Gå til innhold

Utekatt til innekatt (Sibir rase)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei godt folk 🙂

Jeg har nettopp skaffet en sibirkatt og hadde egentlig alltids tenkt at den skulle få gå ute. Jeg er omgitt av natur så er perfekt for katter her.

Men her jeg bor leier jeg, og det er høyt sannsynlig at leietakerne flytter om noen år, de har vært fall snakket om dette. Da er det best å gjøre katten min til innekatt, så vet jeg at han trives uansett hvor jeg måtte ende opp å bo senere.

Problemet er bare at det plager meg veldig at han skal gå inne. Jeg føler katter er lykkeligere når de får være ute. Så jeg lurer på om noen har erfaring å gjøre utekatt til innekatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt det... en utekatt som bmir innekatt vet jo hva som finnes der ute, og når verden først er oppdaget så er det ikke noe å sitte sperra inne hjemme..

Anonymkode: 4d252...d9b

• Liker 4
Skrevet

Vil heller ikke anbefale det. En katt som er vant til å gå ut, vil trolig bli veldig rastløs og lite tilfreds hvis verden blir krympet til arealet i en leilighet. Alternativet er en sikret balkong eller luftegård.

Har den vært innekatt tidligere, ser jeg ikke problemer, bortsett fra at den kan mase om å få undersøke hva som er ute hvis en bor i flukt med en hage f.eks

Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt å ha sibirkatt inne. Det er en rase som er nærere naturen enn andre raser. Har kjent flere med den rasen og de er veldig glad i å være ute å beskytte territoriet sitt.

Men jeg kjenner flere som har flyttet med sin utekatt, og det har gått helt fint.

Anonymkode: 07546...553

• Liker 4
Skrevet

Du kan ikke først gi katten et uteliv for så å holde katten inne. Det er dyreplageri og katten vil lengte etter utelivet å bli veldig ulykkelig å deprimert. Da er det bedre at katten forblir innekatt da vet ikke katten hva den går glipp av. Men om den først har fått smaken på utelivet vil den aldri ønske å gå tilbake. Er som å sette katten fengslet resten av livet 😕

Anonymkode: 657cd...1c8

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er synd at katten din skal måtte tilbringe kanskje flere år inne fordi leietakerne sier de vurderer og flytte om noen år.
For alt du vet skjer det ikke, og det kan hende du fremdeles kan leie der med nye eiere.

Katter er jo skapt til å være ute, og jeg mener at er det mulig bør de få lov til det.

Anonymkode: dd3df...57a

Skrevet
16 minutter siden, iluc skrev:

Hei godt folk 🙂

Jeg har nettopp skaffet en sibirkatt og hadde egentlig alltids tenkt at den skulle få gå ute. Jeg er omgitt av natur så er perfekt for katter her.

Men her jeg bor leier jeg, og det er høyt sannsynlig at leietakerne flytter om noen år, de har vært fall snakket om dette. Da er det best å gjøre katten min til innekatt, så vet jeg at han trives uansett hvor jeg måtte ende opp å bo senere.

Problemet er bare at det plager meg veldig at han skal gå inne. Jeg føler katter er lykkeligere når de får være ute. Så jeg lurer på om noen har erfaring å gjøre utekatt til innekatt?

La katten gå ute, og blir det aktuelt med flytting skaffer du deg et sted hvor katten fremdeles kan gå ute. 

Utrolig leit om katten skal måtte tilbringe all sin tid inne, når du har et flott uteaerale den kan gå på.

Anonymkode: dd3df...57a

• Liker 2
Skrevet

Åh, nå har du lært en person til å kalle utleier "leietaker"... 

• Liker 5
Skrevet
23 minutter siden, iluc skrev:

Hei godt folk 🙂

Ville ikke tvunget mine utekatter til å bli innekatter, det ville vært slemt og egoistisk av meg.

vi flyttet for ett år siden, og de liker sitt nye hjem. De var også utekatter der vi bodde før, og gikk helt greit å flytte.

Anonymkode: 64e77...67c

• Liker 1
Skrevet

En leietakere er en som leier en leilighet. Så hvis du leier er det du som er leietake.

Hvis utleier vurderer å flytte om noen år er det ikke sikkert det har noen betydning for deg, kanskje du kan bli boende allikevel.

Om du flytter er det ikke verre enn å ta med katten. Ved flytting pleier man holde katten inne i noen uker (mellom 4-8 uker anbefales litt ulikt). Folk med katt flytter jo de og, så det er ikke noe uvanlig med det. 

Anonymkode: 0658d...e54

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen, setter pris på det 🙂

Jeg blir så usikker på hva jeg skal gjøre altså. Hvis jeg tar sjansen på at han skal være utekatt hele livet, så må jeg være heldig på hvor jeg kan bo senere. Er ikke vanlig at husverter ønsker at leiern har husdyr, så kan bli vanskelig å finne annen leilighet. Hvis jeg skal kjøpe noe i fremtiden blir det mest sannsynlig i blokk, og da må jeg ha flaks at det er i 1. Etg.

Han er enda bare 4 mnder, og har blitt anbefalt å vente til han er 10-12 mnder for å slippe han ut på egen hånd. Så har enda en stund å tenke over dette.

Problemstillingen er altså; å ta sjansen på at bo-situasjon løser seg i fremtiden så han kan være ute eller at han blir innekatt så er jeg sikker på at uansett hvor jeg blir boende, så kan han bli med.

Skrevet
27 minutter siden, iluc said:

Takk for svar alle sammen, setter pris på det 🙂

Jeg blir så usikker på hva jeg skal gjøre altså. Hvis jeg tar sjansen på at han skal være utekatt hele livet, så må jeg være heldig på hvor jeg kan bo senere. Er ikke vanlig at husverter ønsker at leiern har husdyr, så kan bli vanskelig å finne annen leilighet. Hvis jeg skal kjøpe noe i fremtiden blir det mest sannsynlig i blokk, og da må jeg ha flaks at det er i 1. Etg.

Han er enda bare 4 mnder, og har blitt anbefalt å vente til han er 10-12 mnder for å slippe han ut på egen hånd. Så har enda en stund å tenke over dette.

Problemstillingen er altså; å ta sjansen på at bo-situasjon løser seg i fremtiden så han kan være ute eller at han blir innekatt så er jeg sikker på at uansett hvor jeg blir boende, så kan han bli med.

Ja for all del, du må ikke finne på slippe ut pus før han er 10-12 mnd og selvfølgelig kastrert og chippet. 

Jeg ville latt katten gå ute når den er gammel nok og ikke ta eventuelle utfordringer på forskudd. Det er jo ikke verre enn at når du ser etter leilighet neste gang så har du krav om at den er i første etasje. Det løser seg :)

Hvis du er usikker så får du bare vente til katten er gammel nok og vurdere igjen da. Kanskje har pus ikke vist noe interesse overhodet for å være ute :P

• Liker 1
Skrevet

Men hvis han ikke har vært ute ennå, er det vel ikke noe problem? Det eneste jeg vil anbefale et å anskaffe en katt til, ettersom det anbefales å ha to når de er innekatter. Jeg har to sibirkatter inne, og de viser ingen lyst til å gå ut. Så lenge de aktiviseres godt nok, går det helt fint :)

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde en Sibirkatt som innekatt i noen år fra den var liten, bodde i leilighet (utekatt nå, har flyttet til hus m hage).

Det gikk helt fint, den fikk lufte seg på terrassen (når vi var der selvsagt) og vi hadde den ute i bånd (noe som ikke var så populært, men det kan jo hende din vil det)

hvis den ikke har vært vant til å være ute (noe jeg regner med siden den bare er 4 mnd..??) så går det helt fint.

Når det er sagt så er det jo dumt å la den gå glipp av det når du har muligheten. Og med mindre du flyttet i høyblokk senere så er katter utrolig flinke til å tilpasse seg inngang/utgang - har en venninne som har bygget kattetrapp til 2. Etasje , no problem.

Men en innekatt må aktivisere mye mye mer en en som går ute, da kan det være en ide som flere nevner å få en til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt han ute i bånd noen ganger, og merker han liker det godt. Mye spennede å observere, lukter og lyder. Det er da jeg får den dårlige samvittigheten at jeg kanskje skal ha han som innekatt.

Vet jeg har god tid til å tenke over dette, men det plager meg såpass nå at jeg måtte bare høre hva andre mener.

Enig med deg "anonym bruker" at jeg ikke skal ta utfordringene på forskudd. Det blir for kjipt å ha han inne når det viser seg til syvende og sist at han kan være ute.

Hvis noen har erfaringer, så setter jeg stor pris på å få høre 🙂

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, iluc skrev:

Jeg har hatt han ute i bånd noen ganger, og merker han liker det godt. Mye spennede å observere, lukter og lyder. Det er da jeg får den dårlige samvittigheten at jeg kanskje skal ha han som innekatt.

Vet jeg har god tid til å tenke over dette, men det plager meg såpass nå at jeg måtte bare høre hva andre mener.

Enig med deg "anonym bruker" at jeg ikke skal ta utfordringene på forskudd. Det blir for kjipt å ha han inne når det viser seg til syvende og sist at han kan være ute.

Sibirkatter er ikke skapt for å være innekatter. Det er helt imot deres natur. Hilsen en som har 4 stk. 

Anonymkode: d4da4...af8

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sibirkatter er ikke skapt for å være innekatter. Det er helt imot deres natur. Hilsen en som har 4 stk. 

Anonymkode: d4da4...af8

Vel, det er vel individuelt for Sibirkatt som for alle andre katter.. Mine Sibirkatter har hatt utemuligheter, men er neimen ikke ute lenge av gangen, Max 10 min og ikke søren hvis det regner eller er kaldt 😆 

Men jeg er enig i at katter bør få være ute hvis det er mulig (HELT uavhengig om de er rasekatt eller ikke, finnes ingen raser som er «innekatter»)

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, iluc said:

Obs, vær forsiktig med å gå ute også i bånd når de er så små. Det er lett at de kommer seg løs. Pass ihvertfall på at han er idmerka og kastrert. Om du fremdeles ikke er sikker på at du vil ha pus som inne eller utekatt, dropp lufteturer i bånd. Da blir de jo veldig nysgjerrige på verden utenfor. 

Skrevet

Jeg er leietaker og har to katter som går ut. Det setter selvsagt begrensninger for hvor jeg kan bo, så jeg leier kun på steder med hage og skog i nærheten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...