Gå til innhold

Trene seg opp til fjelltur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan best trene seg opp til å kunne gå fjellturer? Jeg er utrent, så lurer på hvilken kombinasjon av styrke/kondisjon er best? Og hvor hyppig?

Har lyst til å trene meg opp til å gå en lenger fjelltur over flere dager, neste sommer, og trenger da litt tips.

Anonymkode: 3786b...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tren ved å gå i skogen og ulendt terreng og begynn med en enkel fjelltur på Hardangervidda.

Anonymkode: 4854f...ab9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å øve på å gå i ulent terreng.

God kondisjon er også lurt å ha.

Etter hvert bør du også øve på å gå med (tung) sekk.

Anonymkode: 803f4...bb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilvenning, tilvenning, tilvenning. Gå gradvis lengre turer i gradvis tyngre terreng med gradvis tyngre sekk. Dette er det viktigste og det eneste som vil ha en direkte innvirkning på hvor godt du takler fjellturen.

Skal du supplere med annen trening er løping det mest relevante (men pass på mengden, så du ikke pådrar deg belastningsskader). 

Styrketrening kan sikkert bidra inn mot sekkbæringen, men de fleste som flyr mye i fjellet trener nok svært lite styrke så det går helt fint uten.

 

Anonymkode: a22a4...946

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan best trene seg opp til å kunne gå fjellturer? Jeg er utrent, så lurer på hvilken kombinasjon av styrke/kondisjon er best? Og hvor hyppig?

Har lyst til å trene meg opp til å gå en lenger fjelltur over flere dager, neste sommer, og trenger da litt tips.

Anonymkode: 3786b...493

Hvis du ikke har gått noe i fjell før så er det i tillegg til det de andre sier her viktig å gjøre seg kjent med utstyret du skal ha med på turen, og bli vant til sko og klær du skal bruke.

Med riktig utstyr, og vite når du skal bruke det forskjellige utstyret så sparer du ufattelig mye tid og krefter, for ikke å glemme motivasjon til å fortsette turen videre når det butter i mot. 

Planlegging av turer er halve moroa, ikke legg opp til for lange etapper, med full oppakning går man ikke fortere enn ca 2km/t i kupert terreng, er etappen bratt så går du kanskje ikke fortere enn 1 km/t med full oppakning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rotehodet skrev:

Hvis du ikke har gått noe i fjell før så er det i tillegg til det de andre sier her viktig å gjøre seg kjent med utstyret du skal ha med på turen, og bli vant til sko og klær du skal bruke.

Med riktig utstyr, og vite når du skal bruke det forskjellige utstyret så sparer du ufattelig mye tid og krefter, for ikke å glemme motivasjon til å fortsette turen videre når det butter i mot. 

Planlegging av turer er halve moroa, ikke legg opp til for lange etapper, med full oppakning går man ikke fortere enn ca 2km/t i kupert terreng, er etappen bratt så går du kanskje ikke fortere enn 1 km/t med full oppakning. 

Dette er også viktig. Mange ender opp med å slite fordi de legger ut på tur med nytt utstyr som de ikke har testet. Når det gjelder det aller siste er dette også en øvingssak. Når du går turer samler du erfaring om hvor fort du går i ulike typer terreng. (Minner meg om to typer jeg møtte i starten av en tur på ca 120 km på to halve og to hele dager. 5 km/t var ingen sak så det skulle nok gå bra sa de og sprang fra oss. Ikke like høye i hatten når vi møttes igjen på slutten av dag 4 og de slo leir for natten mens vi orket enda noen timer for å sikre at vi kom oss helt frem på dag 5. Om de også gjorde det eller trengte seks dager, altså to mer enn de planla for, vites ikke 😁)

Anonymkode: a22a4...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for alle svar og fine tips alle sammen! Da blir det først ut og gå turer i skogen og i ulendt terreng. Deretter teste med ryggsekk og selvfølgelig å gå inn nye sko! Gleder meg!

Anonymkode: 3786b...493

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tankefull18
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styrketrening kan sikkert bidra inn mot sekkbæringen, men de fleste som flyr mye i fjellet trener nok svært lite styrke så det går helt fint uten.

 

Anonymkode: a22a4...946

😂 Hvor har du det fra?? Og på hvilket grunnlag kan du komme med en slik påstand?

Selv er jeg vokst opp med lange fjellturer, noe som fremdeles er en stor hobby/livsstil og jeg trener styrke minimum 5 ganger i uken. Størsteparten av nettverket mitt, spredd over hele Norge, har de samme interessene. Mange av de jeg kjenner i byggemiljøet, noe jeg selv har vært, er også mye på vandreturer og toppturer både sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av turutstyr har jeg hatt stort utbytte av en drikkeblære (typ Camelback), fjellsko & lettere tursko, klær for all slags vær og en god termos. Så er det som andre sier, du finner etterhvert ut hva du savner på turene og hvilke behov man trenger å få dekt. På en fleredagers tur over fjellet er det godt med en bukse med over 20.000 i vannsøyle. Ullundertøy inkl BH og truse. En tynn dunjakke for varmen, men liten vekt. På lengre turer blir også vekt viktig. 

Kan virkelig anbefale DNT sitt medlemsblad Fjell og Vidde for inspirasjon, råd og artikler fra erfarne fjellfolk 😊 

og når det gjelder trening.  så kjenner jeg at jeg har stort utbytte av å ha trent styrke på ankler og knær. 

Anonymkode: 77e26...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg svarte på spørsmålet ditt først på siste linje :P 

jeg ble nok litt ivrig og drømte meg bort (vekk). 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 77e26...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gå på kortere fjellturer, eller andre turer i marka.  Det går egentlig rimelig kjapt å trene seg opp til fin fjellkondisjon. 

Uansett, - man kan godt ta seg noen dager på fjellet, uten spesielt god kondisjon, det er bare å går kortere mellom pauser og overnatting, samt eventuelt velge en kortere strekning. Det er mange bra merkede løyper der ute og du kan velge hvor tunge ruter du vil gå. 

Jeg har hatt en to år og 4 måneder gammel sønn på fjelltur med overnatting. Han gikk selv hele veien, men vi brukte selvfølgelig 4 timer, der jeg ville brukt litt over en time. Uansett, så var det en fin tur. 

Dersom du har tenkt deg på en tur over et par dager, uten at kondisen er noe å skrive hjem om, anbefaler jeg at du tenker nøye over det du putter i sekken og sjekker hvor mange bekker du kan fylle vann fra.  3,5 kilo telt, 3 kilo klær, 2 kilo utstyr og 3 kilo mat, samt 2 liter vann, kan bli slitsomt å bære på, så det er bare å veie alt og velge lette funksjonelle klær, enkelt utstyr, tørket mat og være orientert om hvordan det er der du skal, så kanskje du slipper unna  4 av kiloene. 

Det lønner seg å gjøre noen prøveturer, så du finner ut hva du egentlig vil ha med deg, venne deg til nytt utstyr og se om utstyret virker. 

Anonymkode: 5dbed...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På med ryggsekken og ut å gå. Vær kritisk på pulsen din og hvor lang turen du skal på er. I enkelte motbakker som det forøvrig er ganske mange av i fjellet er det lett og gå ut litt for hardt. Derfor sier jeg sone 1 og 2 er greia på lengre fjellturer. Dvs. det vil ikke gå fort opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tankefull18 said:

😂 Hvor har du det fra?? Og på hvilket grunnlag kan du komme med en slik påstand?

Selv er jeg vokst opp med lange fjellturer, noe som fremdeles er en stor hobby/livsstil og jeg trener styrke minimum 5 ganger i uken. Størsteparten av nettverket mitt, spredd over hele Norge, har de samme interessene. Mange av de jeg kjenner i byggemiljøet, noe jeg selv har vært, er også mye på vandreturer og toppturer både sommer og vinter.

Avhengig av hva h*n mener med fly, men det er ingen tvil om at de som flyr mye i fjellet trener relativt lite styrke. Som skyblazer vet jeg hva jeg prater om. Akkurat som en tung sekk er det ingen fordeler med en tung kropp. Mtp styrke bør det i tilfellet sitte i lår og legger. Se på orienteringsløpere og fjell-løpere (Kilian Jornet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tankefull18 skrev:

😂 Hvor har du det fra?? Og på hvilket grunnlag kan du komme med en slik påstand?

Selv er jeg vokst opp med lange fjellturer, noe som fremdeles er en stor hobby/livsstil og jeg trener styrke minimum 5 ganger i uken. Størsteparten av nettverket mitt, spredd over hele Norge, har de samme interessene. Mange av de jeg kjenner i byggemiljøet, noe jeg selv har vært, er også mye på vandreturer og toppturer både sommer og vinter.

Tja, blant annet fordi styrketrening er en veldig ny greie i Norge (for 30 år tilbake trente nesten ingen styrke!), mens folk har flydd i fjellet helt siden 1800-tallet! Og de  klarte seg helt fint med tung sekk og lange etapper før styrketreningsbølgen tok landet sent 90/tidlig 00-tall 😋 

Var ikke ment som en bredside mot styrketrening. Trener styrke og går i fjellet selv. Men tror for min del at det er begrenset hvor mye det ene bidrar til det andre.

 

Anonymkode: a22a4...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange gode tips her! Hvis du skal gå topptur, å er det greit å finne seg en mindre fjelltopp i nærheten av der du bor, og bruke den som trimløype. Da lærer du å disponere kreftene dine, og trener både kondis og benstyrke. Det er veldig lett for å gå for hardt ut, og for å bli kjent med hvordan du virker, så er det viktig å trene seg opp med stigning, og ikke bare skogsturer på flatmark. Hvis det er aktuelt, så meld deg inn i DNT. Medlemsbladet er supert, og det åpner seg en fantastisk friluftsverden i den nydelige fjellheimen vår. Å ha fjellturer som hobby og interesse er bare helt herlig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er overvurdert, sånn jeg ser det. Som flere over her nevner, det er en ny motegreie. Det du må kjenne, og klare å beregne ut fra er: 

1. Din kropp

2. Utstyr, klær og mat

3. Natur og vær

4. Kart og kompass

Hvis du klarer å vurdere dette underveis og vite hvordan du oppfører deg har du det du trenger. Utrent betyr ikke at du ikke kan ta fjelltur, det betyr bare at du kanskje går saktere og blir mer sliten. Hvis du feiler på en av punktene over kan det bety røde kors aksjon. Min anbefaling er å dra på nærtur i stedet for studio. Gjør som du ønsker å gjøre på fjellet - pakk sekken og gå og tren på det. God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke gå alene. 

Det er utrolig hvor lite som igrunn skal til for å snu en fin fjelltur til en farlig.

Tåken og regnet kan komme, det finnes ikke dekning og du kan miste stien og brekke ankelen på en stein. Hva gjør du da? 

Ha alltid med enkelmannspakke, space blanket og litt ekstra væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SM30 skrev:

Og ikke gå alene. 

Det er utrolig hvor lite som igrunn skal til for å snu en fin fjelltur til en farlig.

Tåken og regnet kan komme, det finnes ikke dekning og du kan miste stien og brekke ankelen på en stein. Hva gjør du da? 

Ha alltid med enkelmannspakke, space blanket og litt ekstra væske.

Det er null stress å gå alene, men man bør ha søker og varsle ifra hvor man går. 

Selv løper jeg masse i fjellet helt alene, men folk vet hvor jeg er (noen sitter til og med å følger ruta mi på pc). Jeg tar heller ingen sjanser så klatring er helt utelukket. Har snudd like før topper flere ganger nettopp pga. at jeg ikke vil risikere noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...