Gå til innhold

Klærne lukter surt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg fatter ikke hvorfor? Det lukter godt når det er nyvasket fra maskinen og det lukter godt når jeg bretter det ettet at det har hengt til tørk, men så fort jeg tar det ut av skapet noen dager senere er det en sur lukt i både klær og sengetøy.  Disse ligger ikke i samme skap, så det er ingen død mus nederst i skapet som forårsaker dette.

Har prøvd å kjøre maskinen på 95°C med eddik, men det hjelper ikke...

Husmortips mottas med stor takk!

Anonymkode: 04d6d...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor/hvordan tørker du tøyet? 

Anonymkode: e27a8...81a

Skrevet

Lenge siden skapene er vasket? Tøm alt og vask alt inni og alle kriker og kroker

Anonymkode: d8a07...d9f

• Liker 1
Skrevet

Ååå.. jeg har samme problem!!!

det hjelper ikke at jeg vasker skapet/kommoden..

så jeg trenger også tips

Anonymkode: 4ad2c...cf2

• Liker 1
Skrevet

Garderobeskapene er helt nye, flyttet inn i nybygget leilighet i fjor.

Nå tørker klærne ute på terrassen i sola, så det er ingen fuktig kjeller de henger i heller.

Blir helt gal av å gå og lukte på tøyet hele tida!

Godt det ikke bare er jeg som har dette problemet. 

Er redd vaskemaskinen må byttes ut, men den fungerer jo helt fint. Hmm...

Skrevet

Sikker på at det er 100% tørt når du legger det i skapet?

Anonymkode: f1445...ac0

• Liker 8
Skrevet

Er skapet montert med skap-ryggen mot en yttervegg? I så fall kan det hende at det er mugg i skapet.

Anonymkode: 5563d...6a8

• Liker 3
Skrevet

Ta en titt i denne tråden angående mugg på møbler som står inntil yttervegg 

• Liker 1
Skrevet

Blokker av sedertre. Bruker det på sengetøy, ellers begynner det å lukte litt rart.

Ellers høres det ut som om tøyet blir fuktig i skapet. 

Anonymkode: 96eb6...20e

• Liker 2
Skrevet

Prøvd å måle luftfuktighet i boligen?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det sånn før. Der jeg bodde før, etter at jeg flyttet er lukten borte. Jeg har kjøpt ny vaskemaskin også, kanskje det har noe å si. Jeg aner ikke, men vet hvordan det er å gå og kjenne på den lukten.

Anonymkode: bd84d...952

Skrevet

Har din vaskemaskin toppmating ts? Passer du i så fall på å la lokket stå åpent slik at  fuktighet luftes ut?

Det skal man også gjøre med andre vaskemaskiner, slik at det ikke blir råte i vaskemaskinen.

• Liker 3
Skrevet

KjellTS skrev: 

"Ideelt sett bør man unngå å møblere tett inntil yttervegger. Yttervegger kan være kalde flater det kan kondensere på, og det kan føre til mugg. Møbler som står inntil vegg, særlig polstrede sofaer og madrasser, men også hyller og skap, bidrar også til å isolere veggen mot varm inneluft. 

Det er ikke alltid at det er praktisk mulig å unngå å ha møbler mot yttervegg, men hvis man har mulighet for å trekke møblene litt vekk fra veggen og få varm inneluft til å sirkulere bak dem, reduserer man risikoen for mugg i og bak møblene." https://byggebolig.no/gamle-hus-gamle-mobler-restaurering-vedlikehold/hjelp-mugg-i-skapet/msg822041#msg822041

https://byggebolig.no/gamle-hus-gamle-mobler-restaurering-vedlikehold/hjelp-mugg-i-skapet/20

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har din vaskemaskin toppmating ts? Passer du i så fall på å la lokket stå åpent slik at  fuktighet luftes ut?

Det skal man også gjøre med andre vaskemaskiner, slik at det ikke blir råte i vaskemaskinen.

Angående dette. En bekjent hadde en toppmatet vaskemaskin som hun ikke passet på å lufte. Gummibelgen i vaskemaskina var FULL av SVARTMUGG. Da forsto jeg hvorfor det luktet mugg av alle klærne hennes, og etterhvert satte lukten seg i klesskapene og hele huset egentlig :( 

• Liker 2
Skrevet

Tror det er nok skapet som er skittent! Har du prøvd et annet skap? 

Skrevet

Vaskemaskinen din er nok en bakteriebombe. Kjør 95 vask med klor et par ganger. Eddik holder ikke hvis det er for ille. Evt kjøp ny vaskemaskin og les bruksanvising for vedlikehold av denne.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg fatter ikke hvorfor? Det lukter godt når det er nyvasket fra maskinen og det lukter godt når jeg bretter det ettet at det har hengt til tørk, men så fort jeg tar det ut av skapet noen dager senere er det en sur lukt i både klær og sengetøy.  Disse ligger ikke i samme skap, så det er ingen død mus nederst i skapet som forårsaker dette.

Har prøvd å kjøre maskinen på 95°C med eddik, men det hjelper ikke...

Husmortips mottas med stor takk!

Bytt vaskepulver!

Anonymkode: d59a1...467

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, 334 skrev:

Vaskemaskinen din er nok en bakteriebombe. Kjør 95 vask med klor et par ganger. Eddik holder ikke hvis det er for ille. Evt kjøp ny vaskemaskin og les bruksanvising for vedlikehold av denne.

Klorin skal ALDRI blandes med varmt vann.

• Liker 4
Skrevet

Tipper at det er skapet som har mugg i seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...