Gå til innhold

Ved anmeldelse av dyremishandling til Mattilsynet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal anmelde en sak til Mattilsynet. Det er ikke en kjempegrov sak, men nok til at de det gjelder bør få en reaksjon fra et organ som kan dette. Kan jeg forvente å bli oppdatert underveis hva som skjer med saken, eller vil jeg ikke vite hvorvidt det blir tatt tak i eller ikke? 

Anonymkode: 142e8...ac6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at når du melder som privatperson er det er som ved melding til barnevernet. Du får ikke oppdatering. 

Du har meldt. Du har gjort det du skulle. Personvernhensyn gjør (heldigvis) at du ikke får full innsikt i saken, hvilke tiltak og vurderinger som gjøres.

Dersom du etter tid ikke ser at det tilsynelatende er gjort noe, kan du melde på nytt.

Jeg er selvsagt nysgjerrig på hvorfor du spør, hva saken gjelder?

Anonymkode: 6fe16...ae9

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal anmelde en sak til Mattilsynet. Det er ikke en kjempegrov sak, men nok til at de det gjelder bør få en reaksjon fra et organ som kan dette. Kan jeg forvente å bli oppdatert underveis hva som skjer med saken, eller vil jeg ikke vite hvorvidt det blir tatt tak i eller ikke? 

Det står om det her https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/varsle_oss/bekymringsmelding.633

Anonymkode: 26705...8ac

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro at når du melder som privatperson er det er som ved melding til barnevernet. Du får ikke oppdatering. 

Du har meldt. Du har gjort det du skulle. Personvernhensyn gjør (heldigvis) at du ikke får full innsikt i saken, hvilke tiltak og vurderinger som gjøres.

Dersom du etter tid ikke ser at det tilsynelatende er gjort noe, kan du melde på nytt.

Jeg er selvsagt nysgjerrig på hvorfor du spør, hva saken gjelder?

Takk for svar. Det er en familie som driver dårlig hundehold og lærer dette videre til barna sine, dette av type løfte hunden etter nakkeskinnet, dra hunden etter seg når den drar i motsatt retning osv. Skylder på instinkt, gidder ikke trening. De sier hunden tåler det og er vant med det, enda det er en veldig liten hund. De tar ikke til seg kritikk, og jeg håper en reaksjon fra Mattilsynet e.l vil endre noe. 

Skrevet

Mener det kommer an påmontert du melder med fullt navn eller anonymt. Skaff gjerne bevis/dokumentasjon hvis mulig. Det styrker i hvertfall meldingen din 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det er en familie som driver dårlig hundehold og lærer dette videre til barna sine, dette av type løfte hunden etter nakkeskinnet, dra hunden etter seg når den drar i motsatt retning osv. Skylder på instinkt, gidder ikke trening. De sier hunden tåler det og er vant med det, enda det er en veldig liten hund. De tar ikke til seg kritikk, og jeg håper en reaksjon fra Mattilsynet e.l vil endre noe. 

Nakkeskinnet? De eneste som skal løfte valper etter nakkeskinnet er hundemødre.

Jeg er ikke blant dem som roper «kontakt barnevernet!» for enhver uregelmessighet. 

Ut fra det du beskriver, bør du kontakte både Mattilsynet og barnevern.

• Liker 1
Skrevet

Og for dem som ikke orket å sjekke lenken somAnonymkode: 26705...8ac la ut, så les den siste setningen i dette klippet fra den lenkede siden: 

Kva skjer vidare no?

• Meldinga vert handsama i kontortida av avdelingskontoret nærmast det postnummeret som du har registrert.
  • Meldinga vert registrert i Mattilsynets offentlege journal. Har du varsla som privatperson, vil namnet ditt ikkje synast. Har du varsla anonymt, vil den du melder om sjølvsagt ikkje få vite kven du er.
  • Dersom andre krev å få sjå meldinga, vert dette vurdert etter reglane i offentleglova.

Hugs: Du vert ikkje rekna som part i saka sjølv om du har sendt oss melding. Vi har ikkje høve til å orientere deg om den vidare saksgangen.

Anonymkode: 9dafb...ea5

• Liker 2
Skrevet

Husk at om du melder anonymt så må alle detaljer på plass, gjerne bilder og. Dette er fordi de ikke kan be om mer info fra deg siden du er anonym, så i verste fall så har de ikke nok info til å undersøke 

Anonymkode: b3f4c...fbc

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at om du melder anonymt så må alle detaljer på plass, gjerne bilder og. Dette er fordi de ikke kan be om mer info fra deg siden du er anonym, så i verste fall så har de ikke nok info til å undersøke 

Anonymkode: b3f4c...fbc

Blir ikke å melde anonymt, gjør meg ingenting om de vet hvem jeg er. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke å melde anonymt, gjør meg ingenting om de vet hvem jeg er. 

Du burde uansett ha flest mulig beviser på ting som du mener at de gjør feil.  

Har du for eksempel muligheten til å ta video av dem når de løfter hunden etter nakkeskinnet, og sende dennev vdeoen til for eksempel Mattilsynet?       

Anonymkode: 13332...58d

Skrevet

Når jeg meldte en sak i fjor, fikk de bare en telefon fra mattilsynet. Ingenting ble gjort og hjalp ikke nevneverdig. 

Anonymkode: 86eb9...4b5

Skrevet

Tviler på at de gjør noe. Jeg meldte inn en sak angående hund som står ute dag og natt og bjeffer uansett vær. Det er synd på hunden og irriterende og høre på døgnet rundt. De gjorde ingenting med saken, politiet ville heller ikke gjøre noe. Så hunden står enda og bjeffer den. 

Anonymkode: 50a69...b5c

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at de gjør noe. Jeg meldte inn en sak angående hund som står ute dag og natt og bjeffer uansett vær. Det er synd på hunden og irriterende og høre på døgnet rundt. De gjorde ingenting med saken, politiet ville heller ikke gjøre noe. Så hunden står enda og bjeffer den. 

Anonymkode: 50a69...b5c

Stakkars hund 😢 Da hadde det gått en faen i meg og jeg hadde ringt eller anmeldt helt til de tok seg tid til å hjelpe den stakkars hunden.

Takk til alle som melder ifra om stygg behandling av dyr 👍 De har ingen stemme og får ikke sagt ifra selv 😢

• Liker 1
Skrevet

Du kan kanskje søke innsyn etter en tid. 

Jeg anmeldte en sak for 3 år siden. Søkte etterpå innsyn og så hva MT hadde gjort med saken. 

Anonymkode: 25fd0...7f2

Skrevet

Du kan søke på einnsyn.no for å se om det blir gjort noe i saken. Det står på Mattilsynet i linken jeg la ut over

Anonymkode: 26705...8ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...