Alivamale Skrevet 23. august 2019 #21 Skrevet 23. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med ekte universitet? De som nå har fått status universitet (tidligere høyskole) er jo universitet de også? Dog er det unge praktisk forskjell på de sånn sett da, bare at universitet tilbyr fler linjer enn høyskole. Anonymkode: a1ee8...0b3 Hvorfor oppsto det plutselig et behov for flere «universiteter»? Hvorfor er høyskole ikke god nok som benevning?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #22 Skrevet 25. august 2019 På 22.8.2019 den 22.29, Hedersbrukeren skrev: Hva er det du prøver å fortelle oss? At studiestedet ditt endret status mens du studerte der? Med universitet sikter jeg naturligvis utelukkende til et av de fire ekte universitetene Altså UiO, UiB, NTNU (selv om den delvis har høyskolepreg gitt sin historikk) samt også UiT. Med universitet sikter jeg utelukkende til de som har fått tittelen universitet. Et universitet blir ikke en høyskole bare fordi du mener det bare er fire universiteter. Så høyskole vs. universitet, ingen praktisk betydning. Anonymkode: 4e2cc...764 1
Hedersbrukeren Skrevet 25. august 2019 #23 Skrevet 25. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Med universitet sikter jeg utelukkende til de som har fått tittelen universitet. Et universitet blir ikke en høyskole bare fordi du mener det bare er fire universiteter. Så høyskole vs. universitet, ingen praktisk betydning. Anonymkode: 4e2cc...764 Skillet blir mindre, poenget er at det er en større forskjell mellom de klassiske universitetet og de høyskolene som har fått universitetsstatus, enn det er mellom sistnevnte og de som fremdeles er høyskoler
dr_zhivago Skrevet 25. august 2019 #24 Skrevet 25. august 2019 På 22.8.2019 den 17.44, Hedersbrukeren skrev: Høyskole er mer som videregående, mens universitetet ofte har mindre obligatorisk og mer krav til selvstudium. Samt at universitetet er mer teoretisk rettet mens høyskole i større grad er praktisk rettet. Høyskoler tilbyr ofte fag mer koblet mot det som faktisk skjer i arbeidslivet mens fagene gjerne er mindre konkret opp mot det på universitetet. På generelt grunnlag er det vanskeligere på universitetet, men det er alltid unntak For noe sprøyt. Hvor teoretisk rettet den er kommer an på hva du studerer, ikke om det heter høyskole eller universitet. Hilsen universitetsutdannet. Selv pleier jeg bare å kalle det skole. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #25 Skrevet 26. august 2019 Neeeh. Jeg har gått på to ulike høyskoler. Begge har blitt universiteter nå. Jeg tar deltidsutdanning nå, på samme skole der jeg studerte før. Det var høgskole før, nå er den et universitet. Jeg har ikke merket noe forskjell annet enn at de har byttet logo og noen andre småting. Men før har det vel vært sånn at på høgskole har det vært mer praktiske fag, mens på universitet mest teoretiske. Jeg kjenner ei som underviser på uni (tidl høgskole), og hun sa at etter de ble uni måtte alle lærere med mastergrad ta doktorgrad. Anonymkode: 44b98...0f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå