Gå til innhold

Snakke med sjef om psykiske plager?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med sosialangst og depresjon, og tenker at dette er noe en arbeidsgiver ikke liker (hvis det går utover jobben). Jeg trives så godt på jobben min, men av og til blir det for mye og i stedet for å snakke med sjefen så ringer jeg inn syk. Jeg føler at det ikke er på sin plass å skal blande sjefen inn i dette. Slik som i dag er det stort møte på jobb, som er en av mine største utfordringer. Jeg klarte ikke å dra på jobb pga dette, så ringte inn syk. Jeg føler jeg ikke kan si at jeg ikke takler møter, for da ønsker h*n å ikke ha meg som ansatt lengre. Men selve jobben jeg gjør er jeg flink og jeg vet folk setter pris på det jeg gjør. Det er når det kommer til sosiale settinger jeg totalt freaker ut.

Har noen tips til hva jeg kan gjøre? Evt. Erfaring om det å snakke om psykiske plager med sjef?

Anonymkode: d48c2...f13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på sjefen, har du en sjef som (selvfølgelig er) løsningsorientert, og du legger dette frem for å finne en løsning der du kan være på jobb istedenfor å ringe inn syk, og trenger litt forståelse og tilrettelegging i form av å ikke måtte delta på større møter etc, så ja, om du føler du kan snakke med sjefen om dette, så ja.

Har du en/ei dust sjef, nja, kanskje du kan be om møte med sjefen og personalansvarlig å legge frem saken for dem

En arbeidsgiver vil selvfølgelig ha folk som kommer på jobb hver dag, så vil selvfølgelig heller ha deg på jobb, men ikke på møte, enn å ha fravær hele dagen. 

Planlegg hva du vil si, ha kort om problemet, og gå over til forslag til løsning tenker jeg. 

:) 

Anonymkode: 89515...7b6

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med ab#2 her, og tenker at det kan bære bedre å være åpen med arbeidsgiver, dersom du har en god arbeidsgiver, vel og merke. Å ta egenmelding stadig vekk uten forklaring vil nok sette noen spørsmålstegn.

Men om du skal være åpen om det, så tenker også at måten du legger det frem på er viktig. Ikke alle forstår sosial angst og behovene dine rundt det, så istedet for å bare si hva som er galt og overlate ansvaret til arb.giver, så kan du heller ha klart minst én løsning til "problemet". Da er du løsningsorientert og gjør det lettere for sjefen din 😊

Anonymkode: 4008d...2e3

Skrevet

Jeg tenker det er viktig at sjefen og du har en dialog, eller i allefall at du har en dialog med noen på jobb om dette slik at du slipper bruke sykedager på ting som kunne vært unngått.. Dessuten tenker jeg litt på at dette gir feil for bedriften i statestikker for sykefravær når du er hjemme syk siden det egentlig dreier seg om noe som kunne vært løst dersom dere hadde en god dialog, og felles forståelse om hvordan man hånderer slike utfordringer som dette.

Skrevet

Har du prøvd å gå i behandling for å bli kvitt plagene? Selv er jeg blitt nesten frisk av å gå til psykolog:) Ellers tenker jeg jo at i 2019 burde dette gå an å snakke med sjefen om? Det nærer jo bare angsten om du blir hjemme de dagene det er møte.

Anonymkode: df665...8e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...