AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #21 Skrevet 28. august 2019 Jeg hadde «prøveoppkjøring» idag med kjørelærer og jeg strøk som bare det. Gjorde masse dumme feil jeg ikke gjør ellers, og dummet meg ut i et lyskryss som alene ville vært nok til stryk. Vet ikke om det var nervene eller at jeg var sliten mentalt etter en dag på skolen, men opplevelsen har ført til at jeg gruer meg veldig til oppkjøring og har begynt å tvile på meg selv som sjåfør. Anonymkode: 4ae1e...867
Sliten&kjørt52 Skrevet 28. august 2019 #22 Skrevet 28. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjorde masse dumme feil jeg ikke gjør ellers, og dummet meg ut i et lyskryss som alene ville vært nok til stryk. Vet ikke om det var nervene eller at jeg var sliten mentalt etter en dag på skolen, Sett det på kontoen for en dårlig dag... Skuespillere sier ¨¨ En dårlig generalprøve gir en god premiere ¨¨ ... Kjør på . a. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #23 Skrevet 28. august 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde «prøveoppkjøring» idag med kjørelærer og jeg strøk som bare det. Gjorde masse dumme feil jeg ikke gjør ellers, og dummet meg ut i et lyskryss som alene ville vært nok til stryk. Vet ikke om det var nervene eller at jeg var sliten mentalt etter en dag på skolen, men opplevelsen har ført til at jeg gruer meg veldig til oppkjøring og har begynt å tvile på meg selv som sjåfør. Anonymkode: 4ae1e...867 Prøv en gang til med prøveoppkjøring! Du sier selv at du gjorde feil du ellers aldri gjør og det får meg til å tenke at disse feilene kommer av nervøsitet. Ikke gi opp nå som du er så nærme målet🤗 Anonymkode: 09aa0...936
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #24 Skrevet 28. august 2019 2 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev: Sett det på kontoen for en dårlig dag... Skuespillere sier ¨¨ En dårlig generalprøve gir en god premiere ¨¨ ... Kjør på . a. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv en gang til med prøveoppkjøring! Du sier selv at du gjorde feil du ellers aldri gjør og det får meg til å tenke at disse feilene kommer av nervøsitet. Ikke gi opp nå som du er så nærme målet🤗 Anonymkode: 09aa0...936 Takk for motivasjon! Så ekkelt å føle at jeg ikke behersket kjøringen når jeg ellers føler jeg har god kontroll. Marerittet er nok å havne i en uventet situasjonen under oppkjøringen. Men jeg må bare ta det som erfaring, selvom jeg skal innrømme at jeg er veldig skuffet over meg selv etter idag. Anonymkode: 4ae1e...867
Sliten&kjørt52 Skrevet 28. august 2019 #25 Skrevet 28. august 2019 (endret) Fra Kopierer meg selv fra annen tråd... Vdr. oppkjøring... Skrevet November 11, 2018 (endret) HUSK: Du kommer nesten garantert til å gjøre "småfeil" i morgen... Alle gjør det ! Drit i det... Ikke tenk "bakover" ! Jobben din er forran bilen ! A. Altså, greia er att i n g e n kjører ¨perfekt¨ på oppkjøring. Ingen. Det er heller ikke kravet. Du kommer til å gjøre ting som ikke er ¨perfekt¨, kanskje tom. ¨småfeil¨ Pointet er, -ikke tenk bakover. Ikke kast bort en tanke på det som er gjort...Tenk fremmover, det er der neste oppgave er. Det som er gjort er gjort, -se langt fremm, tenk på timing, rolig flyt, null stress. ... a. Endret 28. august 2019 av Sliten&kjørt52 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #26 Skrevet 30. august 2019 Jeg er så dårlig på å finne luker i rundkjøringer. Folk blinker ikke og kjører som dem vil. Er det stryk om man står litt for lenge på vei inn i en rundkjøring? 🙈 Ikke sikkert du erfarte det på oppkjøringen, da. Hva med fartsgrenser? Har hørt at mange stryker fordi de kjører for fort. Opplevde du det? Er det greit om man er over fartsgrensa i 5 sekunder, eller er det for mye? Og til de som mener at TS er en dårlig sjåfør fordi hun strøk noen ganger: Stryker man er det bare fordi man ikke er klar. Man må ha mer trening. Noen tar jo oppkjøring før de er klare. At hun besto oppkjøringa til slutt betyr jo at hun var klar da. Da hadde hun hatt nok mengdetrening. Så er ikke tråden om hvordan man skal være en super-sjåfør eller en konkurranse om hvem som er best, det er tips til oppkjøringa fra en som nylig har tatt den. Jeg har spurt venninna mi som nylig tok lappen masse spørsmål. Er det dumt av meg å spørre henne? Anonymkode: 4ab7b...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #27 Skrevet 30. august 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med fartsgrenser? Har hørt at mange stryker fordi de kjører for fort. Opplevde du det? Er det greit om man er over fartsgrensa i 5 sekunder, eller er det for mye? Anonymkode: 4ab7b...7d5 Leste om ei som strøk fordi hun lå i fartsgrensen også. Fartsgrenser er veiledende og maks hastighet. Hvis det er forhold som tilsier at man burde ligge under fartsgrensen og ikke gjør det, så er ikke det så veldig bra. Anonymkode: 09aa0...936 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #28 Skrevet 30. august 2019 På 27.8.2019 den 17.13, Brimi skrev: Jeg stoler ikke på menn og synes det er veldig ubehagelig å være rundt menn pga tidligere opplevelser. Jeg kommer til å være nervøs nok som det er, trenger ikke å ha noe ekstra i tillegg liksom. Hvis det gir mening. Jeg håper på å ta oppkjøring i Vestfold, samme hvilken by egentlig. Jeg vil nok synes det er rart jeg og😅 Men ja, man blir nok tryggere etterhvert. Jeg kan mye av trafikkreglene, men det er noe helt annet å gjøre det i praksis🙈 Dog synes jeg det er vanskelig å beregne fart og avstand på andre biler, spesielt i rundkjøringer. Vel, øving gjør mester😬 Kommer nok tilbake med fler spørsmål etterhvert^^ Huff, jeg skjønner at det kan være vanskelig. Da ville jeg ha sett om jeg kunne fått en kvinnelig sensor ja, du kan jo ringe vegvesenet der du ønsker oppkjøring og høre om det er noen mulighet for det. Om de ikke vil ta hensyn til det så må du bare prøve å bite tenna sammen og ikke gi opp uansett! Jeg er sikker på at du klarer det! For meg er det iallefall ikke noe rart å kjøre bil alene lenger. Kjenner jo mer på ansvaret selvfølgelig, men det er jo bare bra. Har jo like mye ansvar dersom det sitter på noen, om ikke mer, nå som jeg har lappen. Beregning av fart og avstand lærer du etterhvert, det vil jeg si er omtrent som å utvikle dybdesyn mens man lærer å gå Øvelse gjør helt klart mester! Bare å spørre videre! Anonymkode: f0ae7...af5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #29 Skrevet 30. august 2019 På 28.8.2019 den 21.10, AnonymBruker skrev: Jeg hadde «prøveoppkjøring» idag med kjørelærer og jeg strøk som bare det. Gjorde masse dumme feil jeg ikke gjør ellers, og dummet meg ut i et lyskryss som alene ville vært nok til stryk. Vet ikke om det var nervene eller at jeg var sliten mentalt etter en dag på skolen, men opplevelsen har ført til at jeg gruer meg veldig til oppkjøring og har begynt å tvile på meg selv som sjåfør. Anonymkode: 4ae1e...867 Vet du hva, akkurat den følelsen hadde jeg de hele tiden to siste dagene før oppkjøring (når det var for sent å avlyse) og jeg klarte å gjøre masse dumme feil selv, på både kjøretimer i forkant av oppkjøringen og oppvarmingstimen før oppkjøringen. Det var så MYE nerver! Men det gikk likevel, så aldri tvil på deg selv! Dette klarer du! Anonymkode: f0ae7...af5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #30 Skrevet 31. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så dårlig på å finne luker i rundkjøringer. Folk blinker ikke og kjører som dem vil. Er det stryk om man står litt for lenge på vei inn i en rundkjøring? 🙈 Ikke sikkert du erfarte det på oppkjøringen, da. Hva med fartsgrenser? Har hørt at mange stryker fordi de kjører for fort. Opplevde du det? Er det greit om man er over fartsgrensa i 5 sekunder, eller er det for mye? Og til de som mener at TS er en dårlig sjåfør fordi hun strøk noen ganger: Stryker man er det bare fordi man ikke er klar. Man må ha mer trening. Noen tar jo oppkjøring før de er klare. At hun besto oppkjøringa til slutt betyr jo at hun var klar da. Da hadde hun hatt nok mengdetrening. Så er ikke tråden om hvordan man skal være en super-sjåfør eller en konkurranse om hvem som er best, det er tips til oppkjøringa fra en som nylig har tatt den. Jeg har spurt venninna mi som nylig tok lappen masse spørsmål. Er det dumt av meg å spørre henne? Anonymkode: 4ab7b...7d5 Nei, det er ikke stryk så lenge du er i tvil om hvor andre trafikanter har tenkt seg hen. Jeg vet at det kan være utfordrende, men prøv å følge med på hvor de plasserer seg i rundkjøringen, og hvis det ser ut som de skal en vei som gjør at du får en luke, så er det bare å kjøre rolig inn i rundkjøringen. Man skal aldri rushe inn i en rundkjøring uansett, så hvis de plutselig vrenger seg inn foran deg så har du litt å gå på om du kommer relativt rolig. Men du skal være ekstremt uheldig om du opplever noe sånt på en oppkjøring dersom du har lest trafikkbildet så godt du kan og kjører med høy aktsomhet. Ehem, når det gjelder fartsgrenser... Jeg vet ikke om sensor så det, men det jeg vet jeg gjorde feil på siste oppkjøring (da jeg sto) var at jeg kjørte i 10 km/t over fartsgrensen to steder (der det ene stedet var en 40-sone) og 10 km/t under fartsgrensen litt for lenge ett sted. Skammelig, jeg vet, men om sensor så det så må han ha skjønt at det bare var nervene. Jeg kjører ALDRI sånn nå, er av de mer bevisste når det kommer til fartsgrenser og har høy respekt for dem. Takk for støtten angående de kranglefantene i starten av tråden, men jeg vil igjen bare påpeke at jeg, som kjørelærerne mine mente, egentlig var klar for å ha oppkjøring, jeg var bare så sinnsykt nervøs og det ødela helt for meg. Som sagt var jeg like nervøs, om ikke enda mer, i forkant av siste oppkjøring, men da sto jeg fordi sensor var flink til å legge til rette for nervøsiteten min og dessuten sikkert la inn litt feilmarginer med hensyn til den. Nervene da var overhodet ikke representative for hvordan jeg kjører nå. Jeg bærer derfor ingen skam når noen kommer og mener at jeg ikke er sertifikatet verdig på grunn av nervøsitet og at jeg strøk flere ganger, for jeg vet at jeg er en god sjåfør. Jeg synes du gjør veldig rett i å stille masse spørsmål til de som nettopp har tatt lappen. Jeg tror det er noe av grunnen til at jeg klarte det til slutt, for det fikk meg til å bli litt tryggere Anonymkode: f0ae7...af5
ajarRun Skrevet 1. september 2019 #31 Skrevet 1. september 2019 På 23.8.2019 den 0.22, AnonymBruker skrev: Takk for interessen for tråden! Jeg har også øvelseskjørt i veldig mange år, 12 år faktisk, før jeg tok lappen. Men på oppkjøringen var det nervøsiteten som knakk meg og derfor strøk jeg. Jeg ble jo nettopp sendt til oppkjøring fordi kjørelærerne (hadde flere pga jeg flyttet flere ganger pga livssituasjon) mente at jeg var klar for oppkjøring. Men nervene ødela. Jeg var som deg ekstremt nervøs av meg og det ble ikke lettere etter å ha strøket fordi selvtilliten knakk litt hver gang. Det jeg tror som gjorde at jeg sto på oppkjøringen nå var at jeg bad om at kjørelærer ble med på oppkjøringen, det ga meg mye trygghet. Fikk også møte sensor 5 minutter før oppkjøringen, og vi sto og småpratet litt og han var veldig hyggelig. Da opplevde jeg han vel mer som et menneske og ikke bare en sensor som skulle ta meg på det jeg gjorde feil (alle gjør feil i trafikken, ref. sensor og kjørelærer!). I tillegg fortalte han i forkant av oppkjøringen hvor vi skulle kjøre, noe som også hjalp meg veldig mye. Jeg tror rett og slett at det jeg trengte var en sensor som kunne tilrettelegge for min nervøsitet, noe min kjørelærer også har sagt er en viktig kvalitet hos en sensor. Så jeg håper du også får en slik sensor Husk at det ikke er krise å stryke på en, to eller tre oppkjøringer, selv om det er kjipt. Det viktige er som sagt at du består til slutt for da har Statens vegvesen sagt at du er mer enn god nok (vurderingskravet for å bestå er "god", ikke "god nok" ref. Statens vegvesen), og at du kan å kjøre bil. De har nemlig veldig strenge vurderingskrav på oppkjøringen, noe jeg ser på som veldig bra. Så tidligere stryk på oppkjøringer definerer deg på ingen måte som sjåfør når du først har fått lappen, og det er ingen verken i Statens vegvesen eller Politiet som følger med på hvor mange oppkjøringer du har hatt. Helt ærlig vil jeg vel si i etterkant at det å stryke på en eller flere oppkjøringer kan medføre større selvinnsikt som sjåfør. Ingen, og da mener jeg INGEN er verdensmestere i trafikken, selv om en vil etterstrebe å gjøre ting riktig. Om man tror man er verdensmester i trafikken blir man gjerne en farlig sjåfør, fordi en overvurderer egne evner og gjerne kjører for fort eller brått. Dette er også noe Statens vegvesen og trafikklærere ønsker å få ut til de som tar kjøreopplæring. Jeg er ikke nervøs når jeg kjører bil nå, det var kun den eksamenssituasjonen som ødela for meg på oppkjøring. Anonymkode: f0ae7...af5 I 2018 strøk vel 29%, ikke alle trafikklærere har nok kompetanse til å bedømme om elevene er klare Mange elever får bestått der enkelte deler av kjøringen er "god nok", det ser jeg ofte i vedtakene om noe sensor er misfornøyd med Kravene på oppkjøringen er alt for lav, en god del livsfarlige sjåfører slipper ut på veien Tilsynsseksjonen samt koordinator for sensorene i ditt distrikt følger med på stryk. Stryker en elev mer enn 3 ganger risikerer trafikkskolen tilsyn. Det medfører ikke riktighet at ingen følger med på hvor mange ganger man stryker. Noen som stryker tar det til seg og blir gode sjåfører. Stort sett er de som stryker elever som mangler selvinnsikt og insisterer på å kjøre opp til tross for manglende ferdigheter. Noen skjønner da når sensor sier akkurat det samme som meg at de må øve mer og blir bedre. Andre tar oppkjøring på nytt og på nytt til de har flaks... Stort sett vil ikke sensor fortelle ruten før du kjører opp. Men noen erfarne sensorer bryter reglene for å gjennomføre oppkjøringen bedre. De skal gi tilsigelser slik som nettbrettet forteller dem. Å stryke på oppkjøringer er litt fjottete, det er så hinnsides dyrt. Selvsagt er det mulig å ha uflaks, en dårlig dag eller ødelegges av nervøsitet men man bør absolutt ikke bare "pøve". Man bør være på et langt høyere nivå enn minimumsnivået.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2019 #32 Skrevet 2. september 2019 8 timer siden, abrasiveRefraction skrev: I 2018 strøk vel 29%, ikke alle trafikklærere har nok kompetanse til å bedømme om elevene er klare Mange elever får bestått der enkelte deler av kjøringen er "god nok", det ser jeg ofte i vedtakene om noe sensor er misfornøyd med Kravene på oppkjøringen er alt for lav, en god del livsfarlige sjåfører slipper ut på veien Tilsynsseksjonen samt koordinator for sensorene i ditt distrikt følger med på stryk. Stryker en elev mer enn 3 ganger risikerer trafikkskolen tilsyn. Det medfører ikke riktighet at ingen følger med på hvor mange ganger man stryker. Noen som stryker tar det til seg og blir gode sjåfører. Stort sett er de som stryker elever som mangler selvinnsikt og insisterer på å kjøre opp til tross for manglende ferdigheter. Noen skjønner da når sensor sier akkurat det samme som meg at de må øve mer og blir bedre. Andre tar oppkjøring på nytt og på nytt til de har flaks... Stort sett vil ikke sensor fortelle ruten før du kjører opp. Men noen erfarne sensorer bryter reglene for å gjennomføre oppkjøringen bedre. De skal gi tilsigelser slik som nettbrettet forteller dem. Å stryke på oppkjøringer er litt fjottete, det er så hinnsides dyrt. Selvsagt er det mulig å ha uflaks, en dårlig dag eller ødelegges av nervøsitet men man bør absolutt ikke bare "pøve". Man bør være på et langt høyere nivå enn minimumsnivået. - Men at JEG strøk flere ganger hadde med nerver å gjøre, og det vet jeg bedre enn deg. - Ifølge min kjørelærer er ikke det andre punktet ditt riktig, det skal være "god" og ikke "god nok". - Jeg er helt enig i at bedømmingen for om folk skal få sertifikatet er merkelig lagt opp, og kunne godt vært organisert på en annen måte. Men jeg er usikker på hva du insuinerer her sånn egentlig? Jeg er iallefall ingen livsfarlig sjåfør. - Jeg påpekte at ingen følger med på og ettergår hvor mange ganger du som enkeltperson har strøket på en oppkjøring. Blir du stanset i trafikken av Politi/Vegvesenet så går ikke de rundt med en logg over hvor mange ganger du strøk på oppkjøringen. - Sikkert noen som stryker fordi de mangler selvinnsikt. Jeg strøk fordi jeg var nervøs, når det gjelder selvinnsikt er jeg nok alt for selvkritisk så det er ikke mangel på noe sånt. Og jeg er ikke alene der vet jeg. At jeg ble fortalt ruten i forkant hadde veldig mye å si for nervøsiteten min, og kjøringen min da viste et mye mer representativt bilde av meg som sjåfør. Ja det var hinsides dyrt og dumt å måtte stryke så mange ganger. Men hadde jeg vært mer avslappet hadde jeg stått på første forsøk, uten tvil. Anonymkode: f0ae7...af5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå