AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #41 Skrevet 28. august 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har observert en ansatt i en butikk som var tydelig ruset på jobb. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde noe, men hvor kan man eventuelt melde fra om en sånn situasjon? Hva ville dere gjort dersom dere opplevde å være vitne til en rusa person på jobb i butikk? Anonymkode: 949a2...4e5 Hvordan vet du at personen var rusa og at det ikke er snakk om en sykdom? Anonymkode: 5fb38...e6c 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #42 Skrevet 28. august 2019 5 timer siden, Purple_Pixiedust skrev: Man er ikke farlig bare fordi man er rusa. Men det kan man faktisk være. Har faktisk opplevd at en sterkt rusa person hallusinerte og prøvde å knivstikke meg. Anonymkode: a84c1...c2e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #43 Skrevet 28. august 2019 Men folkens.. hun var rusa Anonymkode: 949a2...4e5
Purple_Pixiedust Skrevet 28. august 2019 #44 Skrevet 28. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det kan man faktisk være. Har faktisk opplevd at en sterkt rusa person hallusinerte og prøvde å knivstikke meg. Anonymkode: a84c1...c2e Det kan så være. En ikke-rusa person kan gjøre det samme. Jeg har mye erfaring med rusmisbrukere og majoriteten er altså helt ufarlige. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #45 Skrevet 28. august 2019 Selvsagt sier man fra! Det er ens plikt i samfunnet. Anonymkode: ba1cb...70f
Thyra Skrevet 28. august 2019 #46 Skrevet 28. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Personen var tydelig ruset og i dårlig form. Jeg er bekymret både for den ansatte og alle barn som var vitne til personen. Jeg var ikke ute etter å tyste bare hjelpe, men skjønner jeg ikke trenger å ha så dårlig samvittighet for at jeg ikke reagerte. Anonymkode: 949a2...4e5 Hvordan tenker du at det å få vedkommende sparket fra jobben skulle hjelpe hn???
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #47 Skrevet 28. august 2019 Jeg jobbet i klesbutikk for barn da jeg var på kjøret. Utrolig at ingen brydde seg og meldte ifra. Er et under at jeg aldri spydde på en unge, mistet en baby eller rett og slett bare døde i kassa. Så ut ifra min erfaring så driter folk i alle andre enn seg selv og sine. Jeg hadde meldt ifra. Anonymkode: dce7a...333
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #48 Skrevet 28. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du, dette klarer lederen for bedriften fint å vurdere selv. Anonymkode: db1cb...bee Du, det kan være. Anonymkode: 76785...9c4
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2019 #49 Skrevet 28. august 2019 La oss si at personen som TS har observert faktisk var ruset. Mener dere virkelig for ramme alvor at det er feil av TS å melde fra? Jeg kan fortelle dere at jeg går ikke i en butikk der jeg risikerer å treffe på en ruset person som ikke helt er tilstede. Så jeg hadde faktisk sagt fra dersom dette var en butikk jeg gikk ofte i og der jeg visste hvem lederen var. Både kunder og andre ansatte fortjener å slippe å forholde seg til en person som er synlig ruset på jobb. Hvis ledelsen ikke gidder å gjøre noe med problemet så mister de kunder. Det blir da deres problem. Jeg mener også at man som leder der det blir oppdaget at en person er ruset på jobb så må man ha som fokus å hjelpe personen. Kanskje det er det at en blir sett som ruset på jobb som gir en muligheten til å løse problemet? Dette er i alle fall holdningen vi har hos oss.
Thyra Skrevet 28. august 2019 #50 Skrevet 28. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet i klesbutikk for barn da jeg var på kjøret. Utrolig at ingen brydde seg og meldte ifra. Er et under at jeg aldri spydde på en unge, mistet en baby eller rett og slett bare døde i kassa. Så ut ifra min erfaring så driter folk i alle andre enn seg selv og sine. Jeg hadde meldt ifra. Anonymkode: dce7a...333 Hadde det hjulpet deg om noen meldte fra den gangen?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #51 Skrevet 28. august 2019 43 minutter siden, Thyra skrev: Hadde det hjulpet deg om noen meldte fra den gangen? Hadde ikke gjort noen forskjell for min del. Hadde funnet en annen jobb, dratt på nav eller begynt på skolen. Men butikken hadde sikkert tjent på det, regner med en del gikk rett forbi når de så det var jeg som stod i kassa. Anonymkode: dce7a...333
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #52 Skrevet 28. august 2019 3 timer siden, Thyra skrev: Hvordan tenker du at det å få vedkommende sparket fra jobben skulle hjelpe hn??? Det har jeg da aldri tenkt! Anonymkode: 949a2...4e5
KillerKitty Skrevet 28. august 2019 #53 Skrevet 28. august 2019 (endret) Men "tydelig rusa" kan bety så mangt. Var personen fjern, sløvende og fraværende, eller var hun hyper, vill i blikket og snufset veldig mye? Men uansett. Helt ærlig så blir det vel lagt merke til av sjefen eller andre ansatte ganske fort, dersom det faktisk er sånn at personen er overstadig ruset fra tid til annen. Men for alt du vet har personen bare vært hos tannlegen og helt ny på valium, liksom. Endret 28. august 2019 av KillerKitty
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #54 Skrevet 29. august 2019 Hvordan virket han ruset? På hva liksom? Anonymkode: 558a1...e45
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2019 #55 Skrevet 29. august 2019 Hvorfor diskuterer vi om personen var ruset? Hvorfor kan vi ikke forutsette at TS observerte en ruset person og slutte med alt dette "du har ikke kompetanse til å se om en person er ruset" tullsnakket. Er det fordi dere selv pleier å gå på jobb når dere ser ruset ut men egentlig bare er sløv/høy på reseptbelagt medisin? Jeg har krav på å jobbe i et HMS miljø som er trygt. Dersom jeg tilstadighet blir møtt av en ruset kollega er dette et brudd på min rettighet. Som kunde ville jeg sett på det som en selvfølge å melde fra om at en person ansatt ved en bedrift var ruset på jobb, akkurat som jeg ville sagt fra om en ubehøvlet eller frekk person. Jeg ville også sagt fra dersom jeg kom til stengt butikk i åpningstiden. Hvorfor denne voldsomme beskyttelsen av personer i selvpåført rus?
Thyra Skrevet 29. august 2019 #56 Skrevet 29. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg da aldri tenkt! Anonymkode: 949a2...4e5 Men det er gjerne det som blir resultatet av å melde fra.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #57 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: Men det er gjerne det som blir resultatet av å melde fra. Vis gjerne hvor jeg har skrevet at jeg vurderte å melde fra. Det er dårlig å legge ord i munnen på meddebattanter. Anonymkode: 949a2...4e5
Thyra Skrevet 29. august 2019 #58 Skrevet 29. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vis gjerne hvor jeg har skrevet at jeg vurderte å melde fra. Det er dårlig å legge ord i munnen på meddebattanter. Anonymkode: 949a2...4e5 Beklager. Kan noen ganger gå litt i surr i de ulike anonymkodene.
Gjest Lama_Drama Skrevet 29. august 2019 #59 Skrevet 29. august 2019 21 timer siden, Sam Jones skrev: Hæ? For noen rare svar! Opplever jeg uproff oppførsel av ansatt har jeg da rett til å melde fra. «Tydelig ruset» vil være innafor den kategorien. Om sjefen himler med øynene får h*n bare gjøre det, det er h*ns butikk/ merkevare det går ut over. Djeez. Enig. De mister kunder pga en ansatt, da bør jo lederen være glad folk sier i fra.
Gjest theTitanic Skrevet 29. august 2019 #60 Skrevet 29. august 2019 Hvordan rusa da? Det er en rekke medikamenter som gjør at en person ser ruset ut. Morfin preparater for smertelindring, benzopreparater mot angst og antipsykotika der man kan få tomt zombieaktig blikk. Noen antiepileptika kan man se ruset ut av. Noen sykdommer ser man helt fjern ut av. ADHD medisiner kan syntes på øynene. Hvordan kjøpe kan du vite at det ikke er noe av dette? Og hvorfor tror du at DU kan se at han er rusa, mens hans kollegaer ikke legger merke til det i det hele tatt? Er kollegaene stokk dumme og du veldig smart som ser dette med et øyekast tenker du?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå