Gå til innhold

Samsoving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på dette med samsoving.. 

Jeg og datteren min på to har samsovet helt siden fødsel. Hun sover godt og jeg sover godt. Hun har eget rom selvsagt.. Og klarer fint å sovne på egenhånd og jeg legger meg ved siden av henne når jeg skal sove. Men nå begynner jeg å bli litt redd for det er kanskje ikke normalt i samfunnet vi lever i, og vi burde kanskje slutte. 

Hun begynner i bhg nå også, så må nok vente til det har gått seg til så det ikke blir for mye endringer.. 

Erfaringer med å slutte å samsove..?

Anonymkode: 29eed...aab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt det du spør om men det er koselig og trygt for et lite barn med nærhetsbehov å samsove, så lenge det føles riktig er det nok helt greit!  Her sover måtte vi kjøpe større seng, en på 5 som alltid kommer inn ila natten og ei på 2 som ofte sover hele natta der.  Fortsetter med det så lenge det føles ok, alle får sove og ungene vil. 

Anonymkode: 4c4c3...110

• Liker 2
Skrevet

Jeg regner med at du leste den tråden der ei mor fikk beskjed fra bv om at det var negativt å samsove?

Samsoving er ikke akkurat farlig, så ikke ta på alvor alt det disse bv-fanatikerne skriver her på forumet.

Anonymkode: 5b3ac...e51

Skrevet

Samsoving er faktisk farlig når man samsover med baby. 

Øker risikoen for krybbedød betraktelig. Selv har jeg aldri turt å samsove med mine barn. 

Gjør det som føles riktig for dere. Kan jo være at det blir verre å få barnet over i egen seng jo lengre dere samsover kanskje

Anonymkode: 8bdf0...6bf

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Øker risikoen for krybbedød betraktelig. Selv har jeg aldri turt å samsove med mine barn. 

Gjør det som føles riktig for dere. Kan jo være at det blir verre å få barnet over i egen seng jo lengre dere samsover kanskje

Ts har en 2-åring, ikke en baby.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at du leste den tråden der ei mor fikk beskjed fra bv om at det var negativt å samsove?

Samsoving er ikke akkurat farlig, så ikke ta på alvor alt det disse bv-fanatikerne skriver her på forumet.

Ja, det gjorde jeg, og ble bekymret. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt det du spør om men det er koselig og trygt for et lite barn med nærhetsbehov å samsove, så lenge det føles riktig er det nok helt greit!  Her sover måtte vi kjøpe større seng, en på 5 som alltid kommer inn ila natten og ei på 2 som ofte sover hele natta der.  Fortsetter med det så lenge det føles ok, alle får sove og ungene vil. 

Anonymkode: 4c4c3...110

Hun er to år, og jeg synes fortsatt hun er liten. Mannen min oppmuntrer til det (ihans kultur er samsoving vanlig), og vi har bred seng på hennes rom som jeg sover i med henne.. Alle trives.. Vil egentlig ikke slutte, for hun sover hele natten og er uthvilt. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes argumenter for og imot samsoving. Men jeg forstår hva du mener. Man kan samsove trygt også, vi brukte bedside crib en del i begynnelsen. Hun sover i egen seng, og det er der hun vil sove.. Men den er stor og plass til begge. 

Jeg kjøpte dobbeltseng til en toåring. Hehe. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er bare tull så lenge man praktiserer trygg samsoving. Hard madrass, egen dyne, at foreldre ikke røyker eller har drukket alkohol osv.

Anonymkode: 43440...2b6

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere trives med det begge to, så hvorfor ikke fortsette? 😊 blås i hva alle andre kan finne på å tenke og gjør det som er riktig for dere 😊

Anonymkode: 136c9...f12

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et spørsmål ift dere som praktiserer samsoving med litt eldre barn - altså ikke babyer, men fra to/tre år og oppover (mener ikke å kuppe tråden her, men tenker det er relevant til problemstillingen i denne tråden): hva gjør dere når barna skal sove borte? Altså hos besteforeldre/tanter/onkler og etterhvert venner? Hvordan fungerer det hvis barna er vant til samsoving? Spør ikke for å være frekk, jeg lurer virkelig på dette da jeg snart står i samme problemstilling😳

Anonymkode: ef552...2d2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål ift dere som praktiserer samsoving med litt eldre barn - altså ikke babyer, men fra to/tre år og oppover (mener ikke å kuppe tråden her, men tenker det er relevant til problemstillingen i denne tråden): hva gjør dere når barna skal sove borte? Altså hos besteforeldre/tanter/onkler og etterhvert venner? Hvordan fungerer det hvis barna er vant til samsoving? Spør ikke for å være frekk, jeg lurer virkelig på dette da jeg snart står i samme problemstilling😳

Nå sover bare 3åringen over hos  besteforeldre en  sjelden gang. Men der sover de alle på samme rom. De har en barneseng ved siden av sin. I løpet av natten kommer 3åringen oppi sengen deres også 😊 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt har ikke sovet borte før uten meg, men moren min har sagt at de skal selvsagt sove sammen, og bestefar tar gjesterommet. Og det var visst slik vi gjorde det da jeg var liten også, da jeg sov borte hos mormor, opp til en alder. :) hjemme sov jeg i egen seng da.. 

• Liker 1
Skrevet

Er barnevernet i mot samsoving? Hæ?

Folk kan vel i teorien ha barna i senga til rett før puberteten, då må dei ut av senga. Det er ulikt kva folk gjer da. Fleste har fått barna ut av senga til skolestart leste eg. Vi samsove i starten av kvelden, så flytter eg barnet sovande over i sprinkelseng. Det sparer oss for timesvis med kaotisk legging. Barn liker og trenger nærhet. Vi tenkte ha barnet på rommet til ca 1.5 år, men vi får sjå. For meg er det viktigast å dekka barnets behov etter mitt morsinnstinkt.

Anonymkode: f18ed...328

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Besteforeldrene og tante samsover med han hvis de passer han. Det hadde de nok gjort uansett hva han var vant til, ettersom soverommene er så langt unna at hvis han hadde våknet på natta hadde de ikke fått det med seg. 

Han er 3 og vi samsover ikke til vanlig lenger, men innimellom. Han fikk nylig ei søster, så da har det vært en del netter vi har måttet sove sammen alle sammen. ;)

Samsov gradvis mindre fra han var 2. Gjorde aldri noen kamp ut av det, det bare skjedde av seg selv. 

Ville bare sovet akkurat som dere vil, ts! Jeg kjenner mange som samsover med toåringer, så veldig unormalt er det ikke. 

Skrevet

Slutta med samsoving når eldste var 1 år. Først i egen seng inne på vårt rom så gradvis inn på sitt eget rom etter ei uke eller to. Da sov pappaen på rommet hennes de første ukene så det ble en rolig overgang fra vår seng til sin egen. 

Hadde ikke flyttet henne på eget rom om jeg ikke var gravid ( to veldig tette barn) men det gikk heldigvis bra og først etter flere mnd så ville eldste ligge i senga vår og det fikk hun, før hun hun ble flyttet før vi la oss. Så hun har det godt på eget rom, men så snart babyen er stor nok så skal jeg ha begge her inne 😂 ikke hele tiden altså, det tror jeg blir for trangt! 

Jeg syns man bør samsove så lenge man ønsker selv. Det finnes ingen fasit, og så lenge man gir barna tid så venner de seg til det meste :) 

Anonymkode: 38c07...581

• Liker 1
Skrevet

Jeg sov med jenta mi i 4 år ☺️ Savner den tiden allerede 🥰 var så koselig. Ofte hun kommer traskende inn til oss om natten nå og. Bare kos syns vi 😀 guttene sov vi med til dei var rundt 3 år tenker jeg. Han på 9 kommer opp i sengen av og til enda. Nyt det! 😊

Anonymkode: dea2d...4fd

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nå må du slutte å spre feilinformasjon. Samsoving er farlig hvis man røyker, er påvirket av alkohol eller piller, deler dyne, det blir for varmt, for myk madrass. Men ikke hvis man tar sine forholdsregler. Og alternativet for mange foreldre med urolige babyer er faktisk å gå og bysse på barna hele natta, eller at de lar dem skrike seg i søvn i egen seng. Når det i tillegg anses som trygt, så lenge man følger anbefalingene, syns jeg det er ille at du og flere kommer med denne type påstander.

• Liker 3
Skrevet

Vi samsover med seksåringen og fireåringen i en veldig stor dobbel dobbeltseng. 😁 God og trygg søvn for alle sammen. ❤️

Jeg begriper ikke hvorfor det er akseptert at par, altså kjærester skal sove sammen, men barn må ligge alene? Jeg tenker at så lenge det funker for alle og alle sover godt, så kan ungene sove slik vi er ment å gjøre fra et naturlig og biologisk perspektiv. 

Mennesker har sovet sammen i grupper siden tidenes begynnelse, og i de fleste deler av verden gjør folk det fremdeles. 

https://www.telegraph.co.uk/news/health/children/8854674/Babies-should-sleep-in-mothers-bed-until-age-three.html

Samsoving gir trygge barn, og er ekstra viktig i dagens samfunn der barn får alt for lite nærhet fra foreldrene med lange dager i bhg/skole. :(

Jeg har to venninner som jobber i barnevernet, og de er begge veldig opptatt av tilknytningsomsorg. Hun som har barn samsover med treåringen sin. ❤️

Anonymkode: b561f...7ec

• Liker 1
Skrevet

Til ts, så er nok jeg ganske preget av å ha refluks-barn som ikke har sovet så godt på det jevne. Men jeg ville priset meg lykkelig over at barn og foreldre sover godt, og ikke turt å gjøre så mye endringer... Dvs. jeg hadde så klart gjort det om samsovingen ikke funket mtp. at noen ikke sov godt av det. Men hvis alle i familien trives med det, ser jeg ikke hvorfor dere skal måtte endre på det. Det er ikke bekymringsverdig at foreldre sover sammen med barna sine, hvis det er det du er redd for. Jeg syns det koseligste i verden er å sove sammen med barna mine, så lenge de sover rolig.

Mitt mellomste barn kom inn til oss hver natt fram til han var 4 år, og i ettertid tenker jeg vel at han bare kunne blitt lagt i vår seng fra leggetid, kanskje, så hadde vi sluppet å bli vekket. Men han sov altså minst halve natta sammen med oss, men det var likevel uproblematisk å sove hos besteforeldre. Hos farmor har han ofte sovet i hennes seng uansett, men hos min far sov han uten problemer i egen seng. Så jeg tror en del barn kan klare å skille borte og hjemme, hvertfall når de blir litt eldre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...