AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #1 Skrevet 24. august 2019 Har ikke giddet å finne ut hvor de skal kastes så jeg har bare samlet lysstoffrør og lyspærer i årevis. Nå begynner det å ta opp så stor plass at jeg må kvitte meg med de. Men hvor kastes de? Anonymkode: b07a7...2f1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #2 Skrevet 24. august 2019 Ofte har butikker der de er kjøpt mottak. Ring og spør i dine butikker. Personlig legger jeg dem i rød boks for farlig avfall her hvor jeg bor. Anonymkode: 63b39...2a7
Nerine_ Skrevet 24. august 2019 #3 Skrevet 24. august 2019 Europris, matbutikker og avfallstasjoner bruker jeg. Sikkert en hel del andre steder også som tar imot.
Minya Skrevet 24. august 2019 #4 Skrevet 24. august 2019 Alle butikker som selger lyspærer og lysrør og sånt skal ha et mottak for dem. Bare ta dem med til din lokale butikk. Har du veldig mange og bor på et sted hvor det er lett og billig å komme seg på dynga, er det like greit å levere dem der også. I Drammen koster det feks ingenting for å levere et par hengerlass med søppel, så lenge du er fra Drammen. 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #6 Skrevet 24. august 2019 De pleier å ha mottak for sånt ved panteautomatene i de fleste matbutikker. Anonymkode: 76797...f60
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #7 Skrevet 24. august 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: De pleier å ha mottak for sånt ved panteautomatene i de fleste matbutikker. Anonymkode: 76797...f60 Aldri sett en butikk som har dette. Anonymkode: bdd24...0aa
skrue Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Aldri sett en butikk som har dette. Anonymkode: bdd24...0aa Jeg tror jeg har sett det i alle butikker faktisk. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 Ofte står det en slik miljøstasjon som på bildet på kiwier. Er ved inngangen som oftest der det er panteautomat. Anonymkode: 53456...e2c 3
applestories Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri sett en butikk som har dette. Anonymkode: bdd24...0aa Det er merkelig hvor mye vi overser når vi ikke leter etter det. Sist jeg pantet flasker var det kø, jeg ble derfor stående å studere alt som kunne leveres av lysrør, lyspærer og batterier. Hadde der ikke vært kø hadde jeg ikke lagt merke til det. Og dette er en lokalbutikk jeg er innom minst tre ganger i uka. Jeg er nok ikke alene om å overse slike uviktige detaljer, vi mennesker er flinke til å sortere bort det som der og da er unødvendig informasjon. Endret 25. august 2019 av applestories 1
Minya Skrevet 25. august 2019 #11 Skrevet 25. august 2019 Selv om butikken ikke har en sånn stående der du kan se den, så tar de likevel imot lyspærer, lysrør og batterier. Vi måtte fjerne vår fra inngangspartiet fordi folk er idioter og kastet en helt haug med andre ting i den. Jeg fant gammel RAM fra datamaskiner i batteriene, halvspiste berlinerboller, hundepose med bæsj, og ymse annet søppel som ikke hadde noe der å gjøre. Og noe sånt småelektronisk skræl som skal leveres hos elektronikkbutikker eller direkte på dynga. Problemet med det er at vi da måtte stå og sortere ut faenskapet fordi vi får bot om vi leverer feil retur. 1
Million Skrevet 25. august 2019 #12 Skrevet 25. august 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri sett en butikk som har dette. Anonymkode: bdd24...0aa En av mine nærbutikker (Oslo) hadde det. Men det endte med at de måtte flytte innsamlings-tårnet til lyspærer, batterier og lysrør VEKK fra panteområdet. Hvorfor? Jo fordi korka folk stappet bæreposer våte av ølrester og ikke-pantbare flasker og bokser nedi der det skulle være lyspærer og lysrør. Folk tok bare det nærmeste de så, og kvittet seg med søpla si. Til TS; som nevnt før i tråden; alle som selger lysrør og lyspærer, plikter også å ta i mot brukte i retur. Har du f.eks Power eller Elkjøp i nærheten, tenker jeg de har større returordninger for sånt enn en liten lokal matbutikk, selv om matbutikkene også tar i mot. Men jeg bare gjetter at de har mindre kapasitet enn førstnevnte to.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #13 Skrevet 25. august 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ofte har butikker der de er kjøpt mottak. Ring og spør i dine butikker. Personlig legger jeg dem i rød boks for farlig avfall her hvor jeg bor. Anonymkode: 63b39...2a7 Er de ikke for lange for de røde boksene? Anonymkode: c808b...f06
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #14 Skrevet 26. august 2019 Alle som selger lyspærer har plikt til å ta i mot gamle lyspærer/lysrør. Det samme gjelder elektronikk/hvitervarer. De som selger har plikt til å motta gammelt utstyr. Utsalgstedet har plikt til å ta i mot samme type varer som de selger. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2004-06-01-930/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1 Anonymkode: 86ba9...8fe
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #15 Skrevet 26. august 2019 Fant du ut av det, TS? alle butikker som selger lysstoffrør skal også ha returordning. Men den kan være godt gjemt. Anonymkode: be682...d95
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #16 Skrevet 26. august 2019 Fremover foreslår jeg at du bruker min metode: Når et lysrør er kaputt plukker jeg det ned og tar ut tenneren. Så tar jeg røret og tenneren med meg til mitt nærmeste salgssted for lysrør og tennere (for meg er det Clas Olsson. Der leverer jeg røret og tenenren, og betaler nytt rør og tenner. Så går jeg hjem og setter inn ny tenner og nytt rør. Anonymkode: cfbc0...64e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå