales likt: fjor, fjord. Du husker kun en av de og bruker det til begge ordene.

Anonymkode: fd5ff...eff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problem med å ha dysleksi er å kunne forskjell på bokstaven A og E. 

Anonymkode: bc4ac...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig ofte at folk skriver "anbefalle". Er det en typisk dysleksifeil? Jeg skjønner ikke at folk uten dysleksi kan tro at det er slik det skrives, det er jo ikke slik det uttales i det hele tatt. 

Anonymkode: 0c8ba...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er at jeg blander bokstavene D og T, B og P og K og G. Så jeg kan ofte skrive stet istedet for sted, skoken istedet for skogen pær istedet for bær osv... Men, når jeg bruker tid på å skrive å sjekker alt jeg har skrevet både to og tre ganger så går det som oftest bra.

Anonymkode: 375e3...179

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet til dyslektikere er at de har problemer med lydene i ordene, dvs lyd knyttet til bokstav. De kan snakke feilfritt, men ikke "oversette" det til bokstaver. De vet/husker/kan ikke hvilke bokstaver som hører til hvilke lyder . Så er det selve rettskrivingen, der må de pugge hvert enkelt ord, og siden språket består av minst 10 000 ord i dagligtale, blir det vanskelig å huske alle med et visuelt minne. Så "i fjord", da vet de/husker de/tar sjansen på at det er et ord som skrives slik, og at det uttales som fjor. Det er logisk. Fjorden uttales jo som fjoren, så det er ikke noe mer logisk uttalemessing at fjord skrives med d, enn at i fjor skrives uten. 

Anonymkode: fb4e4...1e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Problemet til dyslektikere er at de har problemer med lydene i ordene, dvs lyd knyttet til bokstav. De kan snakke feilfritt, men ikke "oversette" det til bokstaver. De vet/husker/kan ikke hvilke bokstaver som hører til hvilke lyder . Så er det selve rettskrivingen, der må de pugge hvert enkelt ord, og siden språket består av minst 10 000 ord i dagligtale, blir det vanskelig å huske alle med et visuelt minne. Så "i fjord", da vet de/husker de/tar sjansen på at det er et ord som skrives slik, og at det uttales som fjor. Det er logisk. Fjorden uttales jo som fjoren, så det er ikke noe mer logisk uttalemessing at fjord skrives med d, enn at i fjor skrives uten. 

Anonymkode: fb4e4...1e1

Det virker egentlig som en generell forklaring på hvorfor folk (med og uten dysleksi) skriver ord feil. Og uavhengig av dysleksi eller ikke, "fjord" og "fjor" har jo helt ulik betydning. Hva med en huskeregel om betydning og skrivemåte? Burde ikke det være mulig i slike tilfeller?

Jeg skjønner grunnene de andre over her oppgir med forskjell på a og e, k og g osv., men din forklaring virker som sagt generell språkslurv som mange gjør.

Anonymkode: 46504...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk, som ordblind, er at det er forskjell fra person til person med "diagnosen" 

Mye kan en jobbe vekk om en gidder å ta selv korrektur, men ser jo selv at om jeg skriver f.eks i forum så tar jeg rettskriving litt mindre seriøst enn når jeg er på arbeidet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke greia med å skrive «forsovet», når de mener «for så vidt».

Anonymkode: ca2ca...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kusine som er ordblind. Hun blander f og v og k og g. Hun skriver ofte også dobbelkonsonant der hvor det skal være enkel, som f. eks tussen takk selv om hun sier tusen takk når hun snakker. Ellers så kan det nok hende at hun også uttaler ord med dobbel konsonant selv om det egentlig bare skal være én, slik som ordet anbefale. Hun kan fint si anbefalle hvor man tydelig hører at hun bruker to l'er. Så det er ikke alltid det bare er skriftspråket hennes som blir litt rart, men også uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stooooooore variasjoner innenfor dysleksi!

"Vanlige" feil er d-b, g-k, o.l., dobbel konsonant, og diverse smårusk... 

Så er enkelte bokstavlig talt ordblinde. Mange er fonetisk døve, altså de klarer ikke å høre hva slags lyd det er.

De må ofte lese ALLE ord, stave seg gjennom hvert et eneste ett. Selv om samme ord blir gjentatt mange ganger! Ref. ordblind...

Så mangler de ofte strategier. De kan ha lav minnekapasitet.

Typiske ting de kan ha problemer med er beskjeder og å lære klokken.

Å ha dysleksi tar enormt med tid og energi!

Syns så grusomt synd i de som har det! Flotte, sylskarpe barn som blir hindret av helt grunnleggende ting...

Anonymkode: 37656...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

7 timer siden, Inverto skrev:

Trøst deg med at autister med nedsatt kommunikasjonsevne skriver mye mer forvirrende enn en dyslektiker

Interessant. Kan du komme med eksempler/utdype?

Anonymkode: f1245...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Kan du komme med eksempler/utdype?

Anonymkode: f1245...01e

Som du sikkert har hørt så er redusert kommunikasjonsevne et typisk symptom hos autister.
Jeg har en autistisk venn som bruker å skrive på fritida. Han blander ofte fortid/nåtid, skriver ord slik de uttales.
Men den største feilen han har er pleonasme. Du kan lese om det her

Endret av Inverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...