AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #1 Del Skrevet 21. august 2019 Hei, Vi har en utleieleillighet som er leid ut uten parkering. Naa har utleier plutselig kjopt ny bil og parkere paa vaar plass...og i tillegg en elbil. Jeg har selv en en bil med ladestasjon som jeg bruker hver dag. Utleier har begynt aa lade via stikkkontakten hos oss ute og jeg synes ikke dette er greit. De betaler veldig lav leie og vi har egentlig et ok forhold saa vi er fornoyde med aa ha dem der, men naa kom han med en hundrelapp og sa at han den skulle dekke ladingen i en maaned. Det er snakk om en stor bil...og jeg er usikker paa om hva det egentlig koster aa lade saann? Hadde foretrukket om han hadde tatt dette opp FOR de kjopte denne dyre bilen uten engang aa ha parkeringsplass som igjen gjor det vanskeligere for oss. Men jaja. Hjelp. Anonymkode: a5620...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 21. august 2019 #2 Del Skrevet 21. august 2019 Hvis du har en utleieleilighet er du utleier. Har du en konflikt med deg selv? Lad bilen din hvor du vil. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 21. august 2019 #3 Del Skrevet 21. august 2019 Utleiere betaler ikke leie. Prøv på nytt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
deedee_ Skrevet 21. august 2019 #4 Del Skrevet 21. august 2019 Herlighet dere skjønner vel hva TS mener. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #5 Del Skrevet 21. august 2019 Du kan lett stille om mobilen eller pc-taststuret om til å vise norske bokstaver, selv om det er et utenlandsk tastatur. Bare google "how to change language keyboard". Anonymkode: eaa2a...874 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 21. august 2019 #6 Del Skrevet 21. august 2019 Uavhengig av alt har den som eier denne batteribilen tatt på seg en voksen oppgave med å redde verden. At noen, du, utleier eller velforeningen, forsøker å hindre denne mannen i å gjøre dette for menneskeheten er direkte motbydelig. Håper Greta Thunberg finner til til å ta en alvorsprat med deg en dag. Hva er vel 100 kroner verdt når jordkloden gløder? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #7 Del Skrevet 21. august 2019 Du m skille mellom leietager og utleier. Utleier er eier av leiligheten. Leietager leier leiligheten. Anonymkode: 42701...0a1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #8 Del Skrevet 21. august 2019 Du kan helt fint si ifra at det ikke er greit. Finn ut hvor mange kwh han har brukt, og be om betalt for det. Og så er det helt innafor å si ifra at han ikke har lov til å bruke deres parkeringsplass, at det ikke er en del av utleieavtalen. Han er frekk som faen, og det er ikke ditt problem at han har valgt å kjøpe seg el-bil uten å ha plass å lade den. Da jeg bodde i blokk, med bare stor fellesparkeringsplass og ikke noe elbillader, kjøpte jeg meg ikke el-bil nettopp fordi *trommevirvel* det var jo ikke ladeplass til den... Anonymkode: 01bc0...3e7 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #9 Del Skrevet 21. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan lett stille om mobilen eller pc-taststuret om til å vise norske bokstaver, selv om det er et utenlandsk tastatur. Bare google "how to change language keyboard". Anonymkode: eaa2a...874 Etter du har gjort dette, produserer de tastene som ligger der æøå ville ha lagt på et norsk tastatur, æøå i stedet for ' : eller hva som nå er skrevet på tastaturet. Du kan også lett byttte tilbake igjen, etter du har installert norsk tastatur på pcn tar det 2 sek å bytte mellom språkene. Anonymkode: eaa2a...874 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #10 Del Skrevet 21. august 2019 Hvor kan jeg få kjøpt disse bilene med ladestasjon? Hadde vært ok å hatt en. Anonymkode: 10fb0...e0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #11 Del Skrevet 21. august 2019 Du finner ut hva det koster å lade den bilen og du skriver ut regninger på det! Du tar også leie for den parkeringsplassen de bare har overtatt! Anonymkode: efca7...1e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #12 Del Skrevet 21. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er frekk som faen, og det er ikke ditt problem at han har valgt å kjøpe seg el-bil uten å ha plass å lade den. Da jeg bodde i blokk, med bare stor fellesparkeringsplass og ikke noe elbillader, kjøpte jeg meg ikke el-bil nettopp fordi *trommevirvel* det var jo ikke ladeplass til den... Anonymkode: 01bc0...3e7 Datteren min har skaffet seg el-bil, hun lader på jobb og på bensinstasjoner, fordi det ikke er ladeplass der hun bor. Hun sparer tusenvis i måneden på bompasseringer, så det er verdt det Anonymkode: 959f6...c0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #13 Del Skrevet 21. august 2019 Dobling – i beste fall Broom har tatt utgangspunkt i tall fra elbilforeningen når det gjelder strømforbruket for de forskjellige elbilmodellene. Sitat Generelt oppgir elbilforeningen at beregnet forbruk pr. mil er 1,5 kWh for en liten elbil, og 2,5 kWh for en stor. Vi har omregnet dette til både kostnad pr. år og kostnad pr. mil kjørt for januar 2018 og januar i år. Med utgangspunkt i en årlig gjennomsnittlig kjørelengde på 15.000 kilometer – 1.500 mil – ser regnestykket for totalkostnad slik ut: Årsforbruk, kWh 2018 2019 Liten elbil. 2.250 2.115,- 4.253,- Stor elbil. 3.750 3.525,- 7.088,- Kostnad pr. kjørte mil 2018 2019 Liten elbil 1,41 2,84 Stor elbil 2,35 4,73 Tallene viser altså i beste fall en dobling av strømkostnaden i løpet av dette året. https://www.tv2.no/a/10374758/ Jeg vet ikke om dette var til hjelp? En hundrings er, uansett kjøremønster, neppe nok til å dekke den månedlige kostnaden. Anonymkode: c5c1b...411 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #14 Del Skrevet 21. august 2019 Uff, beklager, maatte le litt naa....ser jeg har bommet veldig. Men takk, tok det etter forste svar saa naa trenger ikke flere kommentere akkurat det :-). Takk for tips ang. tastaturet..jeg haaper det gaar greit at jeg poster uten for naa. Og sporsmaalet fremstaar kanskje som noe teit for mange, men jeg har virkelig ikke peillig paa strom, bil eller noe og synes ogsaa det er ubehagelig aa ta denne praten med dem naar de mener 100kr er det som er passelig. Takk for respons. Anonymkode: a5620...694 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #15 Del Skrevet 21. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, beklager, maatte le litt naa....ser jeg har bommet veldig. Men takk, tok det etter forste svar saa naa trenger ikke flere kommentere akkurat det :-). Takk for tips ang. tastaturet..jeg haaper det gaar greit at jeg poster uten for naa. Og sporsmaalet fremstaar kanskje som noe teit for mange, men jeg har virkelig ikke peillig paa strom, bil eller noe og synes ogsaa det er ubehagelig aa ta denne praten med dem naar de mener 100kr er det som er passelig. Takk for respons. Anonymkode: a5620...694 Det enkleste er å si ifra at de ikke får lov til å parkere der, og ikke får lov til å lade bilen hos dere. Skal de lade bilen, må det gjøres slik at strømmen går på leietakernes strømregning, ikke på deres - og ladingen må foregå på en forsvarlig og ikke-brannfarlig måte.. Da slipper du fremtidige konflikter med at de har tatt plassen og du får ikke parkert din egen bil, ikke ladet den, etc. Anonymkode: 01bc0...3e7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #16 Del Skrevet 21. august 2019 27 minutter siden, deedee_ skrev: Herlighet dere skjønner vel hva TS mener. Det er jeg faktisk ikke sikker på at de gjør, vi er vel ikke akkurat mensa-matriale her inne 😅 Anonymkode: e5fa3...154 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gazza Skrevet 21. august 2019 #17 Del Skrevet 21. august 2019 Det er ikke anbefalt å lade fra stikkontakt. Kan i verste fall være brannfarlig og føre til avkortning på forsikringen om det verste skulle skje. De kan vel lade bilen på en «offentlig» ladestasjon slik som folk flest som ikke har egen kontakt/lader/ parkeringsplass gjør. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #18 Del Skrevet 21. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det enkleste er å si ifra at de ikke får lov til å parkere der, og ikke får lov til å lade bilen hos dere. Skal de lade bilen, må det gjøres slik at strømmen går på leietakernes strømregning, ikke på deres - og ladingen må foregå på en forsvarlig og ikke-brannfarlig måte.. Da slipper du fremtidige konflikter med at de har tatt plassen og du får ikke parkert din egen bil, ikke ladet den, etc. Anonymkode: 01bc0...3e7 Ja, du har helt rett. Er bare redd for aa faa ett daarligere forhold til dem...og de har gjort ting i feil rekkefolge, saa sitter de her med en dyr bil uten parkering...bare foler veldig paa akkurat det. De bruker ikke min lader, men stikker bare inn kabelen sin i stikk-kontakten her, har faktisk tenkt paa om det er forsvarlig osv, men det lo de bort litt.. Takk for svar! Anonymkode: a5620...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #19 Del Skrevet 21. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, du har helt rett. Er bare redd for aa faa ett daarligere forhold til dem...og de har gjort ting i feil rekkefolge, saa sitter de her med en dyr bil uten parkering...bare foler veldig paa akkurat det. De bruker ikke min lader, men stikker bare inn kabelen sin i stikk-kontakten her, har faktisk tenkt paa om det er forsvarlig osv, men det lo de bort litt.. Takk for svar! Anonymkode: a5620...694 Om de bruker vanlig stikkontakt, skal du ikke la dem slippe unna med å le det bort litt. Det er ikke forsvarlig, og det er DIN bolig de setter på spill. Jeg skjønner godt at det er ubehagelig, men du bør likevel ta den "fighten". Om du ikke sier klart ifra, tar de seg til rette neste gang også.. de ser jo at her er det bare å gjøre som man vil. Liker de det ikke, kan de jo flytte. Anonymkode: 01bc0...3e7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #20 Del Skrevet 21. august 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Vi har en utleieleillighet som er leid ut uten parkering. Naa har utleier plutselig kjopt ny bil og parkere paa vaar plass...og i tillegg en elbil. Jeg har selv en en bil med ladestasjon som jeg bruker hver dag. Utleier har begynt aa lade via stikkkontakten hos oss ute og jeg synes ikke dette er greit. De betaler veldig lav leie og vi har egentlig et ok forhold saa vi er fornoyde med aa ha dem der, men naa kom han med en hundrelapp og sa at han den skulle dekke ladingen i en maaned. Det er snakk om en stor bil...og jeg er usikker paa om hva det egentlig koster aa lade saann? Hadde foretrukket om han hadde tatt dette opp FOR de kjopte denne dyre bilen uten engang aa ha parkeringsplass som igjen gjor det vanskeligere for oss. Men jaja. Hjelp. Anonymkode: a5620...694 De kjøper en ny stor bil, men bor til leie? Dårlig økonomistyring spør du meg. Meld deg inn i Huseiernes landsforbund. Da kan du lese hva de har beregnet at lading av elbil egentlig koster og hvordan andre særlig i brl og sameier må sponse strøm til disse elbilladesnikerne. Anonymkode: f00e2...0aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå