Gå til innhold

Trener jeg for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt om meg:

36 år gammel mor mye alene med to aktive barn. Jobber 100% i barnehage. Har alt med hus og hjem stort sett hele tiden da min samboer jobber mye borte og reiser mye. 

Jeg løper nesten hver dag. Alt mellom 5-10 km pr gang. Problemet er at jeg alltid er trøtt og sliten. Alltid tung i kroppen. Men treningen er noe jeg prioriterer for min egen del. Men lurer på om den bryter meg ned mer enn den bygger meg opp om dagen 🤷‍♀️ men tør liksom ikke slutte heller. Alderen vil jo innhente meg ganske snart. Og vil ikke forfalle helt heller. Det er viktig for meg med en kropp som ser bra ut. Men burde jeg kutte ned?

Anonymkode: e301e...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker, uten at jeg sitter på en fasit, at det er jo andre medvirkende ting. Kanskje kroppen har behov for variasjon? At i stedet for å løpe hver dag kan du kanskje ha styrketrening også? Det er minst like viktig å styrke kroppen, ha god styrke i kjernemuskulatur og rygg f.eks. Hva med annenhver økt styrke og kondisjon? Samt få nok søvn, hvile og nok mat?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde nok byttet ut løpingen med styrketrening 3 ganger i uken, er det som strammer opp kroppen. Former kroppen din.

En svak kropp er heller ikke god for å løpe.

Anonymkode: 1fcda...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsmengden i seg selv er ikke for mye. Jeg løper mer enn deg. Men det at du er tung i kroppen, og ikke får overskudd av treningen, forteller at du bør ta det med ro en periode. Lytt til kroppen din. Og du bør uansett, som en regel, ha en treningsfri dag i uken. 

Anonymkode: 6465f...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det ikke er mengden, men for ensidig belastning. Ville bare prøvd bryte "regimet" og testet litt i forhold til både mengde og prøvd med mer variert trening og sett om det endrer noe. 

Får du sovet og spist bra? Det og har mye å si.

Anonymkode: 97794...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.8.2019 den 13.19, WhisperingWind skrev:

Hva er høyde og vekt da? Spiser du nok?

Tja... Er 164 cm og veier rundt 58 tipper jeg. Prøver å sove nok, men sliter litt i perioder 🙄 tror jo jeg spiser nok. Spiser gode porsjoner sunn og vanlig mat og nekter meg ingenting. Men begrenser søtsaker til helger. 

Anonymkode: e301e...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja... Er 164 cm og veier rundt 58 tipper jeg. Prøver å sove nok, men sliter litt i perioder 🙄 tror jo jeg spiser nok. Spiser gode porsjoner sunn og vanlig mat og nekter meg ingenting. Men begrenser søtsaker til helger. 

Anonymkode: e301e...f5c

Sunn og fin der altså. Med mindre det er vitaminmangel så tror jeg du er i ferd med å bli overtrent. Jeg fikk like symptomer da jeg løp hver dag. Slet med å sove, var konstant utslitt og overskuddet jeg hadde begynte å å svinne, Jeg tok en ukes pause fra all trening og startet opp igjen rolig.

Om du fortsetter å presse på kan du gå på en skillet smell og bli utbrent. Jeg begynte med yoga for stressmestring og får gi kroppen en alternativ treningsform som også er med på å styrke og forebygge løpeskader.

Etter jeg roet ned løpingen og tok yoga et par ganger i uka så kom overskuddet sakte, men sikkert tilbake. Nå prøver jeg å løpe 4-5 ganger i uka, men holder meg til ca. 5 km per gang samt at jeg bruker god tid på å tøye og gjøre noen baseøvelser samt fokus på kjernemuskulaturen. 

