AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #1 Skrevet 23. august 2019 Har skrevet om dette tidligere, men ettersom jeg nå forstår litt mer ville det vært interessant om andre har erfaringer. Jeg ble syk med halsinfeksjon for en uke siden, crp ble målt til 259. Fikk apocilin. Jeg har hatt halsbetennelsen mange ganger, og får disse jevnlig til tross for at mandlene er fjernet. Da sykdommen brøt ut opplevde jeg en ekstrem leddstivhet, uten overdrivelse i en slik grad at jeg kunne ikke løfte hodet, hendene sov, alle ledd var fullstendig stive- og jeg behøvde hjelp til å komme meg ut av sengen. Dette tok evigheter pga sterke smerter. Flere ledd hovnet opp og ble røde, varme. Jeg gjorde legene oppmerksomme på dette uten noen spesiell tilbakemelding. Nå, en uke senere, er stivheten mye bedre.. men stivhet og hevelsene i fingrene og knærne vedvarer. I en sånn grad at jeg har vansker for å gå på begynnelsen av dagen- bedrer seg litt utover. Jeg er ikke syk lenger mtp halsinfeksjonen.. men er hemmet av stivheten i leddene, og det er smertefullt. Jeg har time hos lege for å høre hva dette er. Kan nevne at jeg har gikt i familien, men jeg er i 30 årene. De fikk ikke gikt før de var over 60... takker for svar.. Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #2 Skrevet 23. august 2019 Begynte de ekstreme leddsmertene før eller etter du fikk Apocillin? Jeg tenker på om det kan være en bivirkning og at du ikke tåler Apocillin? Anonymkode: b779c...622
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #3 Skrevet 23. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynte de ekstreme leddsmertene før eller etter du fikk Apocillin? Jeg tenker på om det kan være en bivirkning og at du ikke tåler Apocillin? Anonymkode: b779c...622 Før. Men skal sies at jeg fikk en allergisk reaksjon på apocilin og byttet pencilin-type, så går ikke på apocilin nå, og har også tatt zyrtec. Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #4 Skrevet 23. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før. Men skal sies at jeg fikk en allergisk reaksjon på apocilin og byttet pencilin-type, så går ikke på apocilin nå, og har også tatt zyrtec. Anonymkode: 01572...823 Må understreke at utslettet kom dagen etter påbegynt apocilin.. legen mente det var allergi Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #5 Skrevet 23. august 2019 Jeg fikk ekstreme leddsmerter en gang etter å ha tatt et medikament. Det vil si, vi får nok aldri vite om det var infeksjon eller medikamentet som gjordet det. Jeg ble bra igjen, men det tok nesten 2 måneder. En uke er jo ikke så veldig lenge, og du føler deg ganske mye bedre alt nå, så jeg synes det lover godt. Jeg krysser fingrene for at det går over. Oppdater gjerne med hva legen sa, hvis du har lyst til det. Anonymkode: b779c...622 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #6 Skrevet 23. august 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har skrevet om dette tidligere, men ettersom jeg nå forstår litt mer ville det vært interessant om andre har erfaringer. Jeg ble syk med halsinfeksjon for en uke siden, crp ble målt til 259. Fikk apocilin. Jeg har hatt halsbetennelsen mange ganger, og får disse jevnlig til tross for at mandlene er fjernet. Da sykdommen brøt ut opplevde jeg en ekstrem leddstivhet, uten overdrivelse i en slik grad at jeg kunne ikke løfte hodet, hendene sov, alle ledd var fullstendig stive- og jeg behøvde hjelp til å komme meg ut av sengen. Dette tok evigheter pga sterke smerter. Flere ledd hovnet opp og ble røde, varme. Jeg gjorde legene oppmerksomme på dette uten noen spesiell tilbakemelding. Nå, en uke senere, er stivheten mye bedre.. men stivhet og hevelsene i fingrene og knærne vedvarer. I en sånn grad at jeg har vansker for å gå på begynnelsen av dagen- bedrer seg litt utover. Jeg er ikke syk lenger mtp halsinfeksjonen.. men er hemmet av stivheten i leddene, og det er smertefullt. Jeg har time hos lege for å høre hva dette er. Kan nevne at jeg har gikt i familien, men jeg er i 30 årene. De fikk ikke gikt før de var over 60... takker for svar.. Anonymkode: 01572...823 Du har hatt halsinfeksjon og det er etter boka noe aom kan utløse revmatoid artritt/deddgikt. Men du kan og ha en leddbetennelse som går over med tiden. I forbindelse med Askøy kommune sitt drikkevannsproblem var der en person som stod frem på tv. Han hadde også fått leddbetennelse slik du beskriver etter å ha fått i seg/drukket vann med avføringsbakterier i. Du skulle fått legen til å ta prøve av bakteriene du hadde i halsen, slik at dere begge visste hvilke bakterier dere skulle utrydde fra halsen din. Da hadde dere ogaå visst om bakterien er en bakterie som kan gi leddbetennelse som somoftest går over eller om du har leddgikt som har brutt ut nå. Ellers bør legen din være litt mer imøtekommende her og finne ut mer av hva du feiler. Anonymkode: 168c0...fe7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ekstreme leddsmerter en gang etter å ha tatt et medikament. Det vil si, vi får nok aldri vite om det var infeksjon eller medikamentet som gjordet det. Jeg ble bra igjen, men det tok nesten 2 måneder. En uke er jo ikke så veldig lenge, og du føler deg ganske mye bedre alt nå, så jeg synes det lover godt. Jeg krysser fingrene for at det går over. Oppdater gjerne med hva legen sa, hvis du har lyst til det. Anonymkode: b779c...622 Takk for svar. Kan godt oppdatere! Nå vet jeg sikkert at leddsmertene kom før pencilinkuren, men jeg reagerte iflg lege nr 2 på pencilinen også. Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har hatt halsinfeksjon og det er etter boka noe aom kan utløse revmatoid artritt/deddgikt. Men du kan og ha en leddbetennelse som går over med tiden. I forbindelse med Askøy kommune sitt drikkevannsproblem var der en person som stod frem på tv. Han hadde også fått leddbetennelse slik du beskriver etter å ha fått i seg/drukket vann med avføringsbakterier i. Du skulle fått legen til å ta prøve av bakteriene du hadde i halsen, slik at dere begge visste hvilke bakterier dere skulle utrydde fra halsen din. Da hadde dere ogaå visst om bakterien er en bakterie som kan gi leddbetennelse som somoftest går over eller om du har leddgikt som har brutt ut nå. Ellers bør legen din være litt mer imøtekommende her og finne ut mer av hva du feiler. Anonymkode: 168c0...fe7 Hei! Takk for svar. Dette var to leger, hvorpå begge var via legevakt.. og de forklarte at det var normalt å ikke ta prøver fra halsen når det var opplagt hva det kom av. Men.. halsbetennelsen skilte seg ut ved at ved sykdomsutbrudd fikk jeg rare synsforstyrrelser (bildet på netthinnen satt fast når jeg snudde hodet)-legen forklarte det med feber.. men jeg har hatt høy feber før.. og aldri opplevd dette. Samt disse rare leddsmertene som vedvarer, og nummenhet i en tommel som ikke går bort. Knærne er nå store, anklene er store, fingrene er pølser. Utslettet borte heldigvis. Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Takk for svar. Dette var to leger, hvorpå begge var via legevakt.. og de forklarte at det var normalt å ikke ta prøver fra halsen når det var opplagt hva det kom av. Men.. halsbetennelsen skilte seg ut ved at ved sykdomsutbrudd fikk jeg rare synsforstyrrelser (bildet på netthinnen satt fast når jeg snudde hodet)-legen forklarte det med feber.. men jeg har hatt høy feber før.. og aldri opplevd dette. Samt disse rare leddsmertene som vedvarer, og nummenhet i en tommel som ikke går bort. Knærne er nå store, anklene er store, fingrene er pølser. Utslettet borte heldigvis. Anonymkode: 01572...823 Du må bestille deg en time hos fastlegen din med middels hastegrad. Legevaktleger er v og bra, men de tar seg av det akutte uten å se sykehistorikken din verken før det akutte eller i den store sammenhengen i motsetning til fastlegen. Får du nytt halsproblem, så må du enten komme deg på en akuttime hos egen fastlege eller insistere på at det skal taes prøve av halsen din. Dette for at det skal være mulig å se den store sammenhengen om du ikke har bare en "bagatellmessig" halsinfeksjon eller noe mer uvanlig. Anonymkode: 168c0...fe7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må bestille deg en time hos fastlegen din med middels hastegrad. Legevaktleger er v og bra, men de tar seg av det akutte uten å se sykehistorikken din verken før det akutte eller i den store sammenhengen i motsetning til fastlegen. Får du nytt halsproblem, så må du enten komme deg på en akuttime hos egen fastlege eller insistere på at det skal taes prøve av halsen din. Dette for at det skal være mulig å se den store sammenhengen om du ikke har bare en "bagatellmessig" halsinfeksjon eller noe mer uvanlig. Anonymkode: 168c0...fe7 Jeg har time hos fastlegen i neste uke. Og ja prøve av halsen burde vært tatt. Nå har antibiotika funket på selve halsen og feberen, så medisineringen sånn sett har vært adekvat. Må påpeke at p.g.a jeg oppfattet disse ekstreme leddsmertene som utenom det vanlige tok jeg kontakt med to private leger, samt at jeg forklarte leddproblemet til begge legevaktslegene. Ingen av de fire legene ga noe klart svar, eller oppfordret/initierte videre undersøkelser. Jeg viste også frem hevelser, rødmen og varmen over leddene, uten noen reaksjon fra legene. Så.. det gjorde meg jo ikke noe klokere. Samtidig er jeg fortsatt låst fast hjemme, og klarer ikke enkle ting som å smøre brødskiver pga stive fingre.. frustrerende 😅 Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har time hos fastlegen i neste uke. Og ja prøve av halsen burde vært tatt. Nå har antibiotika funket på selve halsen og feberen, så medisineringen sånn sett har vært adekvat. Må påpeke at p.g.a jeg oppfattet disse ekstreme leddsmertene som utenom det vanlige tok jeg kontakt med to private leger, samt at jeg forklarte leddproblemet til begge legevaktslegene. Ingen av de fire legene ga noe klart svar, eller oppfordret/initierte videre undersøkelser. Jeg viste også frem hevelser, rødmen og varmen over leddene, uten noen reaksjon fra legene. Så.. det gjorde meg jo ikke noe klokere. Samtidig er jeg fortsatt låst fast hjemme, og klarer ikke enkle ting som å smøre brødskiver pga stive fingre.. frustrerende 😅 Anonymkode: 01572...823 Husk på at du har rett på pasientreise med drosje deraom du aliter med å komme deg til lege. Fastlegen skal ordne dette når du ber om det før timen. Anonymkode: 168c0...fe7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk på at du har rett på pasientreise med drosje deraom du aliter med å komme deg til lege. Fastlegen skal ordne dette når du ber om det før timen. Anonymkode: 168c0...fe7 Tusen takk for info 😊 Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #13 Skrevet 24. august 2019 Jeg fikk leddsmerter og veldig hovne ledd etter infeksjon/forkjølelse. Legen min sa at det var en ikke uvanlig bivirkning av en slik infeksjon. Det tok ca 2 uker før jeg var bra. Var sikker på at jeg hadde fått leddgikt. Har ikke hatt problemer med det siden. Anonymkode: 3484e...8a3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #14 Skrevet 24. august 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk leddsmerter og veldig hovne ledd etter infeksjon/forkjølelse. Legen min sa at det var en ikke uvanlig bivirkning av en slik infeksjon. Det tok ca 2 uker før jeg var bra. Var sikker på at jeg hadde fått leddgikt. Har ikke hatt problemer med det siden. Anonymkode: 3484e...8a3 Ok, interessant å høre flere erfaringer! Jeg har ikke vært borti dette før. Han ga ingen forklaring på hva det kom av? Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #15 Skrevet 24. august 2019 Reaktiv artritt (leddbetennelse etter feks en infeksjon) er vanligere enn man skulle tro, og kan vare en stund etter infeksjonen. Høres ut som det er slitasjegikt i din familie, og ikke "reumatisk" gikt? Anonymkode: a6cc7...dfe
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #16 Skrevet 24. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reaktiv artritt (leddbetennelse etter feks en infeksjon) er vanligere enn man skulle tro, og kan vare en stund etter infeksjonen. Høres ut som det er slitasjegikt i din familie, og ikke "reumatisk" gikt? Anonymkode: a6cc7...dfe Jeg er usikker, da de er døde nå.. jeg tror kanskje slitasjegikt. Men jeg hørte ofte frasen «kjenner det på gikta». Nå skal det sies at jeg hadde en fase etter første barn med det man omtaler som «ammegikt», dette var en mildere morgenstivhet, hvor jeg måtte gå litt for å mykne. Ellers har jeg ikke mer erfaringer med leddstivhet. Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #17 Skrevet 24. august 2019 Når har du time hos fastlegen? Har du feber? Anonymkode: 21ebd...e44
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #18 Skrevet 24. august 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når har du time hos fastlegen? Har du feber? Anonymkode: 21ebd...e44 Mandag. Nei ingen feber, og almenntilstanden er normal igjen. Kun leddstivhet og hovne ledd som vedvarer. Anonymkode: 01572...823
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #19 Skrevet 26. august 2019 Jeg lurer på hvordan det går med deg, Ts? Hva sa fastlegen? Anonymkode: 21ebd...e44
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #20 Skrevet 26. august 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvordan det går med deg, Ts? Hva sa fastlegen? Anonymkode: 21ebd...e44 Hei! leddstivheten har gått over, sånn nesten i hvertfall. Fastlegen hadde ikke noe godt svar på det der og da, men hun mente det var utelukket at det var en reaktiv artritt. Tok uansett en del blodprøver (vet ikke hva), så får vi se hva de sier. Crp var nesten normal igjen i hvertfall! Anonymkode: 01572...823 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå