Gå til innhold

Til Ettertanke...


*Lillian*

Anbefalte innlegg

DU HAR BESTANDIG TO VALG

Les denne teksten. La innholdet synke inn. Gjør så et valg.

Magne er alltid i godt humør, han er en positiv og naturlig inspirator. Hvis en kollega hadde en dårlig dag, forsøkte Magne å få han til å se det positive i situasjonen, og klarte som regel å få fram et smil. En av hans medarbeidere ble nysgjerrig på hvordan han bestandig klarte å være på denne måten, og spurte ham rett ut.

"Hver morgen sier jeg til meg selv at du har to valg i dag. Du kan velge å være i godt humør eller du kan velge å være i dårlig humør. Jeg velger da å være i godt humør. Hver gang det skjer noe galt, kan jeg velge å være et offer eller jeg kan ta lærdom av hendelsen. Jeg velger å ta lærdom av det. Hver gang noen kommer og klager til meg, kan jeg velge å akseptere klagene, eller jeg kan velge å peke på de positive sidene ved livet. Jeg velger det siste. Livet handler om valg. Når du kutter alt utenom, er enhver situasjon et valg. Du velger selv hvordan du skal reagere på situasjonene. Du velger hvordan folk skal virke på humøret ditt. Det er kun deg selv som velger hvordan du vil leve livet ditt."

Magne ble desverre utsatt for en stygg arbeidsulykke. Han falt 20meter ned fra en mast, og gjennomgikk en 18timers operasjon og mange uker på sykehus og rehabilitering. Arbeidskameraten fulgte han opp, og forsøkte etter beste evne å hjelpe. En dag de pratet sammen spurte han litt nærmere om ulykken, og om hvordan Magne opplevde denne.

"Etter jeg kom til bevissthet tenkte jeg at jeg hadde to valg. Jeg kunne dø, eller jeg kunne forsøke å leve videre. Da jeg tenkte på min kone og vår lille datter, valgte jeg å forsøke å leve videre. Ambulansefolkene var enestående, og sa hele tiden at dette kom til å gå bra. Da de rullet meg inn på akuttmottaket, og jeg så uttrykkene til sykepleierne og legene, ble jeg vettskremt. Uttrykkene fortalte klart og tydelig at jeg omtrent var dødsdømt, og jeg forsto at jeg måtte gjøre noe. Plutselig bøyde en sykepleier seg over meg, og spurte om jeg var allergisk for noe. JA svarte jeg høyt og tydelig, og alle rundt meg stoppet opp og ventet på fortsettelsen. Jeg trakk pusten, og ropte at jeg var allergisk mot tyngdekraften. Svaret utløste latter, og gjennom denne fortalte jeg dem at jeg velger å leve videre, og ba dem operere meg som en levende og ikke en døende. Takket være legene og sykepleiernes dyktighet, var operasjonen vellykket."

Magne overlevde ulykken på grunn av sin fantastiske holdning, og alle i hans nærhet lærte at de selv må velge hvordan de vil leve.

Mottoet blir som følger: Dager i dag er den morgendagen du i går var så bekymret for. Lev hver dag, og ta de riktige valgene. Til syvende og sist finnes det kun to alternativer.

Nå har du to valg:

1. Glem hele denne teksten.

2. Ta vare på teksten og send den til en venn.

Jeg håper du velger alternativ 2....

La meg få vite hvilket alternativ, da... Tar gjerne imot kommentarer på denne teksten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er den gammel? :o

Ja,ja, jeg hadde ikke sett den før jeg plutselig oppdaget den her, men det gjør vel ingenting hvis den ikke har vært her på KG tidligere.... :blunke:

Jeg synes iallfall det er en veldig god tekst til ettertanke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner om han mannen i filmen "Thirteen conversations about one thing", som alltid var så blid og positiv. Til slutt ble sjefen så forbannet at han sa han opp, og veddet med en av de andre om at NÅ skulle han stoppe det smilet hans :ler:

Men til og med det klarte han å snu til noe positivt, og gikk fra jobben atter en gang med et smil om munnen.

Tror nå det ikke er dumt å forsøke å ha en positiv innstilling til livet. :D

Men å klare det i alle situasjoner og alltid, er vel mer eller mindre komplett umulig!! :sjarmor:

----------------------

Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...