Gå til innhold

Gåtrening vondt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liker gåtrening. Gåturer hver dag, ca. 1 time. Moderat tempo, andpusten. Varierer underlag etter hva jeg har mulighet til. 

Har fått en del smerter i knær og føtter, litt i ene hofta. Tenker jeg bør erstatte gåtreningen med annen kondisjonstrening. Tips til annen kondisjonstrening som kan funke uten smerter og risiko for smerter?? Liker ikke å sykle. Jogging gjør smertene enda verre naturligvis. Har tilgang til treningssenter, ikke basseng. 

Anonymkode: 10c09...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, CabinCruiser skrev:

Hvilke sko har du?

Varierer mellom Hoka One One og Adidas Ultra Boost. Går jeg i skoen bruker jeg Salomon terrengsko. 

Anonymkode: 10c09...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvfølgelig "går jeg i skogen", ikke skoen :P

Anonymkode: 10c09...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varierer mellom Hoka One One og Adidas Ultra Boost. Går jeg i skoen bruker jeg Salomon terrengsko. 

Anonymkode: 10c09...9e3

Har du tilgang på løpslab eller tilsvarende i hjemtraktene, eller evt typ XXL eller en god fysioteraput? Jeg vil tro at smertene tilsvarer seg fra å ha feil type sko slik at det oppstår slitasje på ledd. Jeg sliter sko på den ene siden så min pronasjon er ikke normal. Jeg MÅ ha stabilitetssko ellers får jeg vondte føtter, knær og hofter.

Jeg ser her bort fra at du har evt muskelsvakheter, lengdeforskjeller i beina eller bekkentilt. Tror ikke gåingen er problemet, så ta gjerne å få sjekket litt opp før du henlegger det helt, variert underlag er beste underlag nemlig :)

Derfor anbefaler jeg deg å få noen til å sjekke ganglaget ditt, og sjekk egne sko for å se hvor du sliter de mest; innside, utside eller jevnt.

Endret av CabinCruiser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening kan være lurt for å styrke muskler og ledd. Ikke direkte kondisjonstrening det, men kan med riktig intensitet få opp pulsen bra.

Ellers bør du sjekke gåmønsteret ditt, feks hos en fysioterapeut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Har du tilgang på løpslab eller tilsvarende i hjemtraktene, eller evt typ XXL eller en god fysioteraput? Jeg vil tro at smertene tilsvarer seg fra å ha feil type sko slik at det oppstår slitasje på ledd. Jeg sliter sko på den ene siden så min pronasjon er ikke normal. Jeg MÅ ha stabilitetssko ellers får jeg vondte føtter, knær og hofter.

Jeg ser her bort fra at du har evt muskelsvakheter, lengdeforskjeller i beina eller bekkentilt. Tror ikke gåingen er problemet, så ta gjerne å få sjekket litt opp før du henlegger det helt, variert underlag er beste underlag nemlig :)

Derfor anbefaler jeg deg å få noen til å sjekke ganglaget ditt, og sjekk egne sko for å se hvor du sliter de mest; innside, utside eller jevnt.

 

10 minutter siden, moreno skrev:

Styrketrening kan være lurt for å styrke muskler og ledd. Ikke direkte kondisjonstrening det, men kan med riktig intensitet få opp pulsen bra.

Ellers bør du sjekke gåmønsteret ditt, feks hos en fysioterapeut. 

Men i denne tråden er jeg ute etter tips til kondisjonstrening, som ikke er gåtrening, jogging, sykling eller i basseng. Takker for rådene deres, men det er ikke det jeg spør om her :)

Anonymkode: 10c09...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men i denne tråden er jeg ute etter tips til kondisjonstrening, som ikke er gåtrening, jogging, sykling eller i basseng. Takker for rådene deres, men det er ikke det jeg spør om her :)

Anonymkode: 10c09...9e3

Roing på romaskin da?

Anonymkode: f8fc2...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått en del smerter i knær og føtter, litt i ene hofta

Belastningsskade? Begynnende betennelser? Har du vært hos lege og/eller fysioterapeut? Jeg ville absolutt snakket med fastlegen om dette og blitt undersøkt. 

Man får ofte belastningsskader og betennelser ved å bruke sko uten demping på harde underlag.

Anonymkode: f8fc2...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men i denne tråden er jeg ute etter tips til kondisjonstrening, som ikke er gåtrening, jogging, sykling eller i basseng. Takker for rådene deres, men det er ikke det jeg spør om her :)

Anonymkode: 10c09...9e3

Min lege rådet til annen trening som bl.a. svømming, for å få bukt med betennelser som kom av feilbelastninger. FORDI: .ved å trene musklene ved feks svømming, så reparerer kroppen hurtigere en betennelse (økt blodgjennomstrømning = raskere tilheling).

MEN du bør få vite av legen HVA dine plager SKYLDES, OG FÅ LEGERÅD.  God bedring :hjerte:

Anonymkode: f8fc2...fb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Belastningsskade? Begynnende betennelser? Har du vært hos lege og/eller fysioterapeut? Jeg ville absolutt snakket med fastlegen om dette og blitt undersøkt. 

Man får ofte belastningsskader og betennelser ved å bruke sko uten demping på harde underlag.

Anonymkode: f8fc2...fb2

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min lege rådet til annen trening som bl.a. svømming, for å få bukt med betennelser som kom av feilbelastninger. FORDI: .ved å trene musklene ved feks svømming, så reparerer kroppen hurtigere en betennelse (økt blodgjennomstrømning = raskere tilheling).

MEN du bør få vite av legen HVA dine plager SKYLDES, OG FÅ LEGERÅD.  God bedring :hjerte:

Anonymkode: f8fc2...fb2

Vet ikke om det er muskulært eller skade på skjelett.

Jeg kan jo prøve ut alternative treningsformer først, så evt. gå til lege hvis det ikke bedrer seg. Jeg har ikke tilgang til basseng, så kan ikke svømme. Andre tips til kondisjonstrening som kan være mer skånsomt enn gåing? 

Anonymkode: 10c09...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Roing på romaskin da?

Anonymkode: f8fc2...fb2

Tror ikke de har det på treningssenteret mitt :(

Anonymkode: 10c09...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre tips til kondisjonstrening som kan være mer skånsomt enn gåing?

Å gå på ski/rulleski?

Anonymkode: f8fc2...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre tips til kondisjonstrening som kan være mer skånsomt enn gåing? 

Aerobic el.l.? Dans?

Anonymkode: f8fc2...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å gå på ski/rulleski?

Anonymkode: f8fc2...fb2

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aerobic el.l.? Dans?

Anonymkode: f8fc2...fb2

Er dette mer skånsomt enn gåing, da? Trodde nesten gåing var det mest skånsomme i verden. De har aerobic-timer på treningssenteret (noe på stepkasser og noe på gulv). Rulleski tør jeg nok ikke, men gå på ski kan jeg til vinteren. 

Anonymkode: 10c09...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke de har det på treningssenteret mitt :(

Anonymkode: 10c09...9e3

Har du andre treningssenter i nærheten som tilbyr svømming? Man kan fryse abbonementet i en eller flere mnder på enkelte treningsstudio.

Anonymkode: f8fc2...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Er dette mer skånsomt enn gåing, da? Trodde nesten gåing var det mest skånsomme i verden. De har aerobic-timer på treningssenteret (noe på stepkasser og noe på gulv). Rulleski tør jeg nok ikke, men gå på ski kan jeg til vinteren. 

Anonymkode: 10c09...9e3

Det er jeg usikker på. Jeg ville uansett først blitt undersøkt av lege før jeg trente mer.

Anonymkode: f8fc2...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme og det viste seg at jeg hadde en benlengdeforskjell. Fikk rettet opp bekkenet og etter det har jeg kunne gå så mye og ofte som jeg vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du andre treningssenter i nærheten som tilbyr svømming? Man kan fryse abbonementet i en eller flere mnder på enkelte treningsstudio.

Anonymkode: f8fc2...fb2

Nei, har ikke det. Nærmeste basseng er ca. 1 time unna, og det blir for langt. 

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg usikker på. Jeg ville uansett først blitt undersøkt av lege før jeg trente mer.

Anonymkode: f8fc2...fb2

Det er jo ikke unormalt å prøve ut alternativer før man oppsøker lege? Trenger ikke dra til lege med en gang man får et problem. 

Anonymkode: 10c09...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...