Gjest Familytree Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 For noen uker siden gikk jeg gjennom mye hodepine og fysisk smerte, men jeg var ikke syk. Jeg sier ikke at jeg er hypokonder, men jeg lurer på hvordan folk overdriver ekte eller tenkt smerte. Er somatisering relatert til dette? Gikk du gjennom noe lignende? Hva er din erfaring med hypokondri eller somatisering?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Det kalles helseangst i dag. Jeg forstår ikke helt dette med at du skriver at du hadde mye hodepine og smerte uten at du var syk, men at du mener du ikke har helseangst. Altså, de fleste som får hodepine har ikke en sykdom til grunn for sin hodepine, og man har ikke helseangst om det ikke er en sykdom som gjør at man får hodepine. Da har du i såfall misforstått hva helseangst er. Hodepine kan skyldes for eksempel tensjon i muskulatur eller at man ligger skeivt når man sover og det har ingen sammenheng med helseangst. Hva som er å være "syk" er veldig forskjellig i ulike kulturer for eksempel, og oppfatning av helse er ulik fra person til person. Jeg kan for eksempel si til min venninne som ikke er norsk at jeg har smerter i magen og da kan hun si at det er å være syk, selv om jeg ikke oppfatter smerte som å "være syk". Helseangst og somatisering er ikke to sider av samme sak. Langt i fra. Helseangst er heller ikke å overdrive smerte, og somatisering er heller ikke å overdrive smerte da de som opplever det opplever en høyst reell smerte som det er kjempeviktig at man anerkjenner. Anonymkode: 969c0...b5d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helseangst er heller ikke å overdrive smerte, og somatisering er heller ikke å overdrive smerte Du er feil. Smertene er reelle, men bekymringen og frykten rundt den er større enn smerten i seg selv Anonymkode: 5ceda...ff0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #4 Skrevet 28. august 2019 Jeg er enig med deg i det, smerte er ekte og også følelsene men personen kan ufrivillig overdrive symptomene. Anonymkode: 5ceda...ff0
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er feil. Smertene er reelle, men bekymringen og frykten rundt den er større enn smerten i seg selv Anonymkode: 5ceda...ff0 Mener du "det er feil"? Det er uansett sånn at hverken helseangst eller somatisering er å overdrive smerte. Å være bekymret for hva som er årsaken til smertene er ikke å overdrive dem. Anonymkode: 969c0...b5d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du "det er feil"? Det er uansett sånn at hverken helseangst eller somatisering er å overdrive smerte. Å være bekymret for hva som er årsaken til smertene er ikke å overdrive dem. Anonymkode: 969c0...b5d Men å bekymre deg for mye for smerter som ikke er så alvorlige, hva er det? Anonymkode: 5ceda...ff0
Gjest Familytree Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kalles helseangst i dag. Jeg forstår ikke helt dette med at du skriver at du hadde mye hodepine og smerte uten at du var syk, men at du mener du ikke har helseangst. Altså, de fleste som får hodepine har ikke en sykdom til grunn for sin hodepine, og man har ikke helseangst om det ikke er en sykdom som gjør at man får hodepine. Da har du i såfall misforstått hva helseangst er. Hodepine kan skyldes for eksempel tensjon i muskulatur eller at man ligger skeivt når man sover og det har ingen sammenheng med helseangst. Hva som er å være "syk" er veldig forskjellig i ulike kulturer for eksempel, og oppfatning av helse er ulik fra person til person. Jeg kan for eksempel si til min venninne som ikke er norsk at jeg har smerter i magen og da kan hun si at det er å være syk, selv om jeg ikke oppfatter smerte som å "være syk". Helseangst og somatisering er ikke to sider av samme sak. Langt i fra. Helseangst er heller ikke å overdrive smerte, og somatisering er heller ikke å overdrive smerte da de som opplever det opplever en høyst reell smerte som det er kjempeviktig at man anerkjenner. Anonymkode: 969c0...b5d Ja, beklager. Helseangst. Jeg er enig i å erkjenne at bekymringen er reell, men jeg spør om din erfaring med helseangst.
Gjest Familytree Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er feil. Smertene er reelle, men bekymringen og frykten rundt den er større enn smerten i seg selv Anonymkode: 5ceda...ff0 Nei, Jeg gjorde feilen. Det er ikke "overdrive", men "overdreven", feil ord😅
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 Helseangst er så mangt. De verste tilfellene er de som føler seg friske, men som hele tiden leter etter symptomer på at de er syke. Tar tempen hele tiden, leter etter kuler (kreft) i kroppen, sjekker halsen for hovne mandler, måler føflekker for å se etter annerledesheter osv. denne type pasienter er de som også forlanger å bli sjekket med røntgen, mr, CT, blodprøver osv hele tiden, I TILFELLE det er noe galt. Anonymkode: 73320...6bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå