AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #1 Skrevet 22. august 2019 Hei Dater en mann som har diagnosen ADHD. Vi har ikke kjent hverandre så lenge, men jeg syns han er en fantastisk person og ønsker noe seriøst sammen med han. Jeg har ingen erfaring med ADHD, og lurer på hvordan jeg kan vise mest mulig hensyn til han. Merker at han går fort frem, noe som ikke er et problem for meg, men er nysgjerrig på om det er typisk for dem/dere med ADHD? Takk på forhånd😊 Anonymkode: 0a793...3c1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #2 Skrevet 22. august 2019 Vær deg selv uten å tenke noe særlig på diagnosen hans. Og svar til spørsmålet ditt: det varierer fra person til person. Anonymkode: 1ef27...c2d 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #3 Skrevet 22. august 2019 ADHD er et spektrum. Noen kan være hardt rammet, mens andre merkes det ikke på. Anonymkode: 2548f...113 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #4 Skrevet 22. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: ADHD er et spektrum. Noen kan være hardt rammet, mens andre merkes det ikke på. Anonymkode: 2548f...113 Takk for opplysningen:) som sagt har jeg ingen erfaring med denne diagnosen fra tidligere, så setter pris på all info. Ts Anonymkode: 0a793...3c1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #5 Skrevet 22. august 2019 Tror ikke det å gå fort frem med damer har noe med ADHDen å gjøre. Min ex ADHD plaget ikke meg så mye heller, inntill vi flytta sammen. Fy faen, det var aldri ro i huset, og de adhd sinneutrbuddene var som å bo med en liten, men skummel drittunge. Anonymkode: 3405a...479 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #6 Skrevet 23. august 2019 Har han godt regulert ADHD kan det være som å være sammen med en helt vanlig mann som f.eks er litt mer impulsiv enn gjennomsnittet. Har han gode mestringsstrategier så han har god boevne, rutiner, oversikt og er forutsigbar, er det null stress. Er han uregulert/dårlig regulert og ikke eier evne til rutiner, konsekvenstenking, selvkontroll etc, kan det være som å leve med en trassig treåring i en voksen kropp. Det finnes masse bra folk med ADHD. Gode, omsorgsfulle, driftige, kreative, energiske og morsomme mennesker. Og så finnes det en del impulsive, hyperaktive, ufokuserte mennesker som aldri evner å fullføre noe som helst - fra oppvask til husmaling. Han er som han er. Om 'hele ham', både positive og negative sider, passer deg, så gå for ham. Diagnosen sier nemlig svært lite om hva slags menneske han er. Anonymkode: 0e585...17f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 Det finnes ei fin gruppe på facebook, "voksne med ADHD" der du kan lære mye Anonymkode: 24dae...069
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 Hvor på spekteret ligger han? Bruker han medisiner? Jeg ville spurt han rett ut om diagnosen og hva utfordringer han hadde med diagnosen. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/voksne-med-adhd/?page=5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ei fin gruppe på facebook, "voksne med ADHD" der du kan lære mye Anonymkode: 24dae...069 Finner den ikke. Har du en link? Anonymkode: 66cfb...a90
Sillyline Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 (endret) Som en ADHD-er, kan jeg komme med tips ut fra egne utfordringer. Men alle er forskjellige, det gjelder også oss med ADHD. Ha tålmodighet, av og til må du gjenta ting du sier. Ikke bli oppgitt om vi kommer 5 minutter for sent, men bemerk det gjerne i en vennlig tone slik at vi får litt dårlig samvittighet og kanskje klarer å huske avtalen neste gang. Ikke bli frustrert om vi mister nøkler, mobil, bankkort osv. Hjelp oss heller til å lage et system på det. Ikke bli oppgitt om vi ikke klarer å følge systemet. Når vi er glade, er vi gjerne KJEMPEglade osv. Følelsesregisteret er altså kanskje mer på den ekstreme siden. Veldig mange med ADHD er utrolig empatiske. Ikke misbruk den egenskapen. Mange av oss er også veldig kreative. Ikke bli oppgitt om vi starter 100 prosjekter samtidig, og ikke klarer å fullføre noen av dem. Bare pass på at det kun går ut over våre penger, og ikke andre sine. Mange sliter med impulsivitet, og derav gjerne dårlig økonomi. Hvorfor planlegge framover, når man kan leve i nuet? Vi kan gjerne skravle som en foss – perfekt for de som ikke er like glad i å snakke. Hyperaktiv? Noen er det med kroppen, enten de har mye energi eller virker rastløse ved at de fikler med ting. Andre har hyperaktiviteten mer i hodet, altså at hjernen er veldig aktiv og gjerne har mange tanker på samme gang. Det var det jeg kom på akkurat nå. Håper det er litt til hjelp 😄 Endret 23. august 2019 av Sillyline 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 Barn og voksne med ADHD er like ulike som alle andre barn og voksne. Min mann har ADHD. Fikk diagnosen da han var liten og det het MBD. Han er umedisinert og lite preget av diagnosen i fht mange andre. Han blir fort rastløs, men karer å beholde roen ved å fikle med noe, riste på beinet eller lignende. Han er avhengig av å trene for å få IT energi. Trener fem dager i uken. Han er ellers veldig opptatt av struktur og rutiner, dette for å holde alt i sjakk. Da han var liten var han en «pøbelunge» det er min mann, min mor han også en mann med ADHD. Han er høyt og lavt hele tiden, sover tre timer i døgnet, har tusen prosjekter på gang hele tiden, fullfører aldri noen. Han drikker også en del og alltid alt for mye når han drikker. Han er god som gull, men er forferdelig slitsom og en skikkelig klovn. en venninne av meg har ADHD. Hun glemmer alt hele tiden. Har ikke kontroll på noe, roter og styrer rundt. Har det største og varmeste hjertet i hele verden, men er det største rotehue jeg vet om. Hun har seriøst ikke kontroll på noen ting selvom vin er medisinert. Anonymkode: 819b1...c58
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Finner den ikke. Har du en link? Anonymkode: 66cfb...a90 Den heter «voksne med adhd (Norge)» Anonymkode: 24dae...069
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #13 Skrevet 24. august 2019 På 23.8.2019 den 1.10, AnonymBruker skrev: Tror ikke det å gå fort frem med damer har noe med ADHDen å gjøre. Min ex ADHD plaget ikke meg så mye heller, inntill vi flytta sammen. Fy faen, det var aldri ro i huset, og de adhd sinneutrbuddene var som å bo med en liten, men skummel drittunge. Anonymkode: 3405a...479 Sinne har lite med ADHD å gjøre, og er som regel en issue i tillegg til ADHD. Anonymkode: 98098...11b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå