Gå til innhold

Ikke kalle barn flinke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på COS kurs(circle of Security) 

Dette kurset er sikkert fint for mennesker som ikke vet helt åssen og kontroller følelsene sine. Og er et anbefalt kurs. 

Men noe jeg reagerte på blant annet var, du skal aldri si at barnet ditt er flink? Husker ikke helt men det var et ord som var for dømmende for barn skal være gode uansett, så isteden for og si så flink du er skal du blant annet si nå gjør du det bra med leksene, og ikke du er flink med leksene. Jeg spurte helsesøster senere da det var hu som anbefalte det kurset, og som hun sa kanskje ikke misbruke ordet flink, og det er greit nok. Men virkelig ikke si det i det heletatt nesten er jo helt sykt. Jeg bruker ofte flink hjemme med min datter på 2år, tar på seg sko selv, så flink du er osvosv. 

En annen ting jeg reagerte på er hai musikk, de mente at din haimusikk stammer alltid fra noe vondt i barndommen, min haimusikk, er når barnet gråter i bilen, da får jeg ikke gjort noe og jeg kjenner haimusikken  kommer. Jeg var et barn som likte og kjøre bil når jeg var liten, så når jeg tokk det opp at jeg får haimusikk pga det er ikke min oppvekst. Så mente de at kanskje de ikke har fortalt meg det? 

En annen sin haimusikk på dette kurset var når barnet gikk litt lengre vekk fra ho. Da også lurte jeg fælt på åssen dette kan ha vært noe som har påvirket hun i barndommen og spurte. Og som hun sa, det var jo ikke relatert til barndommen. Men de på kurset var jo skråsikker på all haimusikk var relatert til at det hadde skjedd deg på en dårlig måte som påvirket deg senere. 

Også husarrest? De sa du skal aldri gi barnet ditt husarrest. Så da har jeg litt konstruktive spørsmål, hva om barnet stjeler da tenke jeg blant annet en god snakk og ikke ut på noen dager er en god straff. Nei dette cos kurset sier da er det foreldrene det er noe galt med. Når jeg var 12 var jeg godt lært til rett og galt, men hang meg på de andre på butikken og «stjelte» for og bli kul. Mamma kunne ikke gjort noe annderledes, ble med 2 ganger før jeg skjønte at jeg ikke kunne være med på det bare for og bli likt. Men syntes absolutt da det er rettferdig med husarrest. 

Men på cos kurset er det no go, hva skal det blir ut av barnet våres, når samfunnet vil at de skal bli behandla med silkehansker helt til de flytter ut. 😅 

tanker? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om du har misforstått forferdelig mye på det kurset...

Abefaler deg å se på folkom.no..

Haimusikk ja røtter fra egen oppvekst, ja, men du har misforstått dette også. At du likte å kjøre bil er irrelevant.. det du får haimusikk av, er jo som du sier at du ikke får gjort noe med at barnet ditt gråter. Det har ingenting med bilkjøring å gjøre. Du har en trang til å få gråten til å stoppe, altså er du redd for gråt..

Å ikke si flink i det hele tatt er ikke noe vi hørte om.. det stpr ikke i cos-boken heller. Men det er ganske vanlig teori at man ikke skal bruke ordet flink i utide, blat annet fordi det kan gjøre at barnet tror det MÅ være flink i alt, og dermed får angst for å ikke være flink i ting. 

Cos handler ikke om å ta i med silkehansker... tvert om er jo en stor del av cos å sette grenser! Men grenser kan gis på en vennlig og bestemt måte, på en måte som anerkjenner barnets følelser, og som lærer barnet noe.. å bare si nei og fy og gå på rommet ditt, er ikke cos. Å si jeg skjønner du ble sint, det er lov, men det er ikke lov å slå, og så gi konsekvenser, er cos.

Anonymkode: 42164...2cb

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om du har misforstått forferdelig mye på det kurset...

Abefaler deg å se på folkom.no..

Haimusikk ja røtter fra egen oppvekst, ja, men du har misforstått dette også. At du likte å kjøre bil er irrelevant.. det du får haimusikk av, er jo som du sier at du ikke får gjort noe med at barnet ditt gråter. Det har ingenting med bilkjøring å gjøre. Du har en trang til å få gråten til å stoppe, altså er du redd for gråt..

Å ikke si flink i det hele tatt er ikke noe vi hørte om.. det stpr ikke i cos-boken heller. Men det er ganske vanlig teori at man ikke skal bruke ordet flink i utide, blat annet fordi det kan gjøre at barnet tror det MÅ være flink i alt, og dermed får angst for å ikke være flink i ting. 

Cos handler ikke om å ta i med silkehansker... tvert om er jo en stor del av cos å sette grenser! Men grenser kan gis på en vennlig og bestemt måte, på en måte som anerkjenner barnets følelser, og som lærer barnet noe.. å bare si nei og fy og gå på rommet ditt, er ikke cos. Å si jeg skjønner du ble sint, det er lov, men det er ikke lov å slå, og så gi konsekvenser, er cos.

Hadde også tenkt jeg hadde misforstått. Men jeg snakket med dem også etter kurset da disse tinga var jeg uenig i. Og da var som jeg skrev her det ble lagt fram fra dem. Ikke si flink, aldri husarrest, og haimusikk kom fra det du hadde opplevd selv. 

Skrevet

Har samme erfaring som deg TS. Ikke bruke ordet flink,  flere fikk beskjed om at deres haimusikk stammet fra deres egen barndom og noe deres foreldre gjorde feil igjen. Jeg tok også dette opp,  men blei avfeid med at jeg ikke hadde nok innsikt i min egen situasjon og ble anbefalt videre kurs 😅 Meldt meg av etter fem møter og tok det opp med helsestasjon. De tok saken videre for flere hadde klagd. 

Anonymkode: dacc7...8fe

• Liker 2
Skrevet

Når du sier at barnet ditt "er" flink, soer det noe som hvem de er som individ. Om du sier at de gjør noe godt, sier det kun noe om nettopp den handlingen du berømmer. 

Det er kanskje ikke stor forskjell i ordene, men forskjell i betydning er stor. Hvis du kan unngå at barnet skal fryke om de er gode nok eller ikke, kan du ikke bare drite i å si "du er flink"? 

Anonymkode: 35096...20b

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

For noe sludder dette kurset du var på... 

Ikke si at barnet er flink for da tror det at det må være flink i alt og dermed får angst for ikke være flink nok...   

Husarrest er en tullete straff så deg er greit nok. 

Haimusikk?? 

Jeg var på et foredrag i bhg for flere år siden der de mente på at barn aldri skulle ha komplimenter for klær, frisyre eller ting..  helt forbudt å si feks " så fine fletter" eller "så fin kjole," ..       kan skjønne de tar skade av det....  🙄

Skrevet

Kan jo hende den du snakket med ikke er så god til å formidle? 

Man kan si at barna er flinke, men ikke overdriv. Ikke vurder alt barna gjør utifra flink og ikke flink. "Å så flink du er til å tegne" er for eksempel ganske unødvendig å si - barnet trenger ikke være FLINK for å like å tegne. Du kan vise begeistring på andre måter. 

Haimusikk ble jo forklart over her. Jeg tror du har tatt det litt for bokstavelig, eventuelt har kursholderen tatt det for bokstavelig. 

Det er helt riktig at straff ikke er sett på som et godt virkemiddel. Det betyr ikke at man skal ta på barna med silkehansker, men du skal ikke straffe dem. Den enkleste grunnen til det er at det ikke funker. Straff endrer ikke barns atferd til det positive. 

Husarrest er noe jeg aldri har opplevd folk gi i virkeligheten, har bare sett det på tv. :P Men det går altså fint å oppdra barn uten å gi dem husarrest. Du nevner din erfaring med nasking - mener du virkelig husarrest hadde noe å si?? Er det ikke bedre å oppfordre barnet til å gå tilbake til butikken, unnskylde seg, kanskje omså spørre butikken om barnet kan gjøre opp for seg ved å jobbe gratis, ett eller annet? Hvordan skal husarrest hjelpe fra eller til? 

Å straffe noen som oppfører seg dårlig er et instinkt vi mennesker har (fordi det å støte ut noen som oppfører seg dårlig øker vår egen sjanse for overlevelse). Men det funker ikke sånn som vi ønsker på barna våre, sånn jevnt over. 

Skrevet

Ja, haimusikk kommer av det du har opplevd selv. Men din tolkning av det er feil..

Som jeg skrev over: du har ikke haimusikk for å kjøre bil. Du later til å tro at det at du føler det mens dere kjører bil da skal nety at du har dårlig barndomserfaring med å kjøre bil. Men det er det jo ikke. Haimusikken du får skriver du jo at du føler fordi du ikke får gjort noe med gråten. Det er altså en oppfatning om at du må gjøre noe med gråten, at gråt er farlig og negativt og noe som må stoppes og forhindres. Og DEN oppfatningen kommer av noe du har lært i barndommen, f.eks. av at dine foreldre fikk hetta om du grein, så du fikk inntrykk av at det er farlig å grine.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke kursholderen selv har forstått hva det er de egentlig skal formidle.

Anonymkode: 66a2e...a51

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, theTitanic skrev:

For noe sludder dette kurset du var på... 

Ikke si at barnet er flink for da tror det at det må være flink i alt og dermed får angst for ikke være flink nok...   

Husarrest er en tullete straff så deg er greit nok. 

Haimusikk?? 

Jeg var på et foredrag i bhg for flere år siden der de mente på at barn aldri skulle ha komplimenter for klær, frisyre eller ting..  helt forbudt å si feks " så fine fletter" eller "så fin kjole," ..       kan skjønne de tar skade av det....  🙄

Skjønner jo at de kan ta skade av så finne fletter eller kjole når den andre ikke får høre det samme, man kan jo faktisk ta skade av alt man sier bare det tolkes feil. Men hvilken verden vil det bli til slutt da om man skal legge til rette for absolutt at alt skal være riktig. Det vil det ikke  gå med mindre alle blir stumme 😂 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, haimusikk kommer av det du har opplevd selv. Men din tolkning av det er feil..

Som jeg skrev over: du har ikke haimusikk for å kjøre bil. Du later til å tro at det at du føler det mens dere kjører bil da skal nety at du har dårlig barndomserfaring med å kjøre bil. Men det er det jo ikke. Haimusikken du får skriver du jo at du føler fordi du ikke får gjort noe med gråten. Det er altså en oppfatning om at du må gjøre noe med gråten, at gråt er farlig og negativt og noe som må stoppes og forhindres. Og DEN oppfatningen kommer av noe du har lært i barndommen, f.eks. av at dine foreldre fikk hetta om du grein, så du fikk inntrykk av at det er farlig å grine.

Nei, dette er jo bare noe jeg opplever i bilen. Hu kan gått gråte andre steder, men da har jeg ikke samme reaksjon. Helsesøster har blant annet rådet meg til og la jentungen ligge litt før hu sovner, da hu gjerne gråter rett før hu sovner. Det går jo helt fint. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Albbas skrev:

Kan jo hende den du snakket med ikke er så god til å formidle? 

Man kan si at barna er flinke, men ikke overdriv. Ikke vurder alt barna gjør utifra flink og ikke flink. "Å så flink du er til å tegne" er for eksempel ganske unødvendig å si - barnet trenger ikke være FLINK for å like å tegne. Du kan vise begeistring på andre måter. 

Haimusikk ble jo forklart over her. Jeg tror du har tatt det litt for bokstavelig, eventuelt har kursholderen tatt det for bokstavelig. 

Det er helt riktig at straff ikke er sett på som et godt virkemiddel. Det betyr ikke at man skal ta på barna med silkehansker, men du skal ikke straffe dem. Den enkleste grunnen til det er at det ikke funker. Straff endrer ikke barns atferd til det positive. 

Husarrest er noe jeg aldri har opplevd folk gi i virkeligheten, har bare sett det på tv. :P Men det går altså fint å oppdra barn uten å gi dem husarrest. Du nevner din erfaring med nasking - mener du virkelig husarrest hadde noe å si?? Er det ikke bedre å oppfordre barnet til å gå tilbake til butikken, unnskylde seg, kanskje omså spørre butikken om barnet kan gjøre opp for seg ved å jobbe gratis, ett eller annet? Hvordan skal husarrest hjelpe fra eller til? 

Å straffe noen som oppfører seg dårlig er et instinkt vi mennesker har (fordi det å støte ut noen som oppfører seg dårlig øker vår egen sjanse for overlevelse). Men det funker ikke sånn som vi ønsker på barna våre, sånn jevnt over. 

Den skal jeg ta med meg, ang biten om husarrest. Er jo selvfølgelig ikke nødvendig og mye bedre og gjøre det på måten du sier, det formidla de ikke noe om gjøre måten utenom og bare si du har gjort noe galt, jeg skjønner at du har det vondt, men det er ikke lov. Mye bedre lærdom i det du skrev, jeg er selv oppvokst med husarrest, så den er fort og føre videre, jeg har jo bare en 2åring enda, så jeg har ikke helt kommet til det stadiet, godt og kunne lære fortsatt 😅

Endret av Maaaddepaaadde
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier at barnet ditt "er" flink, soer det noe som hvem de er som individ. Om du sier at de gjør noe godt, sier det kun noe om nettopp den handlingen du berømmer. 

Det er kanskje ikke stor forskjell i ordene, men forskjell i betydning er stor. Hvis du kan unngå at barnet skal fryke om de er gode nok eller ikke, kan du ikke bare drite i å si "du er flink"? 

Anonymkode: 35096...20b

Uenig. Man kan da si "nå var du flink som". Det sier jo ikke noe om de som individ, men noe om den gjerningen de akkurat gjorde. 

Og selvfølgelig kan man kalle barnet flink. Vi har alle noe vi er flinke i, og det er viktig at man får den selvtilitten man får vite at "dette er du flink til" eller "dette er du god i".  

Anonymkode: 3503b...43c

• Liker 1
Skrevet

Hva er haimusikk? Er det sanger om haier? Er det lyder av haier? Er det haier som spiller instrumenter eller synger?

Anonymkode: 3e805...1c9

• Liker 8
Skrevet

Et barn er ikke flink, på samme måte som et barn ikke er slemt. Men det er slemt å kaste stein. Og barnet kan være veldig flink til å knytte skoene sine. 

Har alltid lært at man ikke skal tildele barna generelle egenskaper. 

Anonymkode: 81650...736

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er haimusikk? Er det sanger om haier? Er det lyder av haier? Er det haier som spiller instrumenter eller synger?

Haimusikk er den typen musikken som kan virke skremmende, altså du kjenner kanskje hjertet slår litt kjappere eller setter seg i halsen, du blir stresset osv. Så setter du deg inn i en situasjon da dette kommer med tanke på noe med barnet. Kort forklart. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme erfaring som deg TS. Ikke bruke ordet flink,  flere fikk beskjed om at deres haimusikk stammet fra deres egen barndom og noe deres foreldre gjorde feil igjen. Jeg tok også dette opp,  men blei avfeid med at jeg ikke hadde nok innsikt i min egen situasjon og ble anbefalt videre kurs 😅 Meldt meg av etter fem møter og tok det opp med helsestasjon. De tok saken videre for flere hadde klagd. 

Anonymkode: dacc7...8fe

Kanskje vi har hatt samme kurs plass , eller personer. 😂 

Skrevet
5 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev:

Nei, dette er jo bare noe jeg opplever i bilen. Hu kan gått gråte andre steder, men da har jeg ikke samme reaksjon. Helsesøster har blant annet rådet meg til og la jentungen ligge litt før hu sovner, da hu gjerne gråter rett før hu sovner. Det går jo helt fint. 

De andre stedene får du gjort noe med gråten om du ønsker. Du skrev eksplisitt at det var fordi du ikke fikk gjort noe med den i bilen.

Poenget er uansett at du har misforstått.. og det er jo ikke bilkjøring du får haimusikk av, men barn som gråter i bilen... som da altså kan bety at du har opplevd noe i barndommen som har gitt deg en oppfatning av at dette ikke er greit.

• Liker 1
Skrevet

Å ikke si flink til alt er ikke å ALDRI si flink. Det som er viktig er at vi beskriver hva barnet gjør, istedenfor å hele tiden "gradere" barnet med flink. Flink ja, men i forhold til hva? Var jeg like flink i dag som i går? Hva om jeg ikke synes jeg var flink selv?

Ros er noe komplisert, men jeg merker selv hvor mye jeg liker beskrivende ros på jobben som "det var kjapt utført arbeid" enn "så flink du er".

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google cos og haimusikk... eller se på folkom.no..

Haimusikk er den følelsen av panikk/ubehag/redsel du ofte føler, uten at det egentlig er grunn til å føle det slik.

Du føler noe som ikke egentlig passer til situasjonen, som f.eks. at du blir dritstresset om ungen din somler, men det er jo ikke noe dere skal nå, så det er egentlig ikke noen grunn til at du skal bli stresset. Det kan bunne i at du som liten ble kjeftet eller skyndtet på hele tiden, så du lærte å føle at somling er fælt og fører til negative ting (som kjeft), og derfor er instinktet ditt å beskytte barnet ditt mot de negative tingene med somling - og derfor er impulsen din å få barnet til å slutte å somle..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...