Gå til innhold

Hvordan få råd til bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en god venninde som går på sosialen og hun har hatt helseutfordringer en god stund, men hun er nå litt bedre og forsøker å søke jobb.

Jeg hjelper til litt i hverdagen med kjøring til butikk, planlegging og budsjettering, det er ikke mange kronene hun klarer å sette av til sparing, men spørsmålet er da, dersom hun skal få en jobb så er hun nødt til å få en bil da det er svært dårlig med buss forbindelser her.

Er hun rett og slett "fanget" eller er det andre løsninger?

Har opprettet tråden med hennes tillatelse da jeg ikke klarer å finne ut av det.

Setter pris på svar :)

Anonymkode: 59ef8...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarte å kjøpe bil som student. Den koste da ikke mer enn 8500 kr, men jeg fikk akkurat det jeg trengte, en greit vedlikeholdt bil som jeg har brukt svært lite penger på. 

Anonymkode: 34a22...728

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man får ikke penger til bil av NAV. 

Anonymkode: 24b0a...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempebra at du fikk til, tenkt å prøve å låne hun penger til bil men da må jeg vente til neste sommer.

Men hun har 6000 kroner i måneden og utgifter i forbindelse med helse, mat og dyre medikamenter som spiser opp en solid bit av budsjettet.

Og dersom det ble en bil til 8500 så vil det koste masse i reparasjoner. 

Anonymkode: 59ef8...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man får ikke penger til bil av NAV. 

Anonymkode: 24b0a...64a

Nå har ikke det vært spørsmålet ovenfor, men kanskje et startlån er aktuelt for henne?

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fiskemannen said:

Nå har ikke det vært spørsmålet, men dersom det er noen "startlån" å få der ute så hadde det vært supert.

Ja, man får lån i banker. Bare å søke.

Anonymkode: 24b0a...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er kjempebra at du fikk til, tenkt å prøve å låne hun penger til bil men da må jeg vente til neste sommer.

Men hun har 6000 kroner i måneden og utgifter i forbindelse med helse, mat og dyre medikamenter som spiser opp en solid bit av budsjettet.

Og dersom det ble en bil til 8500 så vil det koste masse i reparasjoner. 

Anonymkode: 59ef8...6a8

Hun kan kjøpe seg en sykkel.

Anonymkode: 24b0a...64a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan kjøpe seg en sykkel.

Anonymkode: 24b0a...64a

Alle bor ikke i sentrale strøk i landet.

Om hun bor på bygda og det er flere kilometer til busstoppet hvor det går buss 2 ganger om dagen, så blir det jo vanskelig med bare sykkel. Det tror jeg de fleste klarer å forstå, selv om de bor på St. Hanshaugen som studenter ;) 

Anonymkode: d8a5e...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er et pengesluk uten like. En ting er å kjøpe selve bilen, men så har du drivstoff, forsikring, veiavgift, bompenger, reparasjoner.. Hvis hun har dårlig råd er det ikke noen god idé å kjøpe bil. Hun bør ha litt penger til overs hver måned for å dekke løpende utgifter på den. 

Det er lov å søke om billån i banken, men det her høres ut som oppskrift på økonomitrøbbel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er et uhyre kostbart foretak, det renner ut penger hver måned til utgifter. Det skjer stadig noe galt med eldre biler som fører til dyre reparasjoner, og det har din venninne overhodet ikke råd til, slik du skisserer det. Å kjøpe en gammel og billig bil og håpe den holder noen måneder uten trøbbel, er et sjansespill.  

Jeg tror det vil være lurere av din venninne og bosette seg så nærme jobben som mulig, kanskje et sted der det faktisk går buss, eller hvor hun kan sykle til arbeidsplassen. 

Du spør etter "løsninger", og det virker nesten som dere tror NAV skal komme på banen og gi henne en bil eller et gratis billån fordi det er så synd på henne og andre fattige. Det gjør de ikke, dessverre. 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om hun flytter nærmere jobben eller kollektivtilbud når hun først får jobb. Det koster litt å flytte, og det kan hende hun ikke finner like billig bolig, men det er fortsatt billigere enn å kjøpe bil.

Og NAV hjelper ikke til med mindre hun er funksjonshemmet eller asylsøker.

Det aller beste er likevel å få lånt en bil. Men det er vel heller lite realistisk. Samkjøring med kollegaer eller naboer kan også være en løsning.

Men offentlig finansiert bil er nok det minst realistiske alternativet.

Anonymkode: 278ee...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har en god venninde som går på sosialen og hun har hatt helseutfordringer en god stund, men hun er nå litt bedre og forsøker å søke jobb.

Jeg hjelper til litt i hverdagen med kjøring til butikk, planlegging og budsjettering, det er ikke mange kronene hun klarer å sette av til sparing, men spørsmålet er da, dersom hun skal få en jobb så er hun nødt til å få en bil da det er svært dårlig med buss forbindelser her.

Er hun rett og slett "fanget" eller er det andre løsninger?

Har opprettet tråden med hennes tillatelse da jeg ikke klarer å finne ut av det.

Setter pris på svar :)

Anonymkode: 59ef8...6a8

Er man arbeidsfør så er man selv ansvarlig for å komme seg på jobb. Mener du at din venninde skal vinne en bil i livets lotteri for å komme seg på jobb? 

Bosetter man seg i Gokk så må man ta konsekvensene av å bo i Gokk. Nav sponser ikke lenger førerkort og bil til folk. 

Anonymkode: 2397b...631

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun bør da kanskje søke etter jobb i en by, så er det kanskje lettere å få seg jobb, og flytter hun til byen, er det nok lett å komme seg på jobb og.

Jeg er selv svært syk og uføretrygdet, og burde virkelig hatt bil grunnet sykdommene mine. Men det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: 6e21e...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har en god venninde som går på sosialen og hun har hatt helseutfordringer en god stund, men hun er nå litt bedre og forsøker å søke jobb.

Jeg hjelper til litt i hverdagen med kjøring til butikk, planlegging og budsjettering, det er ikke mange kronene hun klarer å sette av til sparing, men spørsmålet er da, dersom hun skal få en jobb så er hun nødt til å få en bil da det er svært dårlig med buss forbindelser her.

Er hun rett og slett "fanget" eller er det andre løsninger?

Har opprettet tråden med hennes tillatelse da jeg ikke klarer å finne ut av det.

Setter pris på svar :)

Anonymkode: 59ef8...6a8

Dersom hun får jobb vil hun ha råd til bil. Bare å stikke til en bruktbilforhandler og få fullfinansiert en billig bil (kan oppgradere senere). Med en arbeidskontrakt i hånda vil hun få finansiering! Bare sjekk det opp med forhandlere der dere bor. Ang. intervjuer frem til det, får hun ordne med kollektiv, hjelp fra venner evt. taxi. Be om at intervjuet holdes på en cafe det er lettere for henne å komme til f.eks. det er alltid muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om hun ikke har råd til bil så må hun rett og slett flytte til et sted det går kollektiv trafikk, evt gå avstand til jobb.

Er det ikke mulighet for det der hun bor, så blir løsningen å flytte til en annen  kommune hvor det går buss. Da søker man heller jobb andre steder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige bil var verd den fantastiske sum av 2000 kr. Den startet hver eneste dag året rundt. Ikke akkurat noen pryd for øyet eller komfort, men man kom frem. Solgte den fordi den trengte en dyr rep jeg ikke kunne gjøre selv. Solgte den til en fyr som fikset den selv og jammen går bilen enda. 23 år er den. 

Anonymkode: a8650...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min forrige bil var verd den fantastiske sum av 2000 kr. Den startet hver eneste dag året rundt. Ikke akkurat noen pryd for øyet eller komfort, men man kom frem. Solgte den fordi den trengte en dyr rep jeg ikke kunne gjøre selv. Solgte den til en fyr som fikset den selv og jammen går bilen enda. 23 år er den. 

Anonymkode: a8650...bd7

Sjansespill å kjøpe gammal bil. Virker som du har litt peil og kunne skru (litt) selv, det hjelper..

Anonymkode: cb651...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsykkel?

Nå eier vi også en veldig billig bil. Men som andre sier, det er sjansespill å eie en gammel vil. Ett år bruker vi bare penger på bensin, andre året kommer det plutselige reparasjoner på over tredve tusen.. 

Anonymkode: e5108...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...