Gå til innhold

Ikke kalle barn flinke?


Maaaddepaaadde

Anbefalte innlegg

Kaller barnet for flink noen ganger, når barnet virkelig har vært flink, men berømmer oftest for innsatsen. Det går nok bra med barnet likevel. Husarrest bruker vi ikke, finnes bedre måter å oppdra barn på. Men det er min mening. 

Anonymkode: d6ce5...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel meir at barn skal utvikla ein indremotivert forståelse for kva det vil så å væra flink. Har ikkje vore på sånn kurs da, men snakker om  Men for eksempel når vi har gjort noko veldig bra, då forstår vi det stort sett? Eg veit når eg har "vore flink". Det er vel for at barn ikkje skal væra avhengig av ytre motivasjon konstant for å vita at dei er verdt noko? Eller at innsatsen deira er god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal bruke ordet flink for mye. Om barnet sitter og tegner, kan man fint kommentere at "Jeg legger mekre til at du konstentrerer deg veldig og jobber hardt med tegningen din" Når de er ferdige og skal vise tegningen kan man gjerne spørre de om hva de liker best med tegningen, hvordan de kom på å tegne dette osv, uten å si "Så flink!". Som noen andre nevnte, man kan fint like å tegn uten å måtte være flink. Man trenger ikke være flink til alt, men det at man jobber hardt og koser seg med å være kreativ er det viktigste. Selvfølgelig kan man si "så flink du er til å rydde opp tallerkenen din etter deg", men det er annerledes enn bare "du er flink!".

Anonymkode: 4d18a...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje hatt behov for et slik kurs selv. Her sier jeg "så snill du er som hjelper mamma med å brette klær, nå ble jeg glad, så flink du er" "så flink du er til å rydde!" "se pappa så fin kjole /navn/ har på seg idag!", "så fin du er på håret!". 

Fæl mamma, jeg. 

Anonymkode: b978e...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke man skal bruke ordet flink for mye. Om barnet sitter og tegner, kan man fint kommentere at "Jeg legger mekre til at du konstentrerer deg veldig og jobber hardt med tegningen din" Når de er ferdige og skal vise tegningen kan man gjerne spørre de om hva de liker best med tegningen, hvordan de kom på å tegne dette osv, uten å si "Så flink!". Som noen andre nevnte, man kan fint like å tegn uten å måtte være flink. Man trenger ikke være flink til alt, men det at man jobber hardt og koser seg med å være kreativ er det viktigste. Selvfølgelig kan man si "så flink du er til å rydde opp tallerkenen din etter deg", men det er annerledes enn bare "du er flink!".

Anonymkode: 4d18a...18d

Kan man ikke si at tegningen er fin også..? 

Anonymkode: b978e...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke si at tegningen er fin også..? 

Anonymkode: b978e...5d0

Man kan forsåvidt gjøre hva man vil, jeg ville nok sagt hva jeg likte med den. Eller funnet en spesifikk ting i tegningen som jeg syns var veldig bra. Så fin tegning er jo ganske vagt...

Anonymkode: 4d18a...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan forsåvidt gjøre hva man vil, jeg ville nok sagt hva jeg likte med den. Eller funnet en spesifikk ting i tegningen som jeg syns var veldig bra. Så fin tegning er jo ganske vagt...

Anonymkode: 4d18a...18d

Skjønner, det er jeg enig i . Tenker man kan si positive ting som at man liker sola de har tegna osv. Men når et barn kommer og stolt viser tegningen sin, og alt man gjør er å stille spm hva de liker med den selv, jeg vet ikke, synes det blir så kaldt.. 

Anonymkode: b978e...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til noe angående å gi barna ros.

Kan være nyttig å gi komplimenter fra deg selv, og begynne med "Jeg syns, jeg liker". Det gir mer intrykk av at DU ser dem og er menneskelig. Bruk gjerne navnet deres i setningen også. "Jeg liker så godt når vi kan sitte sammen i stua, Line, at du tegner mens jeg rydder. Det er så koselig å være sammen sånn!". 

Rosen vi gir er ekko som går igjen i tankene til barna resten av livet. Hvis de bare får høre "flink" og "fin" uten kontekst eller individualisme, så vil de stange hodet i veggen.

Anonymkode: c651c...63e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør barna mine bra ting, får de skryt, uansett hva spesialister måtte mene.

Anonymkode: 1902d...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør barna mine bra ting, får de skryt, uansett hva spesialister måtte mene.

Anonymkode: 1902d...def

Ingen som har sagt du ikke skal skryte. Det handler om å gi omtenksom skryt, istedet for hjernedød skryt som forvirrer barna og gjør dem stressa.

Anonymkode: c651c...63e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har sagt du ikke skal skryte. Det handler om å gi omtenksom skryt, istedet for hjernedød skryt som forvirrer barna og gjør dem stressa.

Anonymkode: c651c...63e

Og så må man jo huske å gjøre barna om til snøfnugg, som ikke skal tåle noe som helst. 

Anonymkode: 1902d...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner, det er jeg enig i . Tenker man kan si positive ting som at man liker sola de har tegna osv. Men når et barn kommer og stolt viser tegningen sin, og alt man gjør er å stille spm hva de liker med den selv, jeg vet ikke, synes det blir så kaldt.. 

Anonymkode: b978e...5d0

Men det er jo fordi du er vant til at det skal gies "flink-skryt" for alt mulig. Barn derimot har ikke den forventningen med mindre vi skaper den. Du trenger ikke bruke en kald tone når du sier det, vær begeistret i tonefallet. "Få se hva du har tegnet? Oi, en dinosaur! Kan du fortelle litt om tegningen" eller "oi, jeg ser at du har kost deg lenge med å tegne. Har denne dinosauren hele seks bein?". Anerkjennelsen blir faktisk varmere og mer genuin når man oppriktig ser på tegningen og snakker om den, enn å gå for en innøvd "så flink du er"-kommentar. Det er ikke kaldt! Det er bare fordi vi er oppdratt til å være flinke i alt mulig at vi innbiller oss at det er så viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Og så må man jo huske å gjøre barna om til snøfnugg, som ikke skal tåle noe som helst. 

Anonymkode: 1902d...def

På hvilken måte blir barn sterkere av å hele tiden bli fortalt at de er flinke?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Albbas skrev:

På hvilken måte blir barn sterkere av å hele tiden bli fortalt at de er flinke?? 

De får selvtillit. De får også beskjed når de gjør noe som ikke er bra.

Anonymkode: 1902d...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De får selvtillit. De får også beskjed når de gjør noe som ikke er bra.

Anonymkode: 1902d...def

Å få fortalt at man er generelt flink («så flink du er») gir ikke god selvtillit. Derimot det motsatte. Mye bedre med konkrete, men gode, tilbakemeldinger isteden. 

Anonymkode: 38460...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De får selvtillit. De får også beskjed når de gjør noe som ikke er bra.

Anonymkode: 1902d...def

De får selvtillit?? Og hva skjer når de plutselig ikke er søte små barn lenger, og ikke lenger får skryt for alt de foretar seg?

Det er jo din strategi som gir snøfnugg som trenger skryt for alt de gjør. 

Bygg heller god selvfølelse enn å gjøre dem avhengig av skryt for alt de foretar seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er sjelden jeg sier «bruk sunn fornuft» da jeg tenker at råd fra helsepersonell eller andre fagkyndige er noe man bør forholde seg til - de vet hva de snakker om! Men her velger jeg å si nettopp det; bruk sunn fornuft!

Har 10 år i barnehage i min arbeidskarriere, både som pedagog og assistent. Kommer det ei jente inn, stolt og kry over sin nye kjole, så anerkjenner jeg den følelsen. Jeg kommenterer kjolen! Neste dag har hun kanskje ikke på seg kjolen, og hun jeg klarer da å gi henne en god velkomst ved å bare fortelle henne at det er fint å se henne. Alt med måte, sunn fornuft, og en god blanding. Et barn skades ikke av å roses for kjolen en gang i blant, så lenge barnet også blir tatt godt imot når hun ikke har på kjolen. 

At det skal legges føringer for hvordan vi skal snakke med barna våre og hvilke ord vi kan bruke, er også noe jeg tar med ei klype salt. Min datter er flink å danse, og det fortjener hun å høre. På samme måte som jeg ofte sier at hun er flink til å rydde, for det er hun. Det er mange ting hun er FLINK til og legger mye innsats i, og hun fortjener å høre nettopp det; at hun er flink. Vi sier derimot ikke at hun er flink til å sove eller flink til å spise, det handler om noe annet. Jeg parkerer mine pedagogstøvler når jeg kommer hjem på ettermiddagen. Da får barna mine være flinke, og får de ikke til noe sørger vi for at det også er helt ok. 

Husarrest var noe jeg som barn aldri hadde, konsekvensene kom på andre måter. Jeg klarte meg fint uten. Stjal ikke noe og har ikke vært kriminell som voksen. Mine barn kommer heller ikke til å få husarrest, da det å hindre dem fra sosialt samspill ikke akkurat lærer dem at å stjele på rema er galt. Da blir heller den stjålne sjokoladen levert tilbake på rema av barnet selv. 

Anonymkode: 1e422...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Albbas skrev:

De får selvtillit?? Og hva skjer når de plutselig ikke er søte små barn lenger, og ikke lenger får skryt for alt de foretar seg?

Det er jo din strategi som gir snøfnugg som trenger skryt for alt de gjør. 

Bygg heller god selvfølelse enn å gjøre dem avhengig av skryt for alt de foretar seg. 

Nei, de får skryt når de er flinke på skolen og rettledning når de ikke gjør det bra.

Anonymkode: 1902d...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maaaddepaaadde skrev:

Men noe jeg reagerte på blant annet var, du skal aldri si at barnet ditt er flink? Husker ikke helt men det var et ord som var for dømmende for barn skal være gode uansett, så isteden for og si så flink du er skal du blant annet si nå gjør du det bra med leksene, og ikke du er flink med leksene. Jeg spurte helsesøster senere da det var hu som anbefalte det kurset, og som hun sa kanskje ikke misbruke ordet flink, og det er greit nok. Men virkelig ikke si det i det heletatt nesten er jo helt sykt. Jeg bruker ofte flink hjemme med min datter på 2år, tar på seg sko selv, så flink du er osvosv. 

Hvis man sier "så flink du er" så knyttes barnets identitet opp mot å være flink. Sier man derimot f.eks. "dette ser jeg du har jobbet hardt med" så gir man ros for noe barnet har gjort, ikke noe barnet er eller ikke er.

Det er sikkert andre som kan forklare det bedre, men det har med hvordan barnet føler seg å gjøre.

Sitat

 

Også husarrest? De sa du skal aldri gi barnet ditt husarrest. Så da har jeg litt konstruktive spørsmål, hva om barnet stjeler da tenke jeg blant annet en god snakk og ikke ut på noen dager er en god straff.

 

Straff har ingenting for seg. Konsekvenser, derimot, er noe annet enn straff. Konsekvenser av handlinger. Konsekvensen har noe med handlingen å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...