AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Jeg er 45 år og har de siste 6 mnd merket store endringer i kroppen (vekt oppgang), null sexlyst, nedstemthet/irritasjon, tretthet og søvnvansker. Det føles som om det «raser/brenner» i hele kroppen. (Til info ble jeg nødt til å fjerne livmoren for noen år siden). Hvordan merket du at overgangsalderen kom/var i gang? Har du evt noen tips som kan være til hjelp? Anonymkode: f5928...4db
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 Gå til legen og sjekk! Anonymkode: 5c593...e46 2
Jegerikkeminskyld Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 Bortsett fra et par punkter høres det veldig likt ut. Ta en tur til lege/gynekolog så får du en sjekk. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #4 Skrevet 26. august 2019 Du er i den alderen ja. Anonymkode: e0a36...673
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #5 Skrevet 26. august 2019 Høres ut som overgangsalder, ja. Anonymkode: 285c5...eb5
MammaMums Skrevet 26. august 2019 #6 Skrevet 26. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 45 år og har de siste 6 mnd merket store endringer i kroppen (vekt oppgang), null sexlyst, nedstemthet/irritasjon, tretthet og søvnvansker. Det føles som om det «raser/brenner» i hele kroppen. (Til info ble jeg nødt til å fjerne livmoren for noen år siden). Hvordan merket du at overgangsalderen kom/var i gang? Har du evt noen tips som kan være til hjelp? Anonymkode: f5928...4db Nei- herregud, så rart... Jeg tenkte jeg skulle spørre i en tråd nå om hvordan andre opplevde starten på sin overgangsalder.. Og DER var din tråd plutselig - med samme overskrift som det jeg tenkte😂 Jeg har livmor fortsatt. 46 år. Men nå, siste mens- der hadde jeg styrt-blødning. Det plaska.. Sorry folkens; men det kan ikke beskrive anderledes😨 Store blødninger hele mens syklusen, men etter den skulle vært ferdig (5dg) så bare fortsatte jeg å blø- småblødning nå på 10/11 døgnet .. Hadde også KJEMPE smerter i magen under stor-blødningen. Noe uvanlig for meg med smerter.. Tror dere det er siste mens her nå? Noen som kjenner seg igjen?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #7 Skrevet 26. august 2019 5 minutter siden, MammaMums said: Nei- herregud, så rart... Jeg tenkte jeg skulle spørre i en tråd nå om hvordan andre opplevde starten på sin overgangsalder.. Og DER var din tråd plutselig - med samme overskrift som det jeg tenkte😂 Jeg har livmor fortsatt. 46 år. Men nå, siste mens- der hadde jeg styrt-blødning. Det plaska.. Sorry folkens; men det kan ikke beskrive anderledes😨 Store blødninger hele mens syklusen, men etter den skulle vært ferdig (5dg) så bare fortsatte jeg å blø- småblødning nå på 10/11 døgnet .. Hadde også KJEMPE smerter i magen under stor-blødningen. Noe uvanlig for meg med smerter.. Tror dere det er siste mens her nå? Noen som kjenner seg igjen? Er dette uvanlig for deg burde du rask til legen faktisk! TS- lett å sjekke. Teste hormon nivåer. Om du ha økt/høy fsh og lav østrøgen så er du sannsynlig i overgang modus ja Anonymkode: 5eee0...737 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #8 Skrevet 26. august 2019 11 minutter siden, MammaMums skrev: Nei- herregud, så rart... Jeg tenkte jeg skulle spørre i en tråd nå om hvordan andre opplevde starten på sin overgangsalder.. Og DER var din tråd plutselig - med samme overskrift som det jeg tenkte😂 Jeg har livmor fortsatt. 46 år. Men nå, siste mens- der hadde jeg styrt-blødning. Det plaska.. Sorry folkens; men det kan ikke beskrive anderledes😨 Store blødninger hele mens syklusen, men etter den skulle vært ferdig (5dg) så bare fortsatte jeg å blø- småblødning nå på 10/11 døgnet .. Hadde også KJEMPE smerter i magen under stor-blødningen. Noe uvanlig for meg med smerter.. Tror dere det er siste mens her nå? Noen som kjenner seg igjen? Ja jeg kjenner meg igjen. Er rett over 50 men i fjor fikk jeg bokstavlig styrtblødning og store smerter og ble selvsagt nervøs. Måtte bruke 5 bind på det meste. I forkant hadde mensen kommet og gått når det passet den i et par år. Men den blødningen jeg hadde i fjor var siste gang. Jeg er hardt rammet av endometriose men den har blitt bedre. Var hos lege som kunne bekrefte at alt var normalt på ultralyden. Er i overgangsalderen men ser ikke ut til og være så hardt rammet som mange andre. MEN har hetetokter innimellom, føler meg nedstemt, mer trøtt og til tider veldig hissig For og være sikker kan det jo være lurt å få målt hormonene i kroppen. Merker og at kroppen har endret seg. Trener heldigvis og det hjelper nok på at hetetoktene ikke er så intense. Sex lysten er ikke særlig der, ikke så farlig jeg er alene 😄 Anonymkode: b77e3...893 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #9 Skrevet 26. august 2019 28 minutter siden, MammaMums skrev: Nei- herregud, så rart... Jeg tenkte jeg skulle spørre i en tråd nå om hvordan andre opplevde starten på sin overgangsalder.. Og DER var din tråd plutselig - med samme overskrift som det jeg tenkte😂 Jeg har livmor fortsatt. 46 år. Men nå, siste mens- der hadde jeg styrt-blødning. Det plaska.. Sorry folkens; men det kan ikke beskrive anderledes😨 Store blødninger hele mens syklusen, men etter den skulle vært ferdig (5dg) så bare fortsatte jeg å blø- småblødning nå på 10/11 døgnet .. Hadde også KJEMPE smerter i magen under stor-blødningen. Noe uvanlig for meg med smerter.. Tror dere det er siste mens her nå? Noen som kjenner seg igjen? Jeg er medlem i ei Facebook-gruppe for overgangsalder, og der opplever mange disse voldsomme blødningene mot slutten. Neste kan være minimal. Det er noe herk. Anonymkode: 285c5...eb5 1
MammaMums Skrevet 26. august 2019 #10 Skrevet 26. august 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette uvanlig for deg burde du rask til legen faktisk! TS- lett å sjekke. Teste hormon nivåer. Om du ha økt/høy fsh og lav østrøgen så er du sannsynlig i overgang modus ja Anonymkode: 5eee0...737 Hmm... Det er i grunn ikke helt uvanlig med sterke blødninger egentlig, sånn ca annen/ tredjehver gang er det sånn mye blod. Men, dette avtar på 3dje dagen, og sjelden smerter som sagt. Men, du har rett! Jeg skal bestille time i morra. Greit å sjekke.. Takk for push👍
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #11 Skrevet 26. august 2019 Bestilte legetime grunnet endringer i syklus og fossblødnonger. Foruten celleprøve var det lite hjelp å få. Bare at overgangsalder ikke inntrer før mensen er opphørt i 6 mnd minst. Blodprøver var vist bare tull. Er 44. Så kom ut mer undrende enn da jeg gikk inn. Ikke alle leger bryr seg om slikt og har utgåtte "evner" om den tiden. Så for min del helt bortkastet tid. Anonymkode: 50794...e76 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #12 Skrevet 26. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestilte legetime grunnet endringer i syklus og fossblødnonger. Foruten celleprøve var det lite hjelp å få. Bare at overgangsalder ikke inntrer før mensen er opphørt i 6 mnd minst. Blodprøver var vist bare tull. Er 44. Så kom ut mer undrende enn da jeg gikk inn. Ikke alle leger bryr seg om slikt og har utgåtte "evner" om den tiden. Så for min del helt bortkastet tid. Anonymkode: 50794...e76 Dette er jo helt udugelig! Anonymkode: b3f01...d4e 1
MammaMums Skrevet 26. august 2019 #13 Skrevet 26. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg kjenner meg igjen. Er rett over 50 men i fjor fikk jeg bokstavlig styrtblødning og store smerter og ble selvsagt nervøs. Måtte bruke 5 bind på det meste. I forkant hadde mensen kommet og gått når det passet den i et par år. Men den blødningen jeg hadde i fjor var siste gang. Jeg er hardt rammet av endometriose men den har blitt bedre. Var hos lege som kunne bekrefte at alt var normalt på ultralyden. Er i overgangsalderen men ser ikke ut til og være så hardt rammet som mange andre. MEN har hetetokter innimellom, føler meg nedstemt, mer trøtt og til tider veldig hissig For og være sikker kan det jo være lurt å få målt hormonene i kroppen. Merker og at kroppen har endret seg. Trener heldigvis og det hjelper nok på at hetetoktene ikke er så intense. Sex lysten er ikke særlig der, ikke så farlig jeg er alene 😄 Anonymkode: b77e3...893 Gjør du det ja? Guri, fint å høre- om du skjønner🥴 Ikke fint at du hadde mye blod og smerter altså, men at kanskje du hadde det litt sånn som jeg har nå.. Har kjent litt mer nattesvette faktisk, når jeg tenker meg om🧐 Hissig og «frynsete» -jepp😖 Har tenkt at dette er justeringer av hormoner inn mot overgangsalderen, men vet jo ingenting.. Er i første «hendelse» nå.. Trener selv tre ganger i uken ( noen ganger 4🎉) - så du ga meg nå motivasjon til å fortsette 👍👍Nå skal jeg legge meg, og kanskje finne frem en liten bordvifte først... Er i tillegg nesten 20 varmegrader uuuute i natt her også😖😖 Tusen takk for at du delte😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå