Gå til innhold

Starte opp på blodfortynnende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gjennom uttalige forsøk,  både insemineringer og ivf. 

Jeg vet jeg har fått påvist protein s mangel og at blodet mitt koaguelerer seg

Har spurt legene flere ganger om jeg kan bli satt på blodfortynnende men dem mener jeg må ha blitt gravid flere ganger og spontanabortert minst 3 ganger før dem setter meg på det.

 

Dette høres jo helt sykt ut. Hva har jeg å tape på å bli satt på feks albyl e før jeg prøver ett nytt forsøk? 

 

Noen med erfaringer?

Anonymkode: d068f...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sånn at man skal drive å ta blodfortynnende i hytt og gevær. Det har veldig mange bivirkninger som f.eks at man blør veldig lett og veldig mye. Det kan være svært uheldig at blodet ditt ikke greier å koagulere seg nok om du f.eks havner i en ulykke og du får et sår som blør en del. 

Anonymkode: 6b0b7...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to spontanaborter i løpet av 4 mnd og fikk Albyl E med en gang jeg spurte fastlegen min og hun skrev resept ganske raskt. Hun sa at selv om jeg ikke har fått påvist noen årsak til mine to spontanaborter og jeg heller aldri har hatt noen blodpropper, er det såpass ufarlig med Albyl E at hun ikke hadde betenkeligheter med å skrive det ut. Har gått på det i ca 5 mnd nå. Har tatt blodprøver som ikke viste noen indikasjoner på at jeg trenger blodfortynnende. Jeg er frisk og rask og det kan veldig godt hende at jeg slett ikke trenger Albyl E,men fastlegen så ingen grunn til å slutte heller, pga så lite bivirkninger.

Grunnen til at jeg ba min fastlege om Albyl E var at jeg hadde hørt om en kollega som fikk det av sin lege straks etter sin andre spontanabort. Vi er begge i midten av 30-årene, om kanskje alder spiller inn? Har iallefall fått inntrykk av at Albyl E i utgangspunktet er nokså ufarlig i svangerskapet, basert på hva jeg har lest og selv erfart. Har legen din gitt deg noen medisinske grunner til at du ikke skal på Albyl?

Anonymkode: c8970...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde to spontanaborter i løpet av 4 mnd og fikk Albyl E med en gang jeg spurte fastlegen min og hun skrev resept ganske raskt. Hun sa at selv om jeg ikke har fått påvist noen årsak til mine to spontanaborter og jeg heller aldri har hatt noen blodpropper, er det såpass ufarlig med Albyl E at hun ikke hadde betenkeligheter med å skrive det ut. Har gått på det i ca 5 mnd nå. Har tatt blodprøver som ikke viste noen indikasjoner på at jeg trenger blodfortynnende. Jeg er frisk og rask og det kan veldig godt hende at jeg slett ikke trenger Albyl E,men fastlegen så ingen grunn til å slutte heller, pga så lite bivirkninger.

Grunnen til at jeg ba min fastlege om Albyl E var at jeg hadde hørt om en kollega som fikk det av sin lege straks etter sin andre spontanabort. Vi er begge i midten av 30-årene, om kanskje alder spiller inn? Har iallefall fått inntrykk av at Albyl E i utgangspunktet er nokså ufarlig i svangerskapet, basert på hva jeg har lest og selv erfart. Har legen din gitt deg noen medisinske grunner til at du ikke skal på Albyl?

Anonymkode: c8970...b41

Takk for svar.

Eneste grunnen til at legen ikke gir meg albyl e , er fordi hun ikke har så mye peiling med ivf og hun synes derfor at legene på riksen må avgjøre om jeg skal ha det. Men hun sier også at hun ville satt meg på albyl e hvis jeg ikke prøvde å bli gravid,  da lav protein s kan prøve til blodpropp, og det er noe som går igjen i familien min. Så som sagt, det er kun lite kunnskap om ivf som gjør at hun ikke vil sette meg på albyl e.

 

Hi

Anonymkode: d068f...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Eneste grunnen til at legen ikke gir meg albyl e , er fordi hun ikke har så mye peiling med ivf og hun synes derfor at legene på riksen må avgjøre om jeg skal ha det. Men hun sier også at hun ville satt meg på albyl e hvis jeg ikke prøvde å bli gravid,  da lav protein s kan prøve til blodpropp, og det er noe som går igjen i familien min. Så som sagt, det er kun lite kunnskap om ivf som gjør at hun ikke vil sette meg på albyl e.

 

Hi

Anonymkode: d068f...453

Jeg trodde det var legen på ivf som hadde sagt at du ikke skulle starte med albyl e. Kan du ikke ringe til ivf-enheten å spørre der hva de anbefaler? Hvis du nylig har hatt kontakt med de, så vil de jo sikkert ha en formening om det.

Anonymkode: a76d1...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var legen på ivf som hadde sagt at du ikke skulle starte med albyl e. Kan du ikke ringe til ivf-enheten å spørre der hva de anbefaler? Hvis du nylig har hatt kontakt med de, så vil de jo sikkert ha en formening om det.

Anonymkode: a76d1...099

Nei, det var min fastlege :)

når jeg ringer klinikken får jeg kun snakke med sykepleier, og til nå har dem ikke fått snakket med en lege angående dette. 

 

jeg får ringe igjen i dag :)

Anonymkode: d068f...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det var min fastlege :)

når jeg ringer klinikken får jeg kun snakke med sykepleier, og til nå har dem ikke fått snakket med en lege angående dette. 

 

jeg får ringe igjen i dag :)

Anonymkode: d068f...453

Be om å få samtale time med lege, ikke sykepleier, så får du diskutert det direkte. Gi beskjed om hva fastlegen din sa om albyl e også, mye lettere å diskutere dette med en lege en med sykepleier på telefon. 

Anonymkode: 13221...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke på avf og fikk blodfortynnende under graviditet. Pga mistet flere ganger. Pussig du ikke får det... Jeg ville byttet lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra felleskatalogen om albyl-e vedrørende fertilitet:

Kan svekke fertiliteten hos kvinner og anbefales ikke til kvinner som planlegger å bli gravide. Seponering bør vurderes hos kvinner som har vanskeligheter med å bli gravide eller gjennomgår infertilitetsutredning.

 

Vil tro dette er årsaken til at legen din ikke vil skrive ut albyl-e. 

Anonymkode: 3470e...549

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albyl-E er ikke akkurat en vidundermedisin mot abort. Har selv hatt 4 spontanaborter mens jeg har gått på Albyl-E.

Anonymkode: 5042c...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...