Gå til innhold

Samsoving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge dere begge får sove, så ser jeg ikke problemet😊 2 år er ikke så mye da. 

Anonymkode: ccab3...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Nei, nå må du slutte å spre feilinformasjon. Samsoving er farlig hvis man røyker, er påvirket av alkohol eller piller, deler dyne, det blir for varmt, for myk madrass. Men ikke hvis man tar sine forholdsregler. Og alternativet for mange foreldre med urolige babyer er faktisk å gå og bysse på barna hele natta, eller at de lar dem skrike seg i søvn i egen seng. Når det i tillegg anses som trygt, så lenge man følger anbefalingene, syns jeg det er ille at du og flere kommer med denne type påstander.

Nei, dette er bare med på å senke risikoen. Det er fortsatt tryggere å ikke samsove. 

Anonymkode: ebb70...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samsover med vår baby, og har tenkt at han skal gå sove med oss til han vil slutte eller litt før han begynner på skolen. Men svigersøsteren min samsover med sine barn på 5 og 1.

Syns ikke det er rart eller unormalt. 

Anonymkode: fb631...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sluttet hvis du føler det er det som er best for dere :) så lenge dere trives med det, så hadde jeg fortsatt. Det kommer en dag hvor hun selv ønsker å sove i egen seng, så det er jo uansett ikke for alltid. Personlig så samsover jeg ikke med min baby, men det er rett og slett fordi hverken samboeren, jeg eller baby sover noe godt da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så vidt begynt å få jenta vår på nesten 4 år over i egen seng på eget rom. Hun har alltid hatt mange oppvåkninger på natt, og vi valgte samsoving siden det ga mest søvn til flest mulig. Hun legger seg nå i egen seng, men kommer vandrende alt fra kl 23 til 04. Sikkert mange som mener mye om det, men det får de bare gjøre. Kan prøve å stå opp 5-10 ganger hver eneste natt i noen år selv😅

Anonymkode: 65b38...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på dette med samsoving.. 

Jeg og datteren min på to har samsovet helt siden fødsel. Hun sover godt og jeg sover godt. Hun har eget rom selvsagt.. Og klarer fint å sovne på egenhånd og jeg legger meg ved siden av henne når jeg skal sove. Men nå begynner jeg å bli litt redd for det er kanskje ikke normalt i samfunnet vi lever i, og vi burde kanskje slutte. 

Hun begynner i bhg nå også, så må nok vente til det har gått seg til så det ikke blir for mye endringer.. 

Erfaringer med å slutte å samsove..?

Anonymkode: 29eed...aab

Nei, ingen erfaring. Hvorfor slutte med noe som fungerer så godt og er så fint for de små?
Vi sover med største på 3,5 år, hun trenger nærheten, vi har stor familieseng på 2,7 meter og alle sover godt og er fornøyde :) Slutter ikke før hun selv finner ut at hun vil sove på rommet sitt tenker jeg, er jo ingen grunn til å slutte med det når det fungerer. Samsovingen ble bare enda viktigere etter bhg start da hun var 18 mnd. Da trengte hun virkelig nærheten som plutselig forsvant på dagtid. 

Hvem bryr seg hva som er normalt når ting fungerer og bare er fint for foreldre og barn? 
Det som er unormalt er egentlig å putte små barn på egne rom og forvente at de skal trives med det. Mens vi selv helst sover sammen med partner. Dét er det som er unormalt spør du meg. Forøvrig sover lillesøster best alene i senga si på rommet sitt hos oss, det har hun gjort på eget initiativ egentlig, jeg gikk inn for samsoving, hun var uenig, hehe. Så man følger jo barnet, så blir det ikke feil egentlig :)  Skal jo ikke tvinge noen til samsoving fordi man selv er ensom feks, det er litt feil. Men mange små tremger nærheten, og så lenge alle da sover godt sparer man så mye nattevåk, frem og tilbake - for begge parter. Ikke bare vi som vil sove godt om natta, de små tremger det minst like mye som oss. Så jeg får litt noia av alle de somnekter barna inn på eget rom så de heller ,må følge våkent barn tilbake til senga si 5-10 ggr hver natt. Hva slags nattesøvn gir det barna? Nei, søvn er så viktig. Man gjør det som gir alle best nattesøvn.

Så tommel opp for samsvoing når alle sover godt og har det bra 😄 

Anonymkode: 39bed...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror forøvrig dette blir mer og mer normalt.

Mange begynner å innse at de greiene noen innførte på 60-tallet ikke var spesielt gjennomtenkt og iaf ikke i tråd med hva små barn ønsker og trenger. Det kom jo bare fordi kvinner skulle ut i jobb og da trodde noen at vi ikke kan ta oss av barn om natta samtidig. Det var menn som undervurderte oss. Men nettopp FORDI vi skal fungere i jobb i tillegg til å være mamma så er samsoving så genialt for å få nok nattesøvn. Så lenge man har stor nok seng.

Anonymkode: 39bed...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er bare med på å senke risikoen. Det er fortsatt tryggere å ikke samsove. 

Anonymkode: ebb70...22c

LUB skriver riktignok at det aller tryggeste er å sove i egen seng på foreldrenes rom. Det er nok mye man ikke vet her, men sikkert pga. da kan man være tryggest på å unngå overoppheting e.l. Men de forholder seg til den forskningen man har på området, og sier at samsoving anses som trygt så lenge man følger rådene. I noen andre land har de frarådet samsoving helt, noe jeg oppfatter skyldes at de ikke stoler på at alle klarer å følge rådene for trygg samsoving. LUB skiller dog på samsoving for babyer over og under 8 uker, da de sier det ikke er påvist noen økt risiko ved samsoving over 8 uker, men at de ut fra en føre-var-holdning ikke kan være like sikre hos babyer under 8 uker, selv om det ikke er avdekket noe spesielt ut fra den aldersgruppen. Jeg leste også et sted at i en periode de siste årene hvor flere har samsovet med barna sine i Norge, har færre barn dødd i krybbedød. Så... om det aller sikreste er å ha babyen i egen seng, kan forskjellene umulig være store, når man følger rådene.

Og her snakker vi jo om et mye eldre barn, så hele dette temaet er egentlig helt på siden av ts sin problemstilling.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...