Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig noen forskjell? Er det liksom mer prestisje med universitet? Ser dere med universitetsutdannelse ned på høyskoleutdannede? 

Anonymkode: 9952a...978

Skrevet

Er det ikke samme vekttallsoplegg da? Og flere delmuligheter på universitetet, med enkelt fag ol? Altså ikke nødvendigvis ferdig profesjonsutdannelse, som høyskolen gir?

Noen syns kanskje det høres mer prestisje ut med universitetet, men er vel i realiteten ikke det. Går ut på at det er ulike muligheter. Høyskole er vel som oftest 3årig utdannelse innenfor et yrke med profesjonsutdanning. Universitetet gir mulighet for enkeltfag, samt andre fag og grener.

Anonymkode: 32aff...d87

• Liker 1
Skrevet

Glemte svare på de andre spørsmålene! 

Ja, er nok endel som mener at det er mer prestisje på universitetet. Spesielt de som går der selv. Vet om flere derfra som ser ned på høskoleutdannede. Sier jo egentlig en hel del om hvilket nivå akkurat de ligger på da!😁

Mange høyskoleutdannede tar ekstra fag og tilleggs/videreutdannelser på universitetet. 

Ingen med rett vett, ser ned på noen som helst skoler og utdanningsprogrammer! 

Anonymkode: 32aff...d87

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nå, som de fleste tidligere høgskolene har fått universitetsstatus, er det ingen forskjell lenger. At sykepleie-, barnehagelærer- og ingeniørutdanninger, som alle er bachelorutdanninger og dermed av lavere grad, nå plutselig er universitetsutdanninger er bare tåpelig. Det er avanserte yrkesutdanninger, verken mer eller mindre. Du har akkurat like verdifull sykepleier- eller barnehagelærerutdannelse om du har tatt den ved Høgskolen Innlandet som om du har tatt den ved Nord Universitet. 

Endret av Ullvott
  • Liker 10
Skrevet

Høyskole er mer som videregående, mens universitetet ofte har mindre obligatorisk og mer krav til selvstudium. Samt at universitetet er mer teoretisk rettet mens høyskole i større grad er praktisk rettet. Høyskoler tilbyr ofte fag mer koblet mot det som faktisk skjer i arbeidslivet mens fagene gjerne er mindre konkret opp mot det på universitetet. På generelt grunnlag er det vanskeligere på universitetet, men det er alltid unntak :)

• Liker 3
Skrevet

Tror det var mer sånn før, da det kun var fire universiteter i Norge.

NOKUT har vel bl.a som oppgave å sørge for at like grader i samme fag har samme innhold og kvalitet, uansett utdanningsinstitusjon.

Anonymkode: 6de93...200

• Liker 3
Skrevet

Både her og i det virkelige liv er det folk som ikke vet hva som er forskjellen på universitet og høyskole, ganske morsomt at folk er så bastante da. Forskjellen (fra hjemmesiden til NOKUT);

- Universitet har rett til å opprette studietilbod på alle nivå.

- Høgskular har sjølvakkrediteringsrett for studium på alle nivå innanfor fagområda der dei har rett til å gi doktorgrad, i tillegg til på bachelorgradsnivå for alle fagområde

Forskjellen handler altså i stor grad om muligheten for å styre egne utdanningstilbud, som igjen er linket opp mot forskningsmengde og publisering. Du blir ikke bedre sosiolog av å studere ved universitet enn høyskole, ei heller lærer eller statsviter. Ofte er ikke undervisningssforskjellene så store som folk skal a det til heller, det avhenger mer av faget enn institusjonen. 

Anonymkode: d114b...0d4

• Liker 3
Skrevet

I praksis for deg som student er det så godt som ingen forskjell, men jeg tror mange tenker det er mer prestisje å gå på universitet. Da jeg begynte å studere var skolen min en høgskole, og da jeg sluttet var det blitt universitet. Var absolutt null forskjell på opplegget og fagmiljøet hadde heller ikke blitt bedre

Anonymkode: cc342...1c6

• Liker 4
Skrevet

Tidligere var det forskjell, men nå som så mange høyskoler har blitt universitet, så går ikke skillet lenger mellom høyskole og universitet. Det er derimot forskjell på studiestedene. Universitetet i Oslo er noe helt annet enn Nord universitet eller NTNU avdeling Gjøvik.

Anonymkode: 9a8a8...548

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Høyskole er mer som videregående, mens universitetet ofte har mindre obligatorisk og mer krav til selvstudium. Samt at universitetet er mer teoretisk rettet mens høyskole i større grad er praktisk rettet. Høyskoler tilbyr ofte fag mer koblet mot det som faktisk skjer i arbeidslivet mens fagene gjerne er mindre konkret opp mot det på universitetet. På generelt grunnlag er det vanskeligere på universitetet, men det er alltid unntak :)

Tull og fjas! Jeg gikk første året på høyskole og nå andre og tredje året er på universitetet. Samme skole, samme forelesere, samme pensum, samme opplegg, samme studium, samme auditorium, samme bibliotek, samme studieveileder, samme studentbevis. Ja du skjønner greia? ALT er likt! Helt likt. Bare at jeg kan si at jeg går på universitetet i stedet for høyskole.

Anonymkode: 4e2cc...764

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og fjas! Jeg gikk første året på høyskole og nå andre og tredje året er på universitetet. Samme skole, samme forelesere, samme pensum, samme opplegg, samme studium, samme auditorium, samme bibliotek, samme studieveileder, samme studentbevis. Ja du skjønner greia? ALT er likt! Helt likt. Bare at jeg kan si at jeg går på universitetet i stedet for høyskole.

Anonymkode: 4e2cc...764

Hva er det du prøver å fortelle oss? At studiestedet ditt endret status mens du studerte der? Med universitet sikter jeg naturligvis utelukkende til et av de fire ekte universitetene :)

Altså UiO, UiB, NTNU (selv om den delvis har høyskolepreg gitt sin historikk) samt også UiT.

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere var det forskjell, men nå som så mange høyskoler har blitt universitet, så går ikke skillet lenger mellom høyskole og universitet. Det er derimot forskjell på studiestedene. Universitetet i Oslo er noe helt annet enn Nord universitet eller NTNU avdeling Gjøvik.

Anonymkode: 9a8a8...548

Ja, de høyskoler som er «blitt» universitet teller som høyskoler i min betraktning :)

• Liker 4
Skrevet

Som student er det liten forskjell annet enn hvilke ansatte som jobber der. For ansatte er det større mulighet for forskning og større mulighet for doktorgradsstudier på universiteter. De som ligger fremst innen sine forskningsfelt jobber dermed ofte på universitet, men ulike universitet spesialiserer seg på ulike felt. Dermed er det ikke alltid de største og eldste universitetene som er best innen alle felt. Jeg ville tenkt på hvem som har stort fagmiljø på det feltet du ønsker å studere dersom du ønsker den beste utdanningen. Hilsen ansatt på UiA

Anonymkode: d0fd8...130

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av frukrines
  • Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Du kan egentlig ikke sammenlikne videregående og høyskole. Høyskoler gir utdanning på såkalt "høyere nivå" på samme måte som universiteter, så universitets- og høyskolestudier er på sett og vis likestilt. Du har imidlertid rett i at høyskoler - i alle fall tidligere - var de institusjonene som hadde profesjonsutdanninger som bl.a. lærer- og sykepleierutdanning. Etter universitets- og høgskolereformen i 2015 er det imidlertid ikke slik lenger.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Roci skrev:

Du kan egentlig ikke sammenlikne videregående og høyskole. Høyskoler gir utdanning på såkalt "høyere nivå" på samme måte som universiteter, så universitets- og høyskolestudier er på sett og vis likestilt. Du har imidlertid rett i at høyskoler - i alle fall tidligere - var de institusjonene som hadde profesjonsutdanninger som bl.a. lærer- og sykepleierutdanning. Etter universitets- og høgskolereformen i 2015 er det imidlertid ikke slik lenger.

Sammenligningen gikk på hvordan selve undervisningen fungerer. At høyskole på samme måte som universitet er høyere utdanning og gir studiepoeng er en selvfølgelighet som ingen har benektet, så hvorfor du bringer det på banen kan man jo bare undre seg over :)

Når det gjelder endringer i nyere tid angående hvem som har rett på å kalle seg universitet, så endret ikke dette over natten så mye på hvordan det fungerer på de klassiske universitetene kontra de tidligere høyskolene. På sikt vil nok forskjellene minke.

Skrevet

Jeg er enig i mye av  det du sier, @Hedersbrukeren, kan det tenkes at vi skal tenke nytt? Er du også en student fra nittitallet?

Skrevet
19 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Hva er det du prøver å fortelle oss? At studiestedet ditt endret status mens du studerte der? Med universitet sikter jeg naturligvis utelukkende til et av de fire ekte universitetene :)

Altså UiO, UiB, NTNU (selv om den delvis har høyskolepreg gitt sin historikk) samt også UiT.

Hva mener du med ekte universitet? De som nå har fått status universitet (tidligere høyskole) er jo universitet de også? Dog er det unge  praktisk forskjell på de sånn sett da, bare at universitet tilbyr fler linjer enn høyskole. 

Anonymkode: a1ee8...0b3

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med ekte universitet? De som nå har fått status universitet (tidligere høyskole) er jo universitet de også? Dog er det unge  praktisk forskjell på de sånn sett da, bare at universitet tilbyr fler linjer enn høyskole. 

Anonymkode: a1ee8...0b3

Da jeg beskrev forskjellen i mitt første innlegg her siktet jeg til forskjellen mellom de fire klassiske universitetene og alt øvrig som tidligere var definert som høyskole, delvis med unntak av tidligere NTH og til en viss grad også NHH. Det burde jeg selvsagt ha presisert :)

Skrevet (endret)
2 timer siden, Alivamale skrev:

Jeg er enig i mye av  det du sier, @Hedersbrukeren, kan det tenkes at vi skal tenke nytt? Er du også en student fra nittitallet?

Nei, i hovedsak fra 00-tallet :)

Men mine siste studiepoeng er fra NHH fra 2017, før det UiB 2013, har også 60 stp fra en høyskole i 2010, så jeg har vært innom flere steder, også NTNU og UiT har jeg fag fra, men mesteparten av mastergraden som  ble ferdig i 2009 er fra UiB :)

For øvrig foreleser jeg et kurs på BI, noe jeg har gjort i noen år nå, bare en av flere fagfolk som foreleser noen timer hver, et fag veldig rettet mot praktiske forhold i min bransje, det er jo noe høyskoler (foreløpig nok også de som er blitt til universitet) er bedre på enn universiteter som tradisjonelt er langt mer opptatt av teoretiske forhold som ikke nødvendigvis har så mye nytteverdi i arbeidslivet :)

Endret av Hedersbrukeren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...