Gå til innhold

Gammel gnager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ett gammelt marsvin som er snart 9 år og den er ganske tynn. Men den spiser masse og drikker masse og elsker oppmerksomhet og prater masse. Den har vært tynn i de siste to årene. Burde jeg la den få slippe hos dyrlegen? Føler ikke at alderdom er god nok grunn siden den ikke gir opp i det hele tatt. Den elsker mat men legger ikke på seg. Marsvin skal jo være tykke og runde men kjenner ribbeina til marsvinet mitt godt. Den er aktiv og livlig men tynn. Vil helst ha den her men den skal ikke lide og derfor er jeg usikker og spør her.

Anonymkode: 759f1...286

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett gammelt marsvin som er snart 9 år og den er ganske tynn. Men den spiser masse og drikker masse og elsker oppmerksomhet og prater masse. Den har vært tynn i de siste to årene. Burde jeg la den få slippe hos dyrlegen? Føler ikke at alderdom er god nok grunn siden den ikke gir opp i det hele tatt. Den elsker mat men legger ikke på seg. Marsvin skal jo være tykke og runde men kjenner ribbeina til marsvinet mitt godt. Den er aktiv og livlig men tynn. Vil helst ha den her men den skal ikke lide og derfor er jeg usikker og spør her.

Kontakt dyrlegen

Anonymkode: 346d3...d11

• Liker 2
Skrevet

At de blir tynne kan ofte være indikasjon på kreft, noe de aller fleste dyr får når de blir skikkelig gamle. Alle rottene jeg har hatt, har fått kreft før de blir 5 år ( noen etter 2 år ).Første tegn er at de blir tynnere, og mister pels, selv om de spiser som vanlig. 

Anonymkode: fb8c0...d71

• Liker 1
Skrevet

Tenkte også at det kanskje er kreft. 

Vil ikke utsette den all stress og inn og ut av bil bare for at dyrlegen skal si det er kreft. 

Hva kan de gjøre med det? Bare den siste sprøyta? 

Men er tynnhet en god nok grunn?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At de blir tynne kan ofte være indikasjon på kreft, noe de aller fleste dyr får når de blir skikkelig gamle. Alle rottene jeg har hatt, har fått kreft før de blir 5 år ( noen etter 2 år ).Første tegn er at de blir tynnere, og mister pels, selv om de spiser som vanlig. 

Anonymkode: fb8c0...d71

Lar du bare naturen gå sin gang da? Eller dyrlegen?

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke "la naturen gå sin gang"  En ansvarlig dyreeier tar dyret til veterinær. Også tar man det derfra.Om dyret har det vondt kan den få smertestillende og behandling, er det gått for langt så avliver man i samråd med veterinær

Det kan være flere ting enn kreft selv om det er vanlig, gamle dyr får også ofte problemer med nyrer, lever, stoffskifte, hjertet osv. Jeg har ikke hatt marsvin, men hamster og ørkenrotter som har blitt avlivet. En var gammel - bevegde seg mindre, spiste mindre og fikk plutselig en kjempestor kreftkul, da ble hun avlivet. En annen fikk cushing - mistet pels,drakk veldig mye og ble tynn. Han levde helt fint med det i noen måneder med behandling og smertestillende, før vi merket at det var på tide å avlive. En annen fikk en betennelse i en kjertel som dessverre utviklet seg til kreft over tid, hun fikk smertestillende og behandling noen uker uten bedring før vi bestemte å avlive. 

Anonymkode: e862f...872

• Liker 3
Skrevet

Den beveger seg mye og lager koselyder. Har ingen store kuler og har heller ikke mistet noe pels. Ser ingen betennelser heller.

I dag har den fått løvetann og gress og den spiser mye. Men er fortsatt tynn.

Skrevet

Høres ut som katten min, som jeg nylig måtte avlive. Hun var en gammel dame, men «frisk» likevel. Hun hadde en kjempeappetitt, var aktiv og sosial, men fordi hun var så tynn tok jeg henne til dyrlegen. Det viste seg at hun hadde leversvikt. 

Synes du skal ta dyret til dyrlegen for en sjekk.

Anonymkode: 8d7cf...5cb

Skrevet

Katten min er slik du beskriver marsvinet ditt. Han er undersøkt av veterinær som sier at så lenge han viser livsglede, vandrer litt og spiser bra så kan man fint la naturen gå sin gang. Denne veterinæren mener altfor mange dyr blir avlivet kun pga alderdom, noe jeg er veldig enig i. Det høres jo ut som om marsvinet ditt har god livskvalitet 👍

Anonymkode: 0ec8f...5f9

Skrevet

Alle de 5 marsvinene mine ble litt tynnere da de ble eldre, men alltid lurt å sjekke hos veterinær. Ensomhet er viktig faktor for appetitt.

Anonymkode: 74b85...291

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde marsvin som ble veldig tynn når han var rundt 10 år, men glad og lykkelig. Var hos dyrlegen og de fant ikke noe, marsvinet var frisk, men tynn pga alderdom. Min ble også litt grålig før han døde, tok meg lang tid å komme over det. 

Anonymkode: 802b7...a6b

• Liker 1
Skrevet

Gamle dyr blir ofte tynne, jeg har opplevd dette med hamstere, marsvin, kaniner og katter. Ingen av dem har vært dyke (og ja, jeg sjekket hos vet.). Jeg fikk også beskjed om at så lenge dyret viser tegn til god trivsel, altså god apetitt, drikker godt, liker kos osv, så er det ikke nødvendig å avlive på grunn av alderdom. Det er først når de har typiske alderdomssykdommer som kreft osv, at avliving er aktuelt så dyret ikke skal lide. 

Ditt marsvin lider tydeligvis ikke, ut fra dine beskrivelser. Jeg hadde ikke avlivet et friskt (men gammelt) dyr. 

Anonymkode: 9ba27...f8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...