Jeg elsker jogging, men ser absolutt fordelene med å variere med yoga/styrke og la kroppen hvile noen dager i uka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, WhisperingWind skrev:

Sunn og fin der altså. Med mindre det er vitaminmangel så tror jeg du er i ferd med å bli overtrent. Jeg fikk like symptomer da jeg løp hver dag. Slet med å sove, var konstant utslitt og overskuddet jeg hadde begynte å å svinne, Jeg tok en ukes pause fra all trening og startet opp igjen rolig.

Om du fortsetter å presse på kan du gå på en skillet smell og bli utbrent. Jeg begynte med yoga for stressmestring og får gi kroppen en alternativ treningsform som også er med på å styrke og forebygge løpeskader.

Etter jeg roet ned løpingen og tok yoga et par ganger i uka så kom overskuddet sakte, men sikkert tilbake. Nå prøver jeg å løpe 4-5 ganger i uka, men holder meg til ca. 5 km per gang samt at jeg bruker god tid på å tøye og gjøre noen baseøvelser samt fokus på kjernemuskulaturen. 

Jeg elsker jogging, men ser absolutt fordelene med å variere med yoga/styrke og la kroppen hvile noen dager i uka.

 

Ja kanskje lurt. Denne uken har jeg kun løpt to ganger foreløpig. Kjenner meg litt lettere i kroppen faktisk. Og har sovet litt bedre. Tenkte jeg kanskje skulle ha som regel at jeg kun løper max 4 ganger pr uke på 5 km ca. Også tar enkle styrkeøvelser etter løping en (planke, pushups, knebøy/utfall). Og prøve å være flinkere på å hvile innimellom. Kan være aktiv på hviledagen, men heller litt rolig gange eller lek med barna eller sånn. Har nok presset litt mye på. Puttet inn løping i hvert ledige øyeblikk. Og det er kanskje ikke bra. Føler kroppen niholder på vann og at jeg ser mer oppblåst ut også til tross for masse løping. Så noe er litt ute av kurs 🤷‍♀️

Anonymkode: e301e...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja kanskje lurt. Denne uken har jeg kun løpt to ganger foreløpig. Kjenner meg litt lettere i kroppen faktisk. Og har sovet litt bedre. Tenkte jeg kanskje skulle ha som regel at jeg kun løper max 4 ganger pr uke på 5 km ca. Også tar enkle styrkeøvelser etter løping en (planke, pushups, knebøy/utfall). Og prøve å være flinkere på å hvile innimellom. Kan være aktiv på hviledagen, men heller litt rolig gange eller lek med barna eller sånn. Har nok presset litt mye på. Puttet inn løping i hvert ledige øyeblikk. Og det er kanskje ikke bra. Føler kroppen niholder på vann og at jeg ser mer oppblåst ut også til tross for masse løping. Så noe er litt ute av kurs 🤷‍♀️

Anonymkode: e301e...f5c

Hverdagsaktivitet med barn er undervurdert 😊 Plutselig har man gått, løpt og herjet mer enn hva en treningsøkt brenner. 

Det er en hårfin balanse mellom å jogge fordi en elsker det til det blir en besettelse og handler mer om tvang enn glede.

Jeg tror du vil merke stor forskjell med den nye innstillingen og finner tilbake til den gode følelsen selve løpingen gjør for jeg tipper du ikke nyter løpingen som du gjorde før dette skjedde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WhisperingWind skrev:

Hverdagsaktivitet med barn er undervurdert 😊 Plutselig har man gått, løpt og herjet mer enn hva en treningsøkt brenner. 

Det er en hårfin balanse mellom å jogge fordi en elsker det til det blir en besettelse og handler mer om tvang enn glede.

Jeg tror du vil merke stor forskjell med den nye innstillingen og finner tilbake til den gode følelsen selve løpingen gjør for jeg tipper du ikke nyter løpingen som du gjorde før dette skjedde.

 

Haha nei det er sant 🤪 er nok blitt en slags besettelse ja 🙄 skumle greier det der. Skal prøve å være litt mer fornuftig fremover. Takk for gode råd og fornuftige tanker 😊

Anonymkode: e301e...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...