Gå til innhold

Du som har mottatt voldsoffererstatning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk VOE for noen år siden, da tok det seks uker. Nå er det sendt inn en ny (annen sak) og ventetiden er jo omkring to år.

Jeg er rett og slett bare nysgjerrig på om noen her har mottatt det i senere tid - og hvor lang tid det tok? 🙂 ren nysgjerrighet egentlig. 

Anonymkode: 5111b...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk VOE for noen år siden, da tok det seks uker. Nå er det sendt inn en ny (annen sak) og ventetiden er jo omkring to år.

Jeg er rett og slett bare nysgjerrig på om noen her har mottatt det i senere tid - og hvor lang tid det tok? 🙂 ren nysgjerrighet egentlig. 

Sendte inn søknad for litt over to år siden. Den er fremdeles til behandling. 

Anonymkode: c82ab...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke dom?

Anonymkode: 55b5b...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sendte inn søknad for litt over to år siden. Den er fremdeles til behandling. 

Åh såpass. Regnet med det. Men hjertelig takk for svar!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke dom?

Nei, de døde før det ble noen dom. Tenkte du på regress? Ville ikke vært aktuelt uansett... saken er henlagt. Så advokaten har sendt inn denne erstatningen i tillegg til krav om ménerstatning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ménerstatning etter ca. 10 måneder og erstatning for tapt inntekt ca. 8 måneder. Voldsoffererstatningen vet jeg ikke hvor lang tid tok. Var tenåring da det ble søkt om. I og med at jeg mest sannsynlig blir ufør nå så kan jeg søke om erstatning for framtidig inntektstap, men jeg orker rett og slett ikke. Det var veldig stressende for meg å vente på erstatningene og det orker jeg ikke en gang til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Brimi skrev:

Fikk ménerstatning etter ca. 10 måneder og erstatning for tapt inntekt ca. 8 måneder. Voldsoffererstatningen vet jeg ikke hvor lang tid tok. Var tenåring da det ble søkt om. I og med at jeg mest sannsynlig blir ufør nå så kan jeg søke om erstatning for framtidig inntektstap, men jeg orker rett og slett ikke. Det var veldig stressende for meg å vente på erstatningene og det orker jeg ikke en gang til. 

Er ikke ménerstatning samme type erstatning som for inntektstapet? Kan jeg spørre hva du fikk i ménerstatning? Og for hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ménerstatning samme type erstatning som for inntektstapet? Kan jeg spørre hva du fikk i ménerstatning? Og for hva?

Nei, det er ikke samme type erstatning. Ménerstatning får du penger for skaden som ble påført deg, mens erstatning for inntekt er erstatning for inntekten du kunne hatt hvis du ikke hadde blitt utsatt for f.eks vold.

Jeg fikk omkring 700 000,-. Pga en voldtekt jeg ble utsatt for da jeg var tidlig tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har fått voldsoffererstaning grunnet mishandling og seksuelle overgrep over flere år som barn? Vil gjerne høre deres erfaring, spesielt om dere har søkt nå i nyere tid.

Anonymkode: 309d0...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen av dere som har fått voldsoffererstaning grunnet mishandling og seksuelle overgrep over flere år som barn? Vil gjerne høre deres erfaring, spesielt om dere har søkt nå i nyere tid.

Anonymkode: 309d0...6d3

Det er det som er søkt inn for meg.

Saken ble først henlagt for veldig lenge siden, og nå ble erstatningen mest basert på uttalelser fra behandlere og f.eks NAV. Det for å søke om ménerstatning måtte det en spesialist inn i bildet og vurdere saken, og sjekke om han/hun kunne utarbeide en uttalelse på bakgrunn av all informasjonen.

På 24.8.2019 den 8.33, Brimi skrev:

Nei, det er ikke samme type erstatning. Ménerstatning får du penger for skaden som ble påført deg, mens erstatning for inntekt er erstatning for inntekten du kunne hatt hvis du ikke hadde blitt utsatt for f.eks vold.

Jeg fikk omkring 700 000,-. Pga en voldtekt jeg ble utsatt for da jeg var tidlig tenåring.

Det stemmer jo. Og ringer noen bjelker når du sier det. Takk for svar:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor lang tid det tar før man får utbetalt erstatning når man er tilkjent det i en dom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor lang tid det tar før man får utbetalt erstatning når man er tilkjent det i en dom? 

Saksbehandlingstiden hos Kontoret for voldsoffererstatning løper fra tidspunktet de har alle dokumentene i saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Saksbehandlingstiden hos Kontoret for voldsoffererstatning løper fra tidspunktet de har alle dokumentene i saken. 

Fra dette tidspunktet går det vanligvis få uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra dette tidspunktet går det vanligvis få uker. 

Trodde jeg leste et sted at det var 6 måneder.. det høres veldig lenge ut :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.8.2019 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Når det er regress går det fort ja, de sakene står først i køen. Rundt seks uker. 
Edit: sett at det er regress da? Ikke alltid det kan settes krav om til tross for dom. 

Endret av duplexx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 17.24, duplexx skrev:

Når det er regress går det fort ja, de sakene står først i køen. Rundt seks uker. 
Edit: sett at det er regress da? Ikke alltid det kan settes krav om til tross for dom. 

Det er regress ja. Her står det at det er fem måneders tid på prioriterte saker, og det står at prioriterte saker er f.eks de med dom der det kan kreves regress 🙁

171CEB13-82B8-4BF1-8D2F-581C727358DF.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er regress ja. Her står det at det er fem måneders tid på prioriterte saker, og det står at prioriterte saker er f.eks de med dom der det kan kreves regress 🙁

171CEB13-82B8-4BF1-8D2F-581C727358DF.png

Det er sant. Da jeg fikk utbetalt VOE for noen år siden var det ikke regress. Og det tok seks uker. Men det er helt kaos i køen nå ja. Utrolig slitsomt for de som blir veldig påvirket av ventingen 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vennine som nettopp fikk innvilget. Hun fikk oppgitt 2 år ventetide men fikk svar etter ca 6-8 måneder ☺️ og penger på konto kort tid etter

Anonymkode: ee502...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg må søke hos dem selv. Foreligger dom i saken, så bør egentlig ikke være noe problem. Jeg trøster meg med at han til syvende og sist må betale det, og han får ikke bedre råd av å sitte i fengsel i fire år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, The Kitten skrev:

Ser ut som jeg må søke hos dem selv. Foreligger dom i saken, så bør egentlig ikke være noe problem. Jeg trøster meg med at han til syvende og sist må betale det, og han får ikke bedre råd av å sitte i fengsel i fire år.

bistandsadvokat skal hjelpe med dette, slik jeg har fortstått det

Anonymkode: fed05...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...