Gå til innhold

Norsk mor utenlandsk far.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet vårt har norskt pass, og sånn skal det fortsette. Jeg kommer aldri til å gå med på at barnet skal ha pass fra farens land (ikke EU) også. 

Nå skal vi på ferie dit, og familien maser om at vi må ta med fødselspapirer så de kan lage pass i det landet også. Jeg begynner å bli litt paranoid her... hvorfor er dette viktig for de? (De svarer ikke på det) har de større rettigheter til barnet om det har pass i det landet også? Jeg har nesten ikke lyst å dra nå... men er nok litt oversensitiv og paranoid uten grunn. 

De får selvfølgelig ikke et eneste papir eller pass fra meg, jeg kommer ikke til å skrive under på noe... men noen som skjønner hvorfor de vil dette?

Anonymkode: a1177...7d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i alle dager få unger med utlendinger? Det fører aldri noe bra med seg og ender sjeldent godt. 

Anonymkode: 0158d...cc0

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde alle varsellamper blinke og lyse maks tenker jeg... 

Jeg kan ikke regler, men tar det for gitt at det er enklere å holde barnet i det landet mot din vilje dersom det har pass derfra også!

Anonymkode: 86890...748

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allrede mangel på kvinner i Norge. Vi trenger ikke å dele våre kvinner med utlendinger.

Anonymkode: 4b953...a48

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvilket land det er?Noen land regnet barn som fars eiendom, andre ikke. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har barnet dobbelt statsborgerskap? Altså at barnet - når det ble født - automatisk fikk statsborgerskap i farens hjemland?

Anonymkode: c44f6...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

P.S. I tillegg til det norske statsborgerskapet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg anta noe her, for det er ikke sikkert vi snakker om de baner her ...

Men det er MANGE som har opplevd at barna blir igjen i landet faren kommer fra. Dette etter en uskyldig ferietur dit, og kvinnen tenkte at dette skjer aldri meg ... og min mann er heldigvis ikke slik ... stakkars de andre som dette skjer med ...

Beste filmen å se er vel ... ikke uten min datter ?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, har barnet dobbelt statsborgerskap? Altså at barnet - når det ble født - automatisk fikk statsborgerskap i farens hjemland?

Nei, barnet er norskt, men de vil gjerne ha dobbelt statsborgerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, barnet er norskt, men de vil gjerne ha dobbelt statsborgerskap

Det kan de i såfall bare glemme, tror jeg. Siterer fra UDI:

Du kan ha dobbelt statsborgerskap hvis(...)

du fikk ett statsborgerskap fra hver av foreldrene dine da du ble født.

• Hvis en av foreldrene dine er norsk, ble du sannsynligvis automatisk norsk statsborger ved fødselen. Hvis landet til den andre forelderen har samme regel, får du også dette statsborgerskapet og du kan da ha dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder bare hvis du automatisk ble statsborger av begge landene da du ble født, ikke hvis foreldrene dine gjorde noe aktivt (for eksempel leverte en søknad eller melding) for at du skulle få det andre statsborgerskapet. (...)
  • Du har i utgangspunktet krav på konsulær bistand og hjelp fra myndighetene i begge landene. Det kan imidlertid være vanskelig for norske myndigheter å hjelpe deg hvis du oppholder deg i det landet der du har ditt andre statsborgerskap.

https://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Amistad said:

Nå skal ikke jeg anta noe her, for det er ikke sikkert vi snakker om de baner her ...

Men det er MANGE som har opplevd at barna blir igjen i landet faren kommer fra. Dette etter en uskyldig ferietur dit, og kvinnen tenkte at dette skjer aldri meg ... og min mann er heldigvis ikke slik ... stakkars de andre som dette skjer med ...

Beste filmen å se er vel ... ikke uten min datter ?

Min umiddelbare tanke også. Men som andre allerede har sagt kommer det an på hvilket land faren er ifra. I flere land som praktiserer islam (det finnes så klart unntak) har far mer han skulle sagt enn moren. Om dere da befinner dere på ferie i hans land gjelder hans (e.v.t familien hans) sine regler. De kan da holde barnet igjen i landet. Jeg ville vært like skeptisk som deg, du er ikke paranoid! Vi kjenner ikke mannen din eller familien hans. Men dette høres ikke bra. 

Anonymkode: 21380...fb0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt har norskt pass, og sånn skal det fortsette. Jeg kommer aldri til å gå med på at barnet skal ha pass fra farens land (ikke EU) også. 

Nå skal vi på ferie dit, og familien maser om at vi må ta med fødselspapirer så de kan lage pass i det landet også. Jeg begynner å bli litt paranoid her... hvorfor er dette viktig for de? (De svarer ikke på det) har de større rettigheter til barnet om det har pass i det landet også? Jeg har nesten ikke lyst å dra nå... men er nok litt oversensitiv og paranoid uten grunn. 

De får selvfølgelig ikke et eneste papir eller pass fra meg, jeg kommer ikke til å skrive under på noe... men noen som skjønner hvorfor de vil dette?

Ikke reis til det landet. Inviter heller nærmeste familie på besøk i norge. Dette kan lett ende ikke så bra.

Anonymkode: e5476...ee5

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager TS, men det høres ut som barnefars familie vil skaffe en "eiendomsrett" over barnet, og gudene må vite hvorfor de vil dét. Men ja - i mange land er barna sett på som farens eiendom, også etter landenes lover; moren har da ingenting hun skulle ha sagt. All grunn til å være skeptisk da til ønsket om å gi barnet et ekstra pass.

Etter norske regler vil et slikt ekstra statsborgerskap uansett ikke være gyldig; men i verste fall spørs det om det nytter med norske regler når man befinner seg i et annet land med andre regler.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tenkte du ikke på en rekke problemer som kan oppstå før du får barn med en utlending? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med mannen din om dette..? Hvorfor det er så viktig at barnet skal ha dobbelt statsborgerskap? 

Vi på forumet kan ikke sitte og tolke i vildens sky og nevne ikke uten min datter osv, selvom det du skriver ikke hørtes særlig positivt ut.. Men det er kun du som vet hvordan mannen din er. Er du redd for at han skal gjøre ting vanskelig? Hva slags kontakt har du med svigerfamilien din? Hadde vi bodd i mannens hjemland, hadde jeg nok villet at barnet vårt skulle vært norsk statsborger, selvom vi ikke skulle flytta til Norge.

Anonymkode: ee952...2bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager få unger med utlendinger? Det fører aldri noe bra med seg og ender sjeldent godt. 

Fordommene tar overhånd ser jeg.

Anonymkode: 07cbb...0a5

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Her er far fra Marokko, og vi ordnet at de ble registrert som hans barn der da han kjøpte feriehus der. Dette for å sikre arv. Dette skjedde ikke før de var 12 år, og han hadde noe som var viktig for ham at de skal arve, og at ikke andre kunne snylte til seg. Han stoler ikke helt på sin bror. 

Det skulle være mulig å ordne dette i etterkant av hans død også, men lettere å få registrert slikt mens far lever. 

Nei jeg ser ikke årsaken til at barnet har noe nytte av pass fra fars hjemland. Merkelig ønske, og forstår at du er skeptisk. 

Anonymkode: 52f08...1e7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om man er talentløs så går det galt ja. Skal man forelske seg og bare si "nei, du er utlending, jeg må finne en norsk". Hvorfor dukker de ikke opp da? Norske menn er forferdelig treige med å dukke opp! De sitter vel foran pcn eller tvn. Eller er på fylla.

Heldige de barna som har foreldre fra forskjellige land synes jeg. Da har de grunn til å reise med fly til familie, lærer 3.språk flytende og forstår seg på flere kulturer. Selv er jeg norsk kjedelig potet. 

Anonymkode: 2b067...b99

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, EvaLena said:

Hvorfor tenkte du ikke på en rekke problemer som kan oppstå før du får barn med en utlending? 

Den berømte "Kjærlighet gjør deg blind"? IKKE alle utenlandske menn med familie vil kidnappe barnet vekk fra moren sin. Å legge alle "utlendinger" sammen sånn blir feil syns jeg. Muslimske land praktiserer det mest ts. Men ALLE tenker ikke slik heldigvis. Følg magefølelsen ts. Jeg ville ikke reist om reisemålet er til ett muslimsk land. Sorry om noen føler seg krenket av hva jeg skrev. Skriver min oppfatning av hva jeg har hørt fra andre. 

Anonymkode: 21380...fb0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...