Gå til innhold

Nabo som roper på valpen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff, kjenner igjen frustrasjonen. Vi hadde en omplasserings hund, som ikke var trygg på folk. Type han likte ikke at fremmede kom for nærme og skulle ta på han før han var klar for det. Men ute på tur gikk det greit å gå forbi folk, så lenge de lot oss være i fred. Men én og annen gang var det noen som stoppet oss og ville klappe han. Han var en liten og lodden kar, men det betyr ikke at han ikke kan bite hardt (noe han ikke har gjort når vi hadde han, men han kunne bli aggressiv). Så jeg sa til de som stoppet oss at nei de kunne ikke klappe han, for han var ikke så vennlig mot fremmede. Men var mange ganger folk bare ignorerte det å bøyde seg for å ta på han, så jeg måtte fysisk blokkere folk for å stoppe dem. For jeg så på hunden at han ble engstelig og at han ville bli aggressiv. Og folk ble fornermet og sure når de ikke fikk ta på han. 

Noen folk bare skjønner ikke nei, og at man ikke bare kan rope/plystre/ta på og prøve å fange en hunds oppmerksomhet når eier har gitt samtykke. 

Anonymkode: 06f05...fea

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt å trene med valpen din slik at den lærer seg å ignorere fremmede som forstyrrer? Hvis du har godis eller en kjempekul leke så kan du overbevise valpen om at det er mye kjekkere å være sammen med deg enn å bry seg om alt annet? 

Anonymkode: 16960...53b

Vi trener på det også. Hun er veldig glad i å bære på pinner mens vi går tur, så vi bruker en pinne til å avlede.

Anonymkode: 1459d...8d3

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, kjenner igjen frustrasjonen. Vi hadde en omplasserings hund, som ikke var trygg på folk. Type han likte ikke at fremmede kom for nærme og skulle ta på han før han var klar for det. Men ute på tur gikk det greit å gå forbi folk, så lenge de lot oss være i fred. Men én og annen gang var det noen som stoppet oss og ville klappe han. Han var en liten og lodden kar, men det betyr ikke at han ikke kan bite hardt (noe han ikke har gjort når vi hadde han, men han kunne bli aggressiv). Så jeg sa til de som stoppet oss at nei de kunne ikke klappe han, for han var ikke så vennlig mot fremmede. Men var mange ganger folk bare ignorerte det å bøyde seg for å ta på han, så jeg måtte fysisk blokkere folk for å stoppe dem. For jeg så på hunden at han ble engstelig og at han ville bli aggressiv. Og folk ble fornermet og sure når de ikke fikk ta på han. 

Noen folk bare skjønner ikke nei, og at man ikke bare kan rope/plystre/ta på og prøve å fange en hunds oppmerksomhet når eier har gitt samtykke. 

Uff.. Hadde en hund tidligere som var redd for fremmede hunder etter å ha blitt angrepet stygt av en løs hund mens han gikk i bånd, og folk klarte ikke å respektere at han ikke skulle hilse på fremmede hunder mens han gikk i bånd. Han torde å hilse hvis begge var løse eller bare han var løs, men så lenge han var i bånd, så blokkerte han helt ut og fikk panikk om ukjente hunder kom for nære. Og sa vi at vi ikke ville hilse fordi han var redd fremmede hunder, fikk vi bare slengt tilbake at da måtte han ihvertfall hilse. Og det er for såvidt sant, men ikke mens han var i bånd, for det var han ikke klar for. Det endte som regel med at disse folka lot hunden løpe bort og hilse mens de sto langt unna (snelle..) og vi måtte bære vekk en bjeffende og skrikende redd hund som egentlig var for stor til å bæres. Mens den andre hunden kom løpende etter i snella si. Hundefolk er ikke alltid så mye bedre de heller, dessverre. 🙈

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er kanskje litt rar altså, men selv hadde jeg begynt å klappe på vedkommede. Gjerne litt i ansiktet og prøvd å susse dem på nesa og sånt. Bare for å indikere hvor utrolig jævlig det kan føles for en hund å få noe sånt uønsket oppi seg.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, padawan skrev:

Så en hund blir stresset når de blir glade for å se mennesker?

Ja, faktisk. Det øker stressnivået hos hunden, på lik linje med andre gøye ting, lek, andre hunder o.l. 

Det betyr ikke at det er en negativ ting. Vi er vant til å tenke på 'stress' i et negativt fortegn, men stress er helt naturlig. Hunder opplever en del stress i løpet av dagen, og det er helt greit. Noen hunder blir mer stresset enn andre i en hilse-situasjon, stort sett gjør ikke det noe.

Men for noen hunder bikker det over, de blir i overkant stresset (selv om de er glade), og bruker veldig lang tid på å roe seg ned igjen. Mange slike episoder i løpet av en dag kan gå utover velvære for hunden, og det kan bli en akkumulerende effekt med negative konsekvenser. Derfor er det viktig å kjenne og kunne lese sin hund godt.   

• Liker 5
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har blant annet prøvd å si "Nei, vi skal ikke hilse nå" til dem, snu ryggen til, se på dem og riste tydelig på hodet, se på dem og vise "hysj"-tegn, vinke dem av gårde. Tydeligvis ikke tydelige nok.

Det der er ikke å vise tydelige tegn, det er å være uhøflig. Begynn med å snakke med dem på en ordentlig måte, det er som regel mye mer effektfullt.

Endret av Daria
  • Liker 1
Gjest padawan
Skrevet
14 minutter siden, Myrmica skrev:

Ja, faktisk. Det øker stressnivået hos hunden, på lik linje med andre gøye ting, lek, andre hunder o.l. 

Det betyr ikke at det er en negativ ting. Vi er vant til å tenke på 'stress' i et negativt fortegn, men stress er helt naturlig. Hunder opplever en del stress i løpet av dagen, og det er helt greit. Noen hunder blir mer stresset enn andre i en hilse-situasjon, stort sett gjør ikke det noe.

Men for noen hunder bikker det over, de blir i overkant stresset (selv om de er glade), og bruker veldig lang tid på å roe seg ned igjen. Mange slike episoder i løpet av en dag kan gå utover velvære for hunden, og det kan bli en akkumulerende effekt med negative konsekvenser. Derfor er det viktig å kjenne og kunne lese sin hund godt.   

Jeg er vokst opp med hun og det du kommer med her er ganske far fetched.

Skrevet
1 time siden, padawan skrev:

Jeg mener det jeg kommer med her er ganske riktig, det er grunnleggende adferdsbiologi. Men det er kanskje ikke allment kjent om man ikke har studert emnet. Å ha vokst opp med hund er supert, men vil ikke nødvendigvis si at man kan mye om adferdsbiologi (jeg har kjørt bil halve livet, men kan ingenting om bil...). 

Dette er fra Emma Mary Garlant, adferdsbiolog: Stress er en betegnelse på de fysiologiske, mentale og atferdsmessige prosessene som skjer med kroppen, når den er i en situasjon der den må mestre en mental eller fysisk utfordring.

Vi snakker ofte om to typer stress: kortvarig stress og langvarig stress. Også kjent som henholdsvis akutt stress og kronisk stress. Stimuliene som skaper stresset, kalles stressorer.

Stress vil ikke nødvendigvis ha noen negativ effekt på velferden. F.eks. vil milde former for stress virke stimulerende, og stressnivået vil alltid øke av lek. Det er når dyret ikke mestrer stresset, eller stresset blir langvarig, at det vil gå utover både den mentale og fysiske velferden til dyret.

https://hunomhund.no/fagstoff-og-tips/tegn-pa-stress-hos-hund/

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, padawan skrev:

Langt fra, nyere forskning bekrefter det Myrmica sier. Anbefaler å lese artikkelen (og gjerne flere) til Emma Garlant, alt er basert på forskning og studier, ikke bare egen synsing. Klok dame!

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan også bekrefte det Myrmica sier. Både glede, frustrasjon og frykt øker stresset hos hunden (og hos mennesker). 

Skrevet
19 timer siden, padawan skrev:

Ikke far fetched, nei. Det er derfor det er så viktig å sosialisere valper i mange ulike miljøer, slik at den skal lære seg å mestre og være rolig i ulike situasjoner uten at det trigger negativt stress. 
Kanskje hadde du en rolig hund da du vokste opp, som ikke hadde mye negativt stress, eller som klarte å roe seg ned selv. Men å bare bruke din hund som eksempel for hvordan atferdsbiologi fungerer blir ikke så veldig representativt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...