AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #1 Skrevet 21. august 2019 Noen som kan litt her? Jeg får utredning hos dps, men har ikke turt å fortelle dem at jeg tidvis hører en stemme, føler at noen andre «tar over» og mister virkeligheten og blir grensepsykotisk... Jeg har ei venninne som studerer psykologi og mener at man ikke kan ha spaltet personlighet dersom man ikke har hukommelsestap. Jeg vet hun overhodet ikke kan mer enn ekspertene altså. Men hvor mange «versjoner» av dette finnes? Jeg føler meg ekstremt utrygg og redd, og redd for hvilke relasjoner som kommer dersom jeg forteller det... jeg faller ikke umiddelbart inn i noen firkanta enkel boks da alle de andre symptomene mine gjør at jeg sklir inn i flere kanskje-diagnoser... Anonymkode: 38648...53d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #2 Skrevet 21. august 2019 Venninna de har rett. Og did betyr jo at man har flere personligheter,og ikke kun en stemme i hodet Anonymkode: 83e83...b04
Silva Pluvialis Skrevet 21. august 2019 #3 Skrevet 21. august 2019 DID har som et av hovedkriteriene at pasient ‘mister tid’, altså alvorlige hukommelsestap.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #4 Skrevet 21. august 2019 Det stemmer at DVD-pasienter alltid mister tid, men det er også vanlig at pasienten ikke merker det selv. Anonymkode: 1ccab...6b0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #5 Skrevet 22. august 2019 Du kan fortelle dette på dps, det kommer til å gå heeelt fint! De er vant til alt, og det å høre en stemme er faktisk ikke så uvanlig. Skriv det evt ned på en lapp og lever til psykologen dersom det er vanskelig å få sagt det. Det er viktig for de som skal hjelpe deg og vite slike ting:) Anonymkode: 9ac78...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #6 Skrevet 22. august 2019 Jeg vil anbefale deg å ikke fortelle at du hører en stemme sånn med en gang, da vil du nok kun bli utredet for psykoselidelser og ikke for dissosiative lidelser. Fortell litt av det andre først, så de ikke henger seg helt opp i psykosesporet fra starten av. Anonymkode: 1ccab...6b0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #7 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale deg å ikke fortelle at du hører en stemme sånn med en gang, da vil du nok kun bli utredet for psykoselidelser og ikke for dissosiative lidelser. Fortell litt av det andre først, så de ikke henger seg helt opp i psykosesporet fra starten av. Anonymkode: 1ccab...6b0 Ja,for det et dumt å faktisk bli utredet ut i fra de symptomene man har når man kan bli utredet for det man selv tenker man har Anonymkode: 83e83...b04 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #8 Skrevet 22. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja,for det et dumt å faktisk bli utredet ut i fra de symptomene man har når man kan bli utredet for det man selv tenker man har Anonymkode: 83e83...b04 Det er helt vanlig å høre stemmer. Og i de aller aller aller fleste tilfeller betyr det ikke at man har en diagnose en gang... Ts har du flere symptomer da? Isolering, snur døgnet, motivasjonsløs? Energiløs? Det første symptomet på psykose er gjerne isolering. Anonymkode: 59adc...cb1
Atomlynet Skrevet 22. august 2019 #9 Skrevet 22. august 2019 Man må gjøre ting uten å merke det selv for å ha did. Har man did kommer man mest sannsynlig til å aldri bli diagnostisert riktig heller.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 På 22.8.2019 den 16.22, AnonymBruker skrev: Ja,for det et dumt å faktisk bli utredet ut i fra de symptomene man har når man kan bli utredet for det man selv tenker man har Anonymkode: 83e83...b04 Jeg har ikke sagt at TS skal la være å fortelle om stemmene, jeg har sagt at hun/han burde fortelle om andre symptomer først. Hun burde jo bli utredet ut fra de symptomene også, eller? Problemet med enkelte symptomer er at leger/psykologer har en tendens til å henge seg opp og følge kun et tankespor. I tilfellet "å høre stemmer" vil det være psykoselidelser. Ved å prioritere rekkefølgen på symptomene man nevner kan man hindre at legen/psykologen havner rett inn på psykosesporet og at han/hun faktisk er åpen for å se i ulike retninger slik at man som pasient kan ende med riktig diagnose også i de tilfellene hvor man ikke er psykotisk. Anonymkode: 1ccab...6b0
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #11 Skrevet 24. august 2019 Man kan jo dissosiere uten å ha DID. DID er relativt sjeldent. Det er idiotisk å ikke oppgi symptomene sine ved utredning. Og til dere som sier at Ts ikke skal si noe: hvorfor er det galt med psykoseutredning? Det er ekstremt viktig med tidlig intervensjon ved psykose. Erfarne utredere vil dessuten ikke given psykosediagnose uten solid grunnlag. utredningen vil jo avdekke om det handler om stemningslidelser, psykoselidelse, dissisiasjon/traumelidelse, rus, ekstremvariant av normalspekteret, personlighetsforstyrrelse eller noe annet. Å lyve om symptomer under utredning er helt på trynet. Da kaster man bort tiden, både sin egen og ikke minst offentlige ressurser. Psykologen skal utrede fire pasienter hver eneste dag, og hvis pasienten lyver er det jo helt bortkastet og andre pasienter blir skadelidende siden de står på venteliste for noe som bare er løgn og tull. Og det viktigste, hvis man lyger vil man jo heller ikke få riktig behandling. Noe så dumt. Anonymkode: 25847...a93 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå