AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #21 Skrevet 21. august 2019 1 time siden, gazza skrev: Det er ikke anbefalt å lade fra stikkontakt. Kan i verste fall være brannfarlig og føre til avkortning på forsikringen om det verste skulle skje. De kan vel lade bilen på en «offentlig» ladestasjon slik som folk flest som ikke har egen kontakt/lader/ parkeringsplass gjør. Mange biler begrenser automatisk strømmen til max 10 ampere når du kobler til stikkontakt. Og en 16 A stikkontakt som bare blir belastet med 10 A over lang tid tror jeg nok går helt fint. Anonymkode: 54b7b...ac5
EEØm Skrevet 22. august 2019 #22 Skrevet 22. august 2019 Jeg er ikke sikker på hva du mener med at de tar deres parkeringsplass, men ikke deres ladeplass. Betyr det at dere leier ut uten parkeringsplass, men på området deres er det plass til å parkere flere om dere skulle få gjester, og det er en slik plass leietaker benytter seg av? I så fall kan du f.eks. være snill og si at de kan leie parkeringsplass mot et tillegg i utleiepris. Hvis ikke kan du være slemmere å si at dere trenger plassen selv. Det står vel i kontrakten at det ikke er inkludert leie av parkeringsplass? Når det gjelder pris for å lade, kommer det veldig an på kjørelengde. Dersom det er ny bil kan du se på km-telleren hvor langt de har kjørt. Dersom det er Jagur/Tesla, kan du ta betalt for 0,25 kWh per km, dersom det er Leaf/eGolf e.l. kan du ta betalt 0,20 kWh per km, og 0,15 kWh for en liten bil. Dersom de lader andre steder i tillegg blir dette vanskeligere. Jeg kan ikke regler for å lade fra vanlig stikkontakt for tiden, men hvis du finner ut at det ikke er lov der du bor, kan du nekte. Dersom bilen trekker opp mot grensen av hva sikringen tåler, kan du nekte. Dersom bilen trekker godt under det sikringen tåler, går det sannsynligvis bra om elektrisk utstyr ellers er i tipp topp stand. Dersom du er redd deres elektriske anlegg er slitent, kan du nekte. 1
petterm Skrevet 23. august 2019 #23 Skrevet 23. august 2019 For meg virker det som om de har kommet litt skeivt ut... De burde selvsagt snakket med dere før de begynte å lade, og selvsagt før de "tok" parkeringsplassen deres. Det virker ikke som om du er interessert i en konflikt her, hvis de ellers er ok leieboere så er det jo ikke nødvendig å lage større konflikt enn nødvendig. Jeg synes det er positivt at de tross alt betaler ekstra, selv om det kanskje er for lite. Utgiftene til lading vil jo variere med hvor langt de kjører, og om de lader feks på jobb i tillegg. Jeg ville prøvd å finne en løsning som både du og leieboer kan leve med, og så kan du ta en prat med dem. Og det er helt i orden å be om mer enn 100kr i måneden for ekstra strøm, evt få et uttak som går på deres måler. Kanskje dere kan spleise på utgiftene til et ekstra uttak? 1
Illuminatum Skrevet 26. august 2019 #24 Skrevet 26. august 2019 På 23.8.2019 den 23.01, petterm skrev: For meg virker det som om de har kommet litt skeivt ut... De burde selvsagt snakket med dere før de begynte å lade, og selvsagt før de "tok" parkeringsplassen deres. Det virker ikke som om du er interessert i en konflikt her, hvis de ellers er ok leieboere så er det jo ikke nødvendig å lage større konflikt enn nødvendig. Jeg synes det er positivt at de tross alt betaler ekstra, selv om det kanskje er for lite. Utgiftene til lading vil jo variere med hvor langt de kjører, og om de lader feks på jobb i tillegg. Jeg ville prøvd å finne en løsning som både du og leieboer kan leve med, og så kan du ta en prat med dem. Og det er helt i orden å be om mer enn 100kr i måneden for ekstra strøm, evt få et uttak som går på deres måler. Kanskje dere kan spleise på utgiftene til et ekstra uttak? Det er da ikke positivt at de betaler ca 20% av kostnadene de påfører utleieren? 4
Kattugla Skrevet 26. august 2019 #25 Skrevet 26. august 2019 https://www.naf.no/elbil/lading/slik-lader-du-riktig-hjemme/to-muligheter-for-lading-hjemme/ Her står det litt om kostnader ved hjemmeladning
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #26 Skrevet 26. august 2019 På 21.8.2019 den 13.01, AnonymBruker skrev: Uff, beklager, maatte le litt naa....ser jeg har bommet veldig. Men takk, tok det etter forste svar saa naa trenger ikke flere kommentere akkurat det :-). Takk for tips ang. tastaturet..jeg haaper det gaar greit at jeg poster uten for naa. Og sporsmaalet fremstaar kanskje som noe teit for mange, men jeg har virkelig ikke peillig paa strom, bil eller noe og synes ogsaa det er ubehagelig aa ta denne praten med dem naar de mener 100kr er det som er passelig. Takk for respons. Anonymkode: a5620...694 Du må bare si fra at de må finne et annet sted å parkere, for dere har jo ikke leid ut med parkeringsplass, så den trenger dere selv. Anonymkode: 7b5ab...f68 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #27 Skrevet 26. august 2019 Hvor parkerer du nå TS, når de har tatt din plass? Anonymkode: 9e2b7...4ef
bttb Skrevet 26. august 2019 #28 Skrevet 26. august 2019 Jeg leier ut en parkeringsplass med lademulighet. Det er kun leietaker som bruker strømuttaket. Strømregninga er på ca 100kr i mnd for den bilen, så jeg tror ikke han er helt på viddene med hundrelappen sin. Når det er snakk om så liten kostnad for deg/og at han faktisk betaler for strømmen, så ser jeg ikke hvorfor du skal lage en sak av dette. Ja, han burde spurt først, men du burde absolutt la han få lov til dette, så lenge han ikke kobler ut bilen din, eller noe annet dere har i strømuttaket uten å snakke med dere først. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #29 Skrevet 26. august 2019 24 minutter siden, bttb said: Jeg leier ut en parkeringsplass med lademulighet. Det er kun leietaker som bruker strømuttaket. Strømregninga er på ca 100kr i mnd for den bilen, så jeg tror ikke han er helt på viddene med hundrelappen sin. Når det er snakk om så liten kostnad for deg/og at han faktisk betaler for strømmen, så ser jeg ikke hvorfor du skal lage en sak av dette. Ja, han burde spurt først, men du burde absolutt la han få lov til dette, så lenge han ikke kobler ut bilen din, eller noe annet dere har i strømuttaket uten å snakke med dere først. Men de leier ikke med parkeringsplass.. TS skal jo ikke bare gi bort parkeringsplassen de selv trenger. Anonymkode: 9e2b7...4ef 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #30 Skrevet 26. august 2019 På 21.8.2019 den 13.01, AnonymBruker skrev: Uff, beklager, maatte le litt naa....ser jeg har bommet veldig. Men takk, tok det etter forste svar saa naa trenger ikke flere kommentere akkurat det :-). Takk for tips ang. tastaturet..jeg haaper det gaar greit at jeg poster uten for naa. Og sporsmaalet fremstaar kanskje som noe teit for mange, men jeg har virkelig ikke peillig paa strom, bil eller noe og synes ogsaa det er ubehagelig aa ta denne praten med dem naar de mener 100kr er det som er passelig. Takk for respons. Anonymkode: a5620...694 Tipper de lader med 10A, i verste fall. Da går det 2,3kW ca. Gang med antall timer, så har du strømforbruket. (10 timer x 2,3 = 23kWt f.eks). KW prisen kan du runde av til 1kr, dvs antall kWt er antall kr. NB! Kan godt være de lar den lade fullt opp, når den er fullladet vil den ikke lenger trekke strøm. Så dette er ikke noen potte tett metode. Anonymkode: ae847...be6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #31 Skrevet 26. august 2019 Frekt! Hvis du er redd for ubehagelig stemning å ta det opp med de, så send et formelt brev, evn om du får husleien via faktura, så skriv opp tillegget på fakturaen uten å si noe. Så kan heller de ta det opp med deg når de får fakturaen, om de tør. Vil anta de føler seg dumme og betaler uten å kommentere det. Anonymkode: 449f5...6a0
Illuminatum Skrevet 27. august 2019 #32 Skrevet 27. august 2019 23 timer siden, bttb skrev: Jeg leier ut en parkeringsplass med lademulighet. Det er kun leietaker som bruker strømuttaket. Strømregninga er på ca 100kr i mnd for den bilen, så jeg tror ikke han er helt på viddene med hundrelappen sin. Når det er snakk om så liten kostnad for deg/og at han faktisk betaler for strømmen, så ser jeg ikke hvorfor du skal lage en sak av dette. Ja, han burde spurt først, men du burde absolutt la han få lov til dette, så lenge han ikke kobler ut bilen din, eller noe annet dere har i strømuttaket uten å snakke med dere først. På min som jeg også bruker alene ligger jeg på gjennomsnittlig 500kwt i måneden.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #33 Skrevet 28. august 2019 On 8/26/2019 at 12:25 PM, bttb said: Jeg leier ut en parkeringsplass med lademulighet. Det er kun leietaker som bruker strømuttaket. Strømregninga er på ca 100kr i mnd for den bilen, så jeg tror ikke han er helt på viddene med hundrelappen sin. Når det er snakk om så liten kostnad for deg/og at han faktisk betaler for strømmen, så ser jeg ikke hvorfor du skal lage en sak av dette. Ja, han burde spurt først, men du burde absolutt la han få lov til dette, så lenge han ikke kobler ut bilen din, eller noe annet dere har i strømuttaket uten å snakke med dere først. Jeg synes det er ubehagelig aa vite at det kan vare brannfarlig! De fikk forsiktig beskjed om aa ikke parkere der da vi trenger aa komme oss ut og in og at det blir slitsomt aa sporre hver gang. Paapekte forsiktig at vi ikke leide ut med parkeringsplass og at naermeste plass aa parkere er ca 6 meter opp...(de vil ikke parkere der da de er redd for den nye bilen). De ble sure...og har i ettertid ikke sagt hei. Anonymkode: a5620...694
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #34 Skrevet 28. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ubehagelig aa vite at det kan vare brannfarlig! De fikk forsiktig beskjed om aa ikke parkere der da vi trenger aa komme oss ut og in og at det blir slitsomt aa sporre hver gang. Paapekte forsiktig at vi ikke leide ut med parkeringsplass og at naermeste plass aa parkere er ca 6 meter opp...(de vil ikke parkere der da de er redd for den nye bilen). De ble sure...og har i ettertid ikke sagt hei. Anonymkode: a5620...694 Men parkerer de der fortsatt da? Anonymkode: b96e9...0df
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #35 Skrevet 28. august 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Men parkerer de der fortsatt da? Anonymkode: b96e9...0df Nei...eller de har gjort det et par ganger..jeg vet jo ikke hva de gjor med lading..er jo paa jobb og de jobber ofte kveld..faar se.. Anonymkode: a5620...694
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #36 Skrevet 28. august 2019 Herlighet, for noen folk! Bra du har sagt fra. Dette er virkelig ikke grei oppførsel fra leieboerne. Stå på! Anonymkode: 02523...4fb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2019 #37 Skrevet 31. august 2019 Hva er batterikapasiteten på bilen? 100 kr holder veldig rundt regnet til å fulllade et batteri på 50 kWh to ganger når man inkluderer både strømpris, linjeleie og avgifter. Teslaene med størst kapasitet har ca 80 kWh batteri. Anonymkode: 41158...84f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #38 Skrevet 1. september 2019 På 31.8.2019 den 8.11, AnonymBruker skrev: Hva er batterikapasiteten på bilen? 100 kr holder veldig rundt regnet til å fulllade et batteri på 50 kWh to ganger når man inkluderer både strømpris, linjeleie og avgifter. Teslaene med størst kapasitet har ca 80 kWh batteri. Anonymkode: 41158...84f Det er ikke størrelsen på batteriet som avgjør, men hvor mye man kjører. Anonymkode: ae847...be6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2019 #39 Skrevet 1. september 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke størrelsen på batteriet som avgjør, men hvor mye man kjører. Nei, det er hvor mye de lader hos TS som har noe å si. Det er umulig for TS å vite hvor mye de kjører, men de kan se hvor ofte de lader og kapasiteten på batteriet til bilen og få en viss ide på den måten. Anonymkode: 41158...84f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå