a77 Skrevet 24. august 2019 #1 Skrevet 24. august 2019 Jeg passer en hund i helga. Når vi er alene stresser han, følger etter meg og bjeffer om jeg er ute av syne. Han bjeffer på alt av lyder, være seg vaskemaskinen, biler som kjører forbi, eller fuglene som kvitrer. Når samboeren min er her, er han derimot helt rolig. Ingen bjeffing, mindre stressing. Det er jeg som har hovedansvaret, og jeg som styrer kommandoer, lufting og mat. Hvorfor føler ikke hunden seg trygg med meg? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #2 Skrevet 24. august 2019 Stresser hunden like mye hvis det kun er samboeren din som er hjemme? Kan hende den stresser fordi hele flokken ikke er samlet. Eventuelt at den ser på samboeren din som sjefen i huset og blir stresset når han ikke er hjemme Anonymkode: 7eff3...235
Tabris Skrevet 24. august 2019 #3 Skrevet 24. august 2019 Du kan gi godbit hver gang du hører en lyd. Når du hører noe han pleier å bjeffe på, si "bra!" og gi godbit. Slik endrer du assosiasjonen til lyder fra "skummelt, må bjeffes på" til "Åh, lyd, det betyr godbit!". Jeg ville også sørget for at hunden har fått nok fysisk og mental aktivisering, noen hunder kan bli mer styrete når de er rastløse. Og så gitt ham fylt kong/tyggebein inne etter tur, så han har noe å holde på med.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #4 Skrevet 24. august 2019 Det kan jo også være at hunden prøver å beskytte deg... 😊 Anonymkode: 3e464...bfd
a77 Skrevet 24. august 2019 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stresser hunden like mye hvis det kun er samboeren din som er hjemme? Kan hende den stresser fordi hele flokken ikke er samlet. Eventuelt at den ser på samboeren din som sjefen i huset og blir stresset når han ikke er hjemme Anonymkode: 7eff3...235 De har ikke vært alene sammen, så det vet jeg ikke. Virker kanskje som at hunden venter på samboeren min, og tror at hver lyd kan være han. Hører han biler som nærmer seg så bjeffer han og går mot døra.
a77 Skrevet 24. august 2019 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo også være at hunden prøver å beskytte deg... 😊 Anonymkode: 3e464...bfd Det føles sånn i alle fall. Er det noe jeg kan gjøre med det?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 Hvordan er hunden med samboeren din og samboeren med hunden? Anonymkode: 90960...0d5
a77 Skrevet 25. august 2019 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er hunden med samboeren din og samboeren med hunden? Anonymkode: 90960...0d5 De leker og koser, men det er tydelig at samboeren ikke tar for seg "oppdragelsen". Om hunden bjeffer når jeg er i et annet rom, er det jeg som må gå til hunden for å roe han, selv om samboer er der.
a77 Skrevet 25. august 2019 Forfatter #9 Skrevet 25. august 2019 Takk for gode innspill i tråden. Jeg har hatt hver ide i bakhodet i helga, og det har hjulpet meg med å forstå hunden. Har landet litt på at han ønsker å ha flokken samlet, men at han også prøver å beskytte meg. Alt i alt en veldig koselig hund!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå