Gå til innhold

Utleggstrekk ved dagpenger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan foregår utleggstrekk når man får dagpenger hver 14 dag? 

Jeg får ca 10tusen hver utbetaling. Boutgifter og livsopphold er 18786kr. 

Trekker de da ca1300kr hver utbetaling eller hvordan gjøres dette?

Anonymkode: 86d33...96f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV omregner det månedlige utleggstrekket til en dagssats. Hver utbetaling trekkes du dermed tilsvarende ti ganger dagssatsbeløpet. 

Anonymkode: 1d032...82b

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV omregner det månedlige utleggstrekket til en dagssats. Hver utbetaling trekkes du dermed tilsvarende ti ganger dagssatsbeløpet. 

Anonymkode: 1d032...82b

10 ganger?  Kan du gi meg dette i tall?  Utleggstrekk er på 12.500kr, hver utbetaling fra nav ca 10.000kr

Boutgifter 10.000/mnd og livsoppholdsats på 8874kr skal jeg uansett ha igjen vel?

Skrevet

Du må selv sørge for å melde fra om endringene til namsmyndighetene slik at du får beregnet utleggstrekket på nytt. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 ganger?  Kan du gi meg dette i tall?  Utleggstrekk er på 12.500kr, hver utbetaling fra nav ca 10.000kr

Boutgifter 10.000/mnd og livsoppholdsats på 8874kr skal jeg uansett ha igjen vel?

Har du meldt fra til de som trekker deg hva du har i inntekt?

NAV vil starte trekk på det beløpet de blir bedt om å trekke, de vet ikke hva du har i husleie og livsopphold.

Hvordan trekket blir regnet ut vet jeg ikke, bortsett fra at det blir fordelt likt på hvert meldekort og trekkes for antall dager med utbetaling (10 dager per meldekort).

Skrevet
7 minutter siden, applestories skrev:

NAV vil starte trekk på det beløpet de blir bedt om å trekke, de vet ikke hva du har i husleie og livsopphold.

Hvordan trekket blir regnet ut vet jeg ikke, bortsett fra at det blir fordelt likt på hvert meldekort og trekkes for antall dager med utbetaling (10 dager per meldekort).

Det er trekk fra namsmann.  Har kun fått en utbetaling av dagpenger,  der var det inget trekt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er trekk fra namsmann.  Har kun fått en utbetaling av dagpenger,  der var det inget trekt. 

Det er da fordi NAV (foreløpig) ikke har fått informasjon om at du har utleggstrekk. Trekket forsvinner uansett ikke, så du bør kontakte namsmyndighetene så snart som mulig slik at trekket blir riktig i forhold til inntekt og at NAV mottar informasjon om dette. Lar du "humla suse" risikerer du at NAV får feil informasjon og at du plutselig sitter der og får for alt for lite utbetalt en periode eller flere. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det Leo sa.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV regner gjennomsnittlig 21,67 utbetalinger per måned.

11 timer siden, applestories skrev:

Man trenger ikke oppgi hva man tjener. Namsmannen kan se dette i trekkmodulen.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom namsmannen har fått kopi av leiekontrakt/dokumentasjon på huslån, tar de hensyn til det. Hvis ikke regnes boutgifter ut fra et estimat av tall fra SSB.

Anonymkode: 58443...8ae

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rettelse:

Dagsatser, ikke utbetalinger

Skrevet

Dersom namsmannen har fått kopi av leiekontrakt/dokumentasjon på huslån, tar de hensyn til det. Hvis ikke regnes boutgifter ut fra et estimat av tall fra SSB.

De har kopi av mine boutgifter. 

Skrevet

De har kopi av mine boutgifter. 

Da skal det ikke være noe problem.

Når namsmannen etablerer utleggstrekk hos saksøkte som mottar ytelser fra NAV, legges vanligvis første mulige trekkdato til den første i måneden, såfremt det er langt nok frem i tid. Dersom en sak avholdes 20. august, legges første mulige trekkdato til 1 oktober osv.  

Jeg skriver vanligvis fordi NAV har ytret et ønske om det. At alle følger det tviler jeg på.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet trekkmodulen om man får innvilget dagpenger?

Usikker på om TS har gått fra lønn til dagpenger eller ingenting til dagpenger, men det nevnes at man nå har fått første utbetaling av dagpenger.

Tidligere måtte man rapportere inn ved endring av jobb og inntekt, gjør man ikke det lenger, eller er det kun statlige ytelser namsmannen ser?

Skrevet

Trekkmodulen mottar tall fra a-ordningen hvor NAV og arbeidsgivere plikter å rapportere inntektstall, samt type inntekt, fra sine brukere/arbeidstakere.

Vanligvis regnes grunnlaget som et gjennomsnitt av de 6 siste måneder, uten å ta høyde for feriepenger/skattefordel. Dersom det ikke er 6 måneder med inntekt, regnes det ut fra de tall som foreligger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...