Gå til innhold

Redd for brystkreft!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okei, vet dette ikke er noe lege-forum. 

Men siden det er Søndag og kun legesenter som er åpent i en annen kommune, vil jeg bare beskrive hva jeg har merket. Det var egentlig i forgårs jeg merket en slags liten kul i brystet - mot armhulen. Tenkte ikke så mye på det da, siden jeg for 1.5år siden var på MR av begge brystene (grunnet en annen kul i brystet det andre brystet.) Det var heldigvis bare en melkekjertel siden jeg var såpass ung og i den beste fasen for å lage barn. Han sa midlertidig da at mine bryst var full av kjertler, noen hadde mer enn andre. Jeg var en av dem. 

Når jeg kjenner mer på den "nye" kulen blir jeg helt fra meg. Jeg klarer ikke tenke på noe annet nå😟 Tenker absolutt alltid det verste med kuler. Jeg har ingen søkk i puppen, eller andre forandringer. Men klemte på det motasatte brystet OG da kom deg jammen ut litt blank væske!! Hjelp..Sjekker dere jevnlig? Brystene er jo full av småklumper og rare ting. Ringe legen imorra kanskje?

Noen her som har hatt brystkreft og kan fortelle? 

Jeg er 30år - 3 flotte barn. Livredd!!  

Anonymkode: 8b352...a6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først, pust med magen.

Alle forandringer skal sjekkes, alltid. Men som regel er det ingen fare. Be om time hos BDS i morgen, så får du klarhet :)

Anonymkode: 8e4aa...298

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først, pust med magen.

Alle forandringer skal sjekkes, alltid. Men som regel er det ingen fare. Be om time hos BDS i morgen, så får du klarhet :)

Anonymkode: 8e4aa...298

Bds? 🤔 

Jeg har jo erfart at jeg må innom fastlegen først for sjekk, så måtte jeg forrige gang videre til sjekk hos en spesialist i kreftformer som brystkreft etc. Han tok da å screenet begge brystene mine og kunne berolige meg med 2 "fine" friske bryst. 

Jeg tenker at en lege kjenner jo det jeg kjenner, å tror ikke jeg vil slå meg til ro før jeg har vært på nok en MR undesøkelse🙈🙈🙈 Kostet jo 2000,- ! 

Skrevet

Hvis BDS er mammografi, så kan jeg ikke ta det. De tar deg ikke før etter fyllt 50 da det i seg selv kan være kreftfremkallende. 

Ts:) 

Skrevet

Du går til fastlegen og får henvisning videre!

Vet ikke hva bds er, men mammografi er da ikke kreftfremkallende! Og mange tar mammografi leeenge før de er 50....

Anonymkode: f6817...8a4

• Liker 2
Skrevet

Siden Chris Beat Cancer var den beste kuren for kreftfrykt for meg, er ikke redd for å få det lenger.

Anonymkode: ce754...51c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du går til fastlegen og får henvisning videre!

Vet ikke hva bds er, men mammografi er da ikke kreftfremkallende! Og mange tar mammografi leeenge før de er 50....

Det er en grunn for at jeg ikke kunne ta mammografi, det fikk jeg ikke ta før det var høyest nødvendig. Hvis det var et usikkert funn, der spesialisten ikke kunne være sikker på hva kulen var, kunne han sendt meg videre. Det var kun i de færreste tilfellene der man ble sendt til mammografi for en person på 30år og under. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis BDS er mammografi, så kan jeg ikke ta det. De tar deg ikke før etter fyllt 50 da det i seg selv kan være kreftfremkallende. 

BDS er et brystdiagnostisk senter hvor det både gjøres mammografi, ultralyd og klinisk undersøkelse.

Mammografi gjøres før man er 50 ved slike problemstillinger som du beskriver. Kontakt fastlege og få en undersøkelse der først, og så evt en henvisning til brystdiagnostisk senter. 

Skrevet

BDS som noen nevner her er en forkortelse for brystdiagnostisk senter. Det er ikke dit man henvender seg som privatperson. Man henvender seg til fastlegen som tar en første undersøkelse og deretter henviser deg videre. Man henvises gjennom pakkeforløp for brystkreft, noe som innebærer at man skal skal få mammografi og andre nødvendige undersøkelser, og eventuelt komme i videre behandling innen gitte tidsfrister. 

Husk samtidig at 9 av 10 kuler som undersøkes IKKE er kreft. Det kan f.eks være betente melkekjertler, lymfeknuter og godartede cyster (fett eller vann). 

Skrevet
18 minutter siden, Prague skrev:

BDS er et brystdiagnostisk senter hvor det både gjøres mammografi, ultralyd og klinisk undersøkelse.

Mammografi gjøres før man er 50 ved slike problemstillinger som du beskriver. Kontakt fastlege og få en undersøkelse der først, og så evt en henvisning til brystdiagnostisk senter. 

Men er ikke ultralyd/screening sikkert nok da? En overlege ville ikke sende meg til mammografi, siden jeg ikke var i risikoaldersgruppen for brystkreft, han sa det kunne ødelegge mer enn deg gjorde godt. Hadde han derimot hatt mistanke på at det var kreft, hadde han sendt meg dit.

Han sa også at hvis man oppdager kul etter fyllte 50år, så var det mer sannsynlig kreft. I min alder var det svært få som fikk brystkreft. Roer meg med den. 

Skrevet

Venninnen min tok helsjekk av kroppen med UL, privat. Hun var da rundt 34... Han fant en kul, og sendte henne videre.

Hun tok mammografi og det var kreft. Ikke i kulen som ble funnet på UL, den var ufarlig, men i en som lå litt dypere.

At kreft er sjelden under 50, hjelper jo veldig lite dersom man hører til i det mindretallet som får kreft i mye yngre alder...

Datteren min hadde en kul i puppen da hun var 12, hun ble sendt på brystdiagnostikk umiddelbart. (Ufarlig!)

Tanten min fikk en kul i brystet da hun var 58, ble sendt på mammografi. Det var en cyste.

Man kan hverken utelukke eller diagnosere kreft ut fra alder...

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper ikke at du har det.

Anonymkode: e460e...0a0

• Liker 2
Skrevet

Screening er den biten som gjelder kvinner mellom 50 og 69 år, som blir innkalt hvert 2. år. Dette er et tilbud til kvinner i denne alderen. 

Ultralyd er en bra undersøkelse, men ofte vil det også inkludere en mammografi. Det er fint at du ikke ble henvist til røntgen når mistanken om kreft var lav. Risikoen for å få brystkreft øker med alder, og bra at du roet deg med den opplysningen. :) Som noen andre sa tidligere i tråden, er det jo mange ulike kuler man kan få i brystet som ikke er ondartet også. Du får kontakte fastlegen din og ta det derfra. Lykke til :blomst:

Skrevet
Akkurat nå, Prague skrev:

Screening er den biten som gjelder kvinner mellom 50 og 69 år, som blir innkalt hvert 2. år. Dette er et tilbud til kvinner i denne alderen. 

Ultralyd er en bra undersøkelse, men ofte vil det også inkludere en mammografi. Det er fint at du ikke ble henvist til røntgen når mistanken om kreft var lav. Risikoen for å få brystkreft øker med alder, og bra at du roet deg med den opplysningen. :) Som noen andre sa tidligere i tråden, er det jo mange ulike kuler man kan få i brystet som ikke er ondartet også. Du får kontakte fastlegen din og ta det derfra. Lykke til :blomst:

Takk 😊 

Huff, jeg syntes ventetiden er det verste. Det at det skal gå så tid, da klarer jeg ikke å nyte det fantastiske livet jeg egentlig har - før jeg får tatt en ultralydundersøkelse som sist. 😬 Leger vil som regel alltid sende videre klumper i bryst. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det håper ikke jeg heller😑 

Men denne kulen er heldigvis litt lik den forrige. Ikke rund, litt beegelig og ikke avgrenset. Jeg tror det er en kjertel, men kan jo aldri si aldri. 

Tror panikken gikk mer gjennom kroppen da jeg så naboen min her plutselig var helt uten hår, hun som hadde det lange håret. Hun har fått kreft. Jeg er helt hysterisk redd for kreft. 😟

Skrevet

Det skjønner jeg. Vente på sånt må være fælt. Håper du ikke behøver å vente så lenge- som du sier, de sender stort sett alltid kuler i bryst videre. Håper det er brystkjertelvev som sist. 😊

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ringe idag😊

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært til mammografi i dag, etter henvisning fra legen. Det ble både ultralyd og biopsi. Må til MR til uken, og så møte med kirurg litt senere. Er skrekkslagen og livredd og alt på en gang. Dette er så skremmende. 

Noen som har vært igjennom det samme uten at det var kreft? 

Anonymkode: 27cc9...409

Skrevet

Gravid? Lenge siden siste barn?

Anonymkode: d27f3...e17

Skrevet

Ikke gravid. Lenge siden. 

Anonymkode: 27cc9...409

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...