miss Skrevet 13. mai 2005 #1 Skrevet 13. mai 2005 Lurer litt på hvordan dere tenker når dete handler mat hvor dere er en familie? Hvilken butikk? Må dere tenke på hva dere handler i forhold til pris? Eller kjøper dere det dere har lyst på? Jeg hadde feks. en gutt med som skulle få gotteri en dag,og ville ha en kjærlighet som koster 15.90,men da sa mamma:"nei" jeg hadde to hjemme skulle ha tre og da hadde det blitt 47,70 kr!!!Det har ikke jeg råd til!!!
Gjest Madeline Skrevet 13. mai 2005 #2 Skrevet 13. mai 2005 Vi er en familie på 5. Mesteparten av maten handler vi på Rema for der er det billigst. Har også begynt å handle frukt, dopapir og pasta på Lidl også det for det er billig. Skal vi ha fersk kjøtt eller spesielle tilbudsvarer, drar jeg til en større butikk. Jeg er veldig bevisst på pris for vi har ikke så god råd at vi ukritisk kan kjøpe alt vi vil. Jeg storhandler en gang i uka og planlegger også middagene for en uke om gangen. Da blir det ikke så mange turer til butikken og vi slipper impulshandling.
monja Skrevet 13. mai 2005 #3 Skrevet 13. mai 2005 Vi er en familie på 5. Mesteparten av maten handler vi på Rema for der er det billigst. Har også begynt å handle frukt' date=' dopapir og pasta på Lidl også det for det er billig. Skal vi ha fersk kjøtt eller spesielle tilbudsvarer, drar jeg til en større butikk. Jeg er veldig bevisst på pris for vi har ikke så god råd at vi ukritisk kan kjøpe alt vi vil. Jeg storhandler en gang i uka og planlegger også middagene for en uke om gangen. Da blir det ikke så mange turer til butikken og vi slipper impulshandling.[/quote'] Høres ut som det vi gjør dette. Bare det at vi handler inn all middagsmat for en hel mnd i slengen.
Pasha Skrevet 14. mai 2005 #4 Skrevet 14. mai 2005 det høres ut som en stor handletur! Flink til å planlegge du/dere da? siden dere kan handle inn middag til en hel mnd om gangen.. sliter med å vite hva jeg skal ha til middag i dag jeg ... men i dag var vi flinke å handlet inn mat for en hel uke
Væren Skrevet 14. mai 2005 #5 Skrevet 14. mai 2005 I vår familie er vi 5 personer; to voksne og tre barn på 11, 14 og 16. Så det går en del penger til mat! Jeg pleier å si at vi spiser pengene våre opp... Vi handler en stor helgehandel hver uke. Da kjøper vi det vi trenger i skuffer og skap, vanlige ting som melk, brød, smør, mel, dopapir, pålegg, middag mm. Middag er verst; jeg sliter også med å være kreativ på den fronten, så det hender vi handler litt ellers i uken også hvis det er noe vi mangler. REMA er liksom storhandel-butikken. Vi har god økonomi, men ser ingen grunn til å handle alt på dyre butikker for det. Da tar jeg heller en runde innom MAXI eller Meny for å supplere med bedre middager og frukt og grønt. Vi tenker ikke før vi handler, men kjøper det vi har lyst på. For noen år siden var økonomien litt tynnere, så da måtte vi nok tenke oss litt mer om. Det er fort gjort å få fine vaner når man har mulighet til det.
monja Skrevet 14. mai 2005 #6 Skrevet 14. mai 2005 det høres ut som en stor handletur! Flink til å planlegge du/dere da? siden dere kan handle inn middag til en hel mnd om gangen.. sliter med å vite hva jeg skal ha til middag i dag jeg ... men i dag var vi flinke å handlet inn mat for en hel uke Vi har satt oss opp en middagsplan som går over 4 uker. Ingen middag kommer igjen to ganger på de fire ukene. Koster oss ca 1500 kroner i mnd med en sånn handel. Sånn som brød og sånt handler vi inn en gang i uka.
Svevende Skrevet 14. mai 2005 #7 Skrevet 14. mai 2005 Monja: kan du fortelle den middagsplanen? vi skulle gjerne vært nede i 1500kr mnd også...og vi er bare 2 stykker:)
Pepita Skrevet 14. mai 2005 #8 Skrevet 14. mai 2005 Så du har 30 forskjellige middager i løpet av mnd? Dæven, det er imponerende! Vil ikke legge inn lista di her som tips og inspirasjon til oss andre?
Gjest Madeline Skrevet 14. mai 2005 #9 Skrevet 14. mai 2005 Så du har 30 forskjellige middager i løpet av mnd? Dæven, det er imponerende! Vil ikke legge inn lista di her som tips og inspirasjon til oss andre? Den skulle jeg også likt å se. Jeg setter opp middagsliste for en uke om gangen og synes det er vanskelig nok. Hadde virkelig vært kjekt å få noen tips her. Det er imponerende hvis du klarer å ha 30 forskjellige middager i løpet av en mnd. Det må jeg bare innrømme at jeg ikke er i nærheten av.
Væren Skrevet 14. mai 2005 #10 Skrevet 14. mai 2005 Jeg har vært gift i snart 21 år, og har rett og slett store problemer med å pønske ut middag til en hel uke! En ting er å LAGE maten, noe helt annet er å finne ut HVA man skal lage. Det er nok derfor vi må ha noen improviserte handleturer i løpet av uken her hos oss...
philippa starck Skrevet 14. mai 2005 #11 Skrevet 14. mai 2005 Jeg bor like ved en Rimibutikk, og handler nesten alt der. Liker meg der, jeg! Tenker sjelden over hva ting koster, men hvis jeg ser en vare der jeg ikke har noen merkepreferanser, tar jeg gjerne den billigste. Er opptatt av å spise noenlunde sunt, og det går nok litt penger til rent kjøtt, grønnsaker og frukt. Men hva middager angår, så er jeg ikke så fantasifull at jeg klarer 30 ulike middager på en måned (og hvertfall ikke til 1500 kr mnd!! )
Fakse Skrevet 14. mai 2005 #12 Skrevet 14. mai 2005 For meg er ikke forskjellig middag hver dag noe problem. Bruker diverse oppskrifter fra web mye, og har i tillegg flere gode oppskriftsbøker som jeg finner mye bra i. Problemet mitt er heller at jeg ikke rekker å prøve alle de spennende oppskriftene jeg finner. Men under 1500,- på en måned kan jeg bare drømme om å komme (og vi er bare to). Når vi handler har vi handleliste for en uke, har satt opp meny på forhånd, og sjekker samtidig hva vi trenger av andre ting i huset. Kvalitet er ofte viktigere enn pris, og helse er det aller viktigste. Derfor handle vi som oftest rent kjøtt og f.eks karbonadedeig i stede for kjøttdeig. Men kan godt hande mel, melk, en del pålegg, hermetiske tomater og liknende på Rema, mens vi alltid handler grønsaker på Prix som ligger like ved der vi bor fordi de har godt utvalg av økologiske grønsaker og kvaliteten ellers stort sett er god.
Pasha Skrevet 14. mai 2005 #13 Skrevet 14. mai 2005 monja må virklig være flink!! og kreativ! må gjerne dele den lista med meg alts¨å monja
Væren Skrevet 14. mai 2005 #14 Skrevet 14. mai 2005 Jepp! Jeg stemmer også for at listen legges ut til offentlig innsyn!
@lfa Skrevet 14. mai 2005 #15 Skrevet 14. mai 2005 Jeg liker ikke å planlegge så langt frem i tid, så vi handler mat flere ganger i uka. Innimellom planlegges det litt mer, men sjelden mer enn noen dager i forveien. En hel måned hadde vært et rent mareritt for min del. Men så skal det sies at jeg er et ekte middagsmenneske. Kan gjerne være foruten alle andre måltider, men middag må jeg ha. Og da holder det ikke med fiskepinner, grøt, grandiosa og annet rart som man mikser sammen i løpet av 5 minutter... :-? Her hjemme handler jeg stort sett på Rema, Kiwi og Ica. Rema er ok og billig på basisvarer, men har ikke det store utvalget ellers. Kiwi har en del ting som Rema ikke har, og på Ica har de "det lille ekstra". Handler også en del i Stavanger når jeg er der. Da er jeg som regel innom OBS, Helgø eller Meny. Innmellom hender det også at jeg handler hos baker og kjøtthandler. Gode råvarer er et must!
Gjest Leola Skrevet 15. mai 2005 #16 Skrevet 15. mai 2005 Vi er en familie på 4 - to voksne og tenåringsbarn på 14 og 19. Jeg handler stort en gang i uken - hver torsdag. Da setter jeg ikke opp noen middagsplaner, men jeg kjøper alltid kyllingfilet og store poser med kyllinglår, etc... vi elsker kylling, det er enkelt å lage til - enten i wok eller panne. Kyllinglårene har jeg i stekeovnen og serverer med nøttesalat, masse grønnsaker, el... Vi har også fisk en gang i uken og til helgen kjøper jeg som regel noen gode biffer, entrecote, lammekjøtt, el... Vi gjør hovedhandelen vår på OBS - det er en butikk jeg er utrolig fornøyd med, der er jeg medlem og får en fin bonus hvert år Har faktisk flere tusen kroner stående på coop-konto, det blir endel i løpet av året, for OBS har også hageutstyr, sykler, byggvareshop, sportsutstyr, kjøkkenutstyr, osv .... Ta f.eks. sykkel på OBS - den er flere hundre kroner billigere enn samme sykkel hos merkeforhandler ... i tillegg får jeg bonus-poeng ... Hvis jeg skal ha gjester og trenger noe spesielt kjøtt, pålegg, el... så går jeg til en spesiell butikk i nærheten som har det aller ypperste av ferskvare ... Men det er penger utav vinduet og handle alt i slike butikker... Så OBS er og blir butikken for vår familie ...
Scheherazade Skrevet 15. mai 2005 #17 Skrevet 15. mai 2005 Langt innlegg! Her er min månedsmeny, sånn cirka. Vi er to personer, bruker omtrent 20 kroner per person til middag, 40 kroner per dag. Blir cirka 1200 i mnd, men har buffer opp til 1500 kroner. Kjøper frosne poser med kyllingfileter og kyllinglår samt strimlet svinekjøtt på Rema, ellers mest på Bunnpris. Kjøper ofte ting som snart går ut på dato og som er satt ned i pris, så summa summarum skal det ikke bli stort mer enn 40 kroner dagen i snitt. Og ja, er glad i wok ja! 1. Pasta med laks og erter Pasta kokes, saus av litt buljong, et skje creme freche, 2 laksefileter i terninger, to hakkete charlottløk og en håndfull dypfrosne erter 2. Kyllingwok med ris 2 kyllingfileter i strimler, litt broccoli, paprika, tomat, løk, erter, sukkererter, gulrøtter eller andre grønnsaker, soyasaus, søt chilisaus 3. Chili con carne 1 pakke kjøttdeig, 2 bokser tomatbønner, chili, 1 boks tomat, løk. 4. Torsk i folie, potetbåter, ovnsbakt tomat Torsk, charlottløk, creme fraise(nei, vet ikke hvordan det skrives nei... ), sitron pakkes i folie, poteter skrubbes, deles i båter, legges i form med olje og salt, tomater deles i to og bakes i ovnen. Potetene trenger cirka 40 min, tomatene 30 min og fisken 20 min i ovnen 5. Kyllinglår med potetmos og kokte grønnsaker Frosne kyllinglår trenger 55 min i ovnen på 180 grader, serveres med potetmos og kokte grønnsaker, feks gulrøtter i staver, broccoli, erter osv. Ikke overkok! 6. Lørdag: Kosekveld med meksikans mat Meksikansk mat, feks taco, quesedilla, faijita. Kjøttdeig er billig og greit til taco, strimlet kyllingbryst stekt med masse løk og paprika til faijita. 7. Kjøttkaker med poteter og dampet nykål Kjøttkaker av en pakke kjøttdeig, brun saus (vann, buljong, litt mel ristet sammen med melk og sukkerkulør) og dampet nykål, evnt ertestuing 8. (Mandag igjen...) Ravioli eller tortellini med ostesaus Kok pasta, lag ostesaus av melk, litt mel, ost, salt, pepper. 9. Wok med masse grønnsaker, svinekjøtt og nudler Trenger cirka 200 gram svinekjøtt, div grønnsaker, soyasaus, ingefær, hvitløk eller lignende. Og eggnudler. 10. Ovnsbakt laks med grønnsaker ris Skjær opp grønnsaker(gulrøtter, tomat, løk, broccoli el) og legg i en form. To laksefileter på toppen. Serveres med ris. 11. Spaghetti bolognese Kjøttsaus av tre tomatbokser, 1 pk kjøttdeig, krydder, buljong, løk, gulrot osv. Spaghetti. Frys ned resten av sausen 12. Fylt rødspette (sånn ferdigkjøpt pakke med to i), poteter, revet gulrot Trenger vel ikke noen forklaring? 13. Lørdag!! Jippi! Hjemmelaget pizza Lag pizzadeig, bruk resten av kjøttsausen fra her om dagen. 14. Svinekoteletter, surkål, poteter 15. Mandag Hjemmelaget blomkålsuppe med fiskeboller Blomkålsuppe av lettkokt blomkål, grønnsakskraft, mel ristet ut i litt melk, creme freche, pepper. Ha oppi en boks med suppeboller, sånne som fås kjøpt i plastboks. 16. Rester av blomkålsuppe og pannekaker 1. Kokt torsk med gulrøtter, poteter og eggesmør Kok torsk, beregn cirka 300 gram for mye. Gulrøtter lettkokes, poteter kokes, et kokt egg hakkes og blandes ut i smeltet smør. Rester av fisken kuttes i terninger og legges i kjøleskapet. 18. Lasagne med hvitløksbaguetter og salat (Hvis krise eller giddalaus, first prices ferdigkjøpte til 30 kroner) 19. Fiskegrateng Saus av 5 dl melk, to eggeplommer, muskatnøtt, litt mel, pepper, salt. Blandes med kokt makaroni, to stivpiskede eggehviter og rester av torsken fra kjøleskapet. 20. Svinefilet, fløtegratinerte poteter, lettkokt sukkererter, bearnaisesaus Svinefilet surres raskt på alle sider i varm panne, etterstekes i 15 minutter, sukkerertene kokes i 1 min, fløtepoteter kjøpes eller lages. Saus fra pose. 21. Kyllinglår med ris og salat 22. Mandag... Fiskekaker med revet gulrot og poteter Ferdigkjøpte fiskekaker, event steinbitkaker, det er best. 23. Spaghetti Carbonara Stekt bacon, revet parmesan og pepper blandes med 3-4 hele egg, dette blandes med nykokt, varm spaghetti. 24. Wok med grønnsaker og strimlet biff. Ris. 25. Avkokt laks (dvs, kald laks kokt med laurbærblad mm), poteter, salat, rømme. 26. Kjøttpudding med gratinert potetmos og grønnsaker Lag kjøttpudding. Potetmos fra pose, gratineres i form i ovnen sammen med kjøttpuddingen det siste kvarteret. Kokte grønnsaker, feks sukkererter, frosne erter fra pose, gulrøtter i staver, broccoli, sjarlottløk osv. 27. Nachos Nachos gratineres i ovnen med krydret kjøttdeig, jalapenos, ost. Serveres med rømme. 28. Ovnsbakte grønnsaker, lammekoteletter, pommes Anna Grønnsaker kuttes og legges i form, hell over en boks tomater, legg på 2-3 lammekoteletter, krydder, feks Provencekrydder. Poteter skreller og skjæres i tynne skiver, legges lagvis med salt, pepper og smør, stekes i ovnen. 29. Ostepølser, tomatbønner, makaroni, salat Liker best sånne kalkunpølser. Stek pølsene, server med resten. 30. Lakselasagne med hvitløksbaguetter og salat Laks skjæres i skiver på langs, legges lagvis i form sammen med ostesaus, vårløk, lasagneplater og tomatskiver. Gratineres med ost på toppen.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2005 #18 Skrevet 15. mai 2005 Bra innlegg Scheherazade, masse bra tips her! (kjekt med ting jeg vet hva er, blir litt satt ut av matretter jeg ikke vet hva inneholder og ikke klarer å uttale navnet på...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå