Gjest mamman Skrevet 12. mai 2005 #1 Skrevet 12. mai 2005 Hvor i lovverket står det at en som kommer tilbake fra barselpermisjon, har krav på sin egen jobb tilbake?
Ugla Skrevet 12. mai 2005 #3 Skrevet 12. mai 2005 Hvor i lovverket står det at en som kommer tilbake fra barselpermisjon' date=' har krav på sin egen jobb tilbake?[/quote'] Står det uttrykkelig noe sted? Gjelder ikke samme regler for alle som har hatt permisjon, uansett grunn (også sykemelding)? Det kan jo ha skjedd omlegging/nedlegging (t.d. av avdelinger) mens noen har vært borte over lengre tid. Da mener jeg at man har rett på en stilling med tilsvarende/tilnærmet/vesentlig samme arb.oppgaver. Husker ikke ordlyden, og finner det ikke i farten, men sikkert noen her som kan rette på meg, dersom jeg er helt på jordet... Forsøkte å lete i arb.miljøloven... Men dersom ingen endringer på arb.plassen... da vet jeg ikke hvordan det er...
Gyda Skrevet 12. mai 2005 #4 Skrevet 12. mai 2005 Mener at jeg har hørt at man ikke har krav på sin gamle jobb tilbake, men at du har krav på jobb og minimum den lønna du hadde før du gikk ut i permisjon...
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2005 #5 Skrevet 13. mai 2005 Mener at jeg har hørt at man ikke har krav på sin gamle jobb tilbake' date=' men at du har krav på jobb og minimum den lønna du hadde før du gikk ut i permisjon...[/quote'] Riktig. Det du "eier" er tilsettingsforholdet ditt (den faste stillingsprosenten) og lønnsplasseringen. Det er dessuten etter hvert omfattende rettspraksis i forhold til eventuelle bytter av arbeidssted med samme arbeidsgiver, graden av endrede oppgaver i "samme" stilling etc - men 100 % eierforhold har man altså bare til de to førstnevnte.
achillea Skrevet 16. mai 2005 #6 Skrevet 16. mai 2005 Ofte vil en arbeidskontrakt definere stillingen din, med arbeidsoppgaver, arbeidstid og lønnsinnplassering. Selv om en har vært borte over lengre tid, kan en arbeidsgiver ikke uten videre definere seg bort fra denne, slik at du på en måte eier stillingen din. Ved store omstillinger i en bedrift, vil en da måtte komme med en endringsoppsigelse, hvis en vil gi en arbeidstager en annen type stilling med andre arbiedsoppgaver, enn det som er definert i arbeidskontrakten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå