Gå til innhold

Hjelp til valg av spillpc til ung gutt(12)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nevøen min ønsker seg en PC, og jeg vil kjøpe en til han til bursdagen som nærmer seg. Han går siste år på barneskole og vil bli YouTuber og spiller minecraft. 

Jeg vil helst kjøpe bærbar PC da har har skilte foreldre og må kunne ta med seg PC til begge foreldre. Gjerne ikke noe altfor dyrt heller. 

Noen som har tips til hvilken PC jeg bør velge? Legg gjerne ved link.

Anonymkode: 7d7e0...6a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen konkrete tips til hvilken pc, men kjøp en god en! Det er bedre å legge på noen flere tusen og få noe som er brukende, enn å bruke 6000 og så få en som såvidt drar.

Kjekt at han har familie som støtter han😊

Anonymkode: 402e4...eb7

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Kvartz skrev:

Skal du ha en grei bærbar spill-pc så må du ut med minimum 7000 for en ny. Kanskje noe som dette https://www.komplett.no/product/1126699/gaming/gaming-pc/baerbar/lenovo-ideapad-l340-173-fhd#technical-details

Den du linker til har for lite minne, liten harddisk og et veldig dårlig grafikkort for spilling.

Det er vanskelig å finne laptoper som egner for spilling, skal du ha noe som er brukbart og holder i et par år ligger prisen rundt 17.000 - 20.000,-. Da er det bedre å kjøpe stasjonær til rundt 15.000,-, den kan også oppgraderes med tiden.

Anonymkode: bd27c...883

• Liker 1
Skrevet

Om han skal drive med videoredigering trenger han en litt kraftig pc. Ville spurt den andre forelderen om å spleise og kjøpe noe litt dyrere og bedre som varer noen år

Anonymkode: db3cf...3e4

• Liker 1
Skrevet

Det eneste kravet TS stiller er Minecraft og å lage filmer til Youtube. Det trenger liten datakraft og man kan få PCer som greier det fint til under 5000. Selv den billigste av disse PCene vil kunne klare det: https://www.prisjakt.no/category.php?k=s344373200&catId=353&sort=price&direction=asc

Personlig vil jeg anbefale denne, den klarer Minecraft veldig fint, har ok prosessor og RAM, og ganske stor SSD harddisk: https://www.komplett.no/product/1125820/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare-pc-er/lenovo-v155-156-fhd-matt

Anonymkode: 9d7f9...eac

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Den du linker til har for lite minne, liten harddisk og et veldig dårlig grafikkort for spilling.

Det er vanskelig å finne laptoper som egner for spilling, skal du ha noe som er brukbart og holder i et par år ligger prisen rundt 17.000 - 20.000,-. Da er det bedre å kjøpe stasjonær til rundt 15.000,-, den kan også oppgraderes med tiden.

Hallo, det er Minecraft. https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=1235&game=Minecraft

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, det er Minecraft. https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=1235&game=Minecraft

Hvis guttungen skal spille og samtidig ta opp det han spiller eller strømme direkte til YouTube så må han ha en maskin klarer dette i 1080P 60FPS og med brukbar bitrate uten at alt går i sirup.

Han bør også ha en pc med Nvidia grafikkort så han kan bruke GeForce Experience til opptak og strømming, den Lenovoen du linket til har Radeon grafikkort og for lite RAM.

Det er heller ikke smart å bruke minimumskravene til et enkelt spill for å finne en pc.

Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis guttungen skal spille og samtidig ta opp det han spiller eller strømme direkte til YouTube så må han ha en maskin klarer dette i 1080P 60FPS og med brukbar bitrate uten at alt går i sirup.

Han bør også ha en pc med Nvidia grafikkort så han kan bruke GeForce Experience til opptak og strømming, den Lenovoen du linket til har Radeon grafikkort og for lite RAM.

Det er heller ikke smart å bruke minimumskravene til et enkelt spill for å finne en pc.

Det var jeg som linket til den Lenovoen og det var bare et eksempel til en grei pc, ikke en god. Sa også at man må opp i pris. Uansett ville jeg ikke kjøpt en pc til 15000-20000 til en 12 åring.

Mitt barn på 12 har denne, https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/asus-tuf-gaming-fx504gm-e4055t-156-baerbar/p-894037/ som brukes til minecraft, fortnite, sims og ffxiv. 

Endret av Kvartz
Skrevet

TS spør "ikke altfor dyrt" 

Brukere linker til maskiner til 15-20000.

🙄

Skrevet
37 minutter siden, Guile skrev:

TS spør "ikke altfor dyrt" 

Brukere linker til maskiner til 15-20000.

🙄

TS spesifiserte ikke hvor grensen til "alt for dyrt" går, det kan være alt i mellom gratis til de dyreste maskinene som er å få kjøpt for privatpersoner.

Jeg skjønner at det kan være alt for mye å bruke 15K på spillmaskin til en 12 åring, men det er mange som ikke skjønner forskjellen på en billig notebook og en laptop som faktisk egner seg til spilling. De kjøper en laptop i god tro til avkommet som ikke er egnet til formålet i det hele tatt, så blir det klaging og sutring etterpå når maskinen ikke virker som planlagt.

Den Asus maskinen som Kvartz linket til over er en veldig brukbar spillmaskin, litt lite RAM etter min mening hvis man skal strømme samtidig med man spiller. Men man må faktisk opp i 10.000 - 15.000 for en laptop som kan spilles på og samtidig ikke er utdatert om et par år.

Den billigste løsningen i forhold til ytelse for pengene er å kjøpe stasjonær som kan oppgraderes med nytt grafikkort, RAM og prosessor etterhvert. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mange unge gamere sitter stuck i mincraft etterhvert som årene går? Etterhvert kommer det garantert fps.

Anonymkode: 402e4...eb7

Liten vits i å kjøpe dyr PC nå fordi man kanskje trenger en rask en om noen år.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liten vits i å kjøpe dyr PC nå fordi man kanskje trenger en rask en om noen år.

Hva mener du er det beste valget da?.

kjøpe billig PC nå som må byttes ut om et par år eller kjøpe en dyrere PC som kan oppgraderes om noen år?.

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Den klarer over 60 fps i 1080p i Minecraft, men det vanlige er uansett 30 fps på Youtube.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

kjøpe billig PC nå som må byttes ut om et par år eller kjøpe en dyrere PC som kan oppgraderes om noen år?.

Grafikkortet kan ikke oppgraderes på bærbare og CPU kan det svært sjelden. Det eneste som kan byttes er RAM og harddisk, og det har lite å si for spillytelse.

Skrevet
På 24.8.2019 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Nevøen min ønsker seg en PC, og jeg vil kjøpe en til han til bursdagen som nærmer seg. Han går siste år på barneskole og vil bli YouTuber og spiller minecraft. 

Jeg vil helst kjøpe bærbar PC da har har skilte foreldre og må kunne ta med seg PC til begge foreldre. Gjerne ikke noe altfor dyrt heller. 

Noen som har tips til hvilken PC jeg bør velge? Legg gjerne ved link.

Anonymkode: 7d7e0...6a5

https://www.proshop.no/Baerbar-PC/Razer-Blade-15-Advanced/2719794

Dette er en av de bedre rimelige spillaptopene jeg vet om.

Du kan også koble til ekstern GPU så den varer mye lengre enn de der du ikke kan det. Og det er bare en liten boks.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den klarer over 60 fps i 1080p i Minecraft, men det vanlige er uansett 30 fps på Youtube.

Grafikkortet kan ikke oppgraderes på bærbare og CPU kan det svært sjelden. Det eneste som kan byttes er RAM og harddisk, og det har lite å si for spillytelse.

Det vanlige på YouTube er ikke 30 fps men 1080p60, flere og flere legger ut spillvideoer med 1440p60 og 2160p60. spillvideoer med en bitrate under 60 fps er veldig slitsomt å se på men dette er altså bitraten hos Youtube. Jeg spiller selv i 2160p60 altså 4K, 60 bilder i sekundet er absolutt minimum som er komfortabelt, hos meg ligger begrensningen i skjermen som er 60Hz.

En spill laptop bør være minimum 1080p 120Hz -144Hz

Jeg er fullstendig klar over at det er dårlige muligheter for å oppgradere moderne laptoper, det er derfor jeg sier at det er bedre å heller bruke litt ekstra penger på en maskin som holder i noen år.

Jeg vet også at TS helst vil kjøpe laptop, men det mest fornuftige med tanke på penger for ytelse er en stasjonær som kan oppgraderes.

Gjest commeilfaut
Skrevet
På 24.8.2019 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Noen som har tips til hvilken PC jeg bør velge? Legg gjerne ved link

https://www.komplett.no/product/1130802/gaming/gaming-pc/baerbar/asus-tuf-gaming-fx505dd-156-fhd

Hadde du antydet en ca pris, hadde det vært lettere. Foretrekker Asus pga overlegen kjøling og generelt godt sammenskrudde maskiner 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet også at TS helst vil kjøpe laptop, men det mest fornuftige med tanke på penger for ytelse er en stasjonær som kan oppgraderes.

Enda bedre med en PC hos hver foreldrer, men det er ikke alle som driter penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